Avanza smyger ut bolån

På onsdag mjukstartar nätbanken Avanza sin stora bolånesatsning.

Bankens nye vd, Rikard Josefson, räknar med snabb tillväxt efter årsskiftet.

Rikard Josefson, vd Avanza.
Rikard Josefson, vd Avanza.Bild:Jack Mikrut / TT

Bolån är ingen ny affär för Avanza AZA -0,75% Dagens utveckling Bank, vars bolåneportfölj uppgår till 5,1 miljarder kronor utlånat till kunder i privatbanken.

Det nya är nu ett erbjudande till alla kunder, oavsett inkomst och affärsvolym. I ett samarbete med fintechbolaget Stabelo lotsas svenska pensionspengar till bolån via Avanza.

”Ett antal utvalda kunder, som tidigare anmält sitt intresse, kommer att kunna teckna vårt nya bolån digitalt. Tillsammans med Stabelo erbjuder vi ett bolån där tremånadersräntan är 1,29 procent, prutat och klart”, säger Rikard Josefson, ny vd för Avanza Bank sedan början av november.

Det riktiga startskottet för bolånesatsningen går efter nyår. Avanzas kunder kan redan nu skicka in en ansökan, som behandlas efter årsskiftet.

”Målsättningen är att vi alltid ska ligga en bit under bankernas snitträntor. Vi tillåter belåning upp till 60 procent av bostadens marknadsvärde”, säger Rikard Josefson.

Det nya bolånet kräver att kunden måste vara skriven på den fastighet eller lägenhet som ska belånas och minsta lånebelopp är en halv miljon kronor. Taket är satt till 10 Mkr.

Bolånet är öppet för alla, utan krav på övriga engagemang i Avanza. I dagsläget är den treåriga räntan på Avanzas nya bolån 1,4 procent och femåringen ligger på 1,75 procent. En tioårig bindning på 2,79 procent finns också. Som jämförelse är den rörliga räntan på Avanzas bolån till privatbankskunder 0,79 procent.

Hur mycket satsar ni på det här?

”Det har varit ett omfattande utvecklingsarbete, allt ska skötas digitalt. Samtidigt har vi anställt en handfull personer för att sköta viss administration kring bolånen. Affären i övrigt är skalbar”, säger Rikard Josefson.

Vad hoppas ni uppnå med satsningen?

”Jag hoppas förstås på att Avanzas kunder väljer vårt bolån, men det kanske också kan ge oss nya kunder. Vi är också delägare i Stabelo, så på sikt kan vi få en bra avkastning på vår investering i bolaget.”

”Det är svenskt pensionskapital som finansierar bolånen via en bolånefond. Det ger pensionsförvaltare via Stabelo en riktigt bra avkastning till mycket låg risk, vilket i sin tur gynnar Sveriges pensionärer”, säger han.

På sikt kan nätbankens satsning på bolån bli riktigt stor, tror Avanzas vd.

”I Nederländerna har den här typen av finansiering av bolån tagit 20 procent av marknaden. Det är inte orimligt att tro att det blir så i Sverige. Man ska samtidigt vara ödmjuk inför att det tar tid att bygga en bolånestock.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?