1515

Även Paris tar ett stort steg mot gratis kollektivtrafik

Paris unga kan från och med denna månad resa gratis på bussar och i tunnelbanan i den franska huvudstaden. Den nya policyn från stadshuset kan vara ytterligare ett steg mot gratis kollektivtrafik för alla, skriver Bloomberg CityLab.

Frankrikes huvudstad Paris tar ytterligare ett steg för att göra kollektivtrafiken billigare och mer tillänglig.
Frankrikes huvudstad Paris tar ytterligare ett steg för att göra kollektivtrafiken billigare och mer tillänglig.Foto:Mostphotos

Samtliga boende i Paris som inte hunnit fylla 18 år har sedan 1 september rätt att kostnadsfritt kunnat nyttja stadens kollektivnätverk. Planen är ytterligare ett steg i borgmästaren Anne Hidalgos pågående kampanj för att göra Paris kollektivtrafik billigare och mer tillgänglig. 

LÄS OCKSÅ Paris har siktet inställt på en grön framtid

Ett första steg togs i juni 2018 då transportmyndigheten RATP gjorde stadsresor gratis för de som fyllt 65 år. Drygt ett år senare, i september 2019, fick barn under 11 år och alla minderåriga med funktionshinder gratis resor, och äldre skolbarn fick 75 procent rabatt på biljettpriset. I år införde regionen Île-de-France som täcker Stor-Paris också ett i princip gratis årskort för barn mellan 4 och 11 år.

Att det hela slutar med ett helt fritt kollektivnätverk är inte helt otänkbart. På flera håll både i och utanför Europa är det redan en verklighet. I februari 2020 blev exempelvis Luxemburg det första landet i världen med gratis kollektivtrafik. Estlands huvudstad Tallinn har det, liksom franska Dunkerque. Tyskland överväger att göra hela sitt kollektivtrafiksystem avgiftsfritt som ett svar på EU:s hot mot böter för deras luftföroreningar. 

På andra sidan Atlanten, i Los Angeles, undersöker stadsledningen nu möjligheten att ta bort avgifter för bussar och tåg. Kan en gratis kollektivtrafik locka resenärer i en stad men en mycket skeptisk inställning till transportsubventioner? 

Att antalet resenärer sjunkit kraftigt under pandemin har gjort det svårt att finansiera kollektivtrafiken på flera håll. I Île-de-France, där 12 miljoner människor bor, har tåg, bussar, spårvagnar och tunnelbanelinjer förlorat uppskattningsvis 26 miljarder kronor i intäkter sedan mars. Att stänga av intäktsströmmar vid en sådan tidpunkt kan vara kontroversiellt. 

I London har man tillfälligt tvingats backa på gratis resor för de yngsta och de äldsta för att få tillgång till räddningspengar från regeringen.
I London har man tillfälligt tvingats backa på gratis resor för de yngsta och de äldsta för att få tillgång till räddningspengar från regeringen.Foto:Mostphotos

I Storbritannien har man tvingats gå i en helt annan riktning. Londons borgmästare Sadiq Khan tvingats göra avkall på flera punkter i utbyte mot att få in drygt 18 miljarder statliga räddningskronor till stadens transportmyndighet. Bland annat ryker gratis bussresor för stadens 11-18-åringar samt gratisresor för äldre under högtrafik. Åtgärderna är dock tillfälliga, enligt MSE News.

”Jag hade inget annat val än att acceptera det för att hålla tunnelbanan och bussarna igång”, sade Khan i samband med beslutet. 

I Paris kan man dock fortsätta med sina planer delvis på grund av att befolkningen det täcker är mindre. Av en befolkning på 2,2 miljoner kan cirka 135.000 ungdomar dra nytta av gratiskorten.

 


Innehåll från FalckAnnons

Räddningsföretaget som har innovation i generna

Pandemins eftereffekter på vården tros pågå i år framöver. Samtidigt presenterar Falck innovationer som kan lätta vårdskulderna. ”Det senaste året har påvisat behovet av en mobil vård”, säger Uno Lundberg, vd på Falck Emergency.

Ända sedan starten 1906 har Falck varit en av de mest framstående innovatörerna inom industriell räddningstjänst, mobil vård och numera också hälsa. Efter att grundaren Sophus Falck med egna ögon fick se och uppleva kaoset kring en av de största bränderna i dansk historia var målet att utforma ett organiserat och kvalitativt räddningsarbete. Det var på den vägen den första motordrivna ambulansen kom till. Men i dag, mer än 100 år senare, ser utmaningarna annorlunda ut.

Läs mer om hur Falck stödjer samhället här

Precis som resten av samhället har Falck haft ett tufft år till följd av coronapandemin, men tack vare deras påhittighet och lösningsorienterade organisation har de lyckats jobba sig förbi flera av de stora utmaningarna. Vidare berättar Uno Lundberg berättar att den första och mest akuta krisen för Falcks del var behovet av skyddsutrustning till personalen: 

– Tidigt under pandemin bestämde vi att ingen anställd i en Falck-ambulans skulle jobba utan en fullständig och relevant skyddsutrustning. När våra lager började sina och leveranserna slutade komma fick vi nys om en plastfabrik uppe vid Höga Kusten som snabbt kunde ställa om sin verksamhet. Tre dagar senare fick vi fram en prototyp för ett visir som vi sen har fortsatt utveckla. 

Modern och mobil vård efterfrågas

Framtagningen av visiren började i april 2020 och i dag är plastfabriken en verksamhet som levererar till fler kunder än bara Falck. Uno Lundberg pekar på plastfabriken som ett tydligt exempel på vikten av inhemsk produktion under en kris där efterfrågan på skyddsmaterial har varit stort.

Pandemin har det senaste året också visat på behovet av en modern och mobil vård. Ett sådant exempel är Falcks läkarbilar som innebär att ett team av en läkare och en undersköterska åker hem till patienter i stället för att de ska behöva åka in till sjukhusen.

– I nuläget används läkarbilarna för att genomföra undersökningar och behandlingar hemma hos patienterna. Men vi tittar även på hur mobil sjukvård i form av röntgen eller ultraljud kan användas för att undvika onödiga sjukhusbesök och för att vården ska kunna påbörjas redan i ambulanserna på väg in till sjukhusen, säger Uno Lundberg.

Företagshistorien präglas av innovation

Följdeffekterna av den pågående pandemin tror Uno Lundberg kommer tynga samhället i många år framöver och vårdskulden som var påtaglig redan innan coronakrisen kommer fortsätta öka. För att utveckla en mer proaktiv vård och effektivisera resurserna kan de mobila vårdtjänsterna göra skillnad menar han.

– Tittar man 20 år tillbaka i tiden var ambulanser en logistikenhet med två brandmän i förarhytten och en patient i baksätet. I dag är ambulanser snarare en rullande akutmottagning. Följer vi den trendutvecklingen kommer vi i framtiden genomföra enklare operationer hemma hos patienterna, säger han och fortsätter:

– Vi undersöker hela tiden hur vi kan göra vården bättre. Vi har hittat nya lösningar sedan 1906 och har innovation i vår historia – alltifrån den första motordrivna ambulansen till morgondagens digitala och mobila vård. Det ligger i Falcks DNA helt enkelt.

Fakta:
Falck är en global aktör inom beredskap, räddning, rehabilitering, vård och hälsa med över 27 000 medarbetare i 30 länder. Falcks huvudägare är Lundbeckfonden, en stiftelse som under de senaste åren har delat ut mer än 2,5 miljarder kronor till vetenskaplig forskning.

Läs mer om Falck här 

Mer från Falck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Falck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?