Annons

Även Paris tar ett stort steg mot gratis kollektivtrafik

Paris unga kan från och med denna månad resa gratis på bussar och i tunnelbanan i den franska huvudstaden. Den nya policyn från stadshuset kan vara ytterligare ett steg mot gratis kollektivtrafik för alla, skriver Bloomberg CityLab.

Frankrikes huvudstad Paris tar ytterligare ett steg för att göra kollektivtrafiken billigare och mer tillänglig.
Frankrikes huvudstad Paris tar ytterligare ett steg för att göra kollektivtrafiken billigare och mer tillänglig.Foto:Mostphotos

Samtliga boende i Paris som inte hunnit fylla 18 år har sedan 1 september rätt att kostnadsfritt kunnat nyttja stadens kollektivnätverk. Planen är ytterligare ett steg i borgmästaren Anne Hidalgos pågående kampanj för att göra Paris kollektivtrafik billigare och mer tillgänglig. 

LÄS OCKSÅ Paris har siktet inställt på en grön framtid

Ett första steg togs i juni 2018 då transportmyndigheten RATP gjorde stadsresor gratis för de som fyllt 65 år. Drygt ett år senare, i september 2019, fick barn under 11 år och alla minderåriga med funktionshinder gratis resor, och äldre skolbarn fick 75 procent rabatt på biljettpriset. I år införde regionen Île-de-France som täcker Stor-Paris också ett i princip gratis årskort för barn mellan 4 och 11 år.

Att det hela slutar med ett helt fritt kollektivnätverk är inte helt otänkbart. På flera håll både i och utanför Europa är det redan en verklighet. I februari 2020 blev exempelvis Luxemburg det första landet i världen med gratis kollektivtrafik. Estlands huvudstad Tallinn har det, liksom franska Dunkerque. Tyskland överväger att göra hela sitt kollektivtrafiksystem avgiftsfritt som ett svar på EU:s hot mot böter för deras luftföroreningar. 

På andra sidan Atlanten, i Los Angeles, undersöker stadsledningen nu möjligheten att ta bort avgifter för bussar och tåg. Kan en gratis kollektivtrafik locka resenärer i en stad men en mycket skeptisk inställning till transportsubventioner? 

Att antalet resenärer sjunkit kraftigt under pandemin har gjort det svårt att finansiera kollektivtrafiken på flera håll. I Île-de-France, där 12 miljoner människor bor, har tåg, bussar, spårvagnar och tunnelbanelinjer förlorat uppskattningsvis 26 miljarder kronor i intäkter sedan mars. Att stänga av intäktsströmmar vid en sådan tidpunkt kan vara kontroversiellt. 

I London har man tillfälligt tvingats backa på gratis resor för de yngsta och de äldsta för att få tillgång till räddningspengar från regeringen.
I London har man tillfälligt tvingats backa på gratis resor för de yngsta och de äldsta för att få tillgång till räddningspengar från regeringen.Foto:Mostphotos

I Storbritannien har man tvingats gå i en helt annan riktning. Londons borgmästare Sadiq Khan tvingats göra avkall på flera punkter i utbyte mot att få in drygt 18 miljarder statliga räddningskronor till stadens transportmyndighet. Bland annat ryker gratis bussresor för stadens 11-18-åringar samt gratisresor för äldre under högtrafik. Åtgärderna är dock tillfälliga, enligt MSE News.

”Jag hade inget annat val än att acceptera det för att hålla tunnelbanan och bussarna igång”, sade Khan i samband med beslutet. 

I Paris kan man dock fortsätta med sina planer delvis på grund av att befolkningen det täcker är mindre. Av en befolkning på 2,2 miljoner kan cirka 135.000 ungdomar dra nytta av gratiskorten.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?