ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Vd: Svagaste marknaden sedan finanskrisen

  • Foto: JOEY ABRAIT
  • Foto: JOEY ABRAIT

Bilsäkerhetsföretaget ser i dagsläget inga tecken på att den globala fordonsmarknaden ska börja återhämta sig efter den stora nedgången de senaste kvartalen. Därmed har bilden blivit mer pessimistisk än i samband med det första kvartalets rapport, då bolaget talade om ”positiva signaler från ett antal tillverkare” i Kina.

”Man får gå tillbaka till finanskrisens dagar för att hitta motsvarande nedgång. Framför allt är det Kina och Europa som backar, men även USA har visat en försvagning”, säger vd Mikael Bratt till Nyhetsbyrån Direkt.

Bakom raset ligger, förutom en allmän konjunkturoro i spåren av handelskonflikter och brexit, att Kina ändrat tidpunkt för när det nya regelverket gällande avgasutsläpp ska införas, till 2019 från tidigare mitten av 2020. Detta påverkar inte Autoliv produktionsmässigt, men har bidragit till att bilförsäljningen minskat.

Något ljus i tunneln ser Autoliv för närvarande alltså inte.

"Osäkerheten är stor. Analyshuset IHS prognoser har sänkts flera gånger och i kombination med vad vi hör från våra kunder tyder det på fortsatt nedgång", säger Mikael Bratt.

Autoliv redovisade på fredagen ett justerat rörelseresultat om 183 miljoner dollar (230), 7 procent under analytikernas snittförväntningar i Infront Datas prognossammanställning.

Bolaget sänkte också sina prognoser för organisk försäljningstillväxt och rörelsemarginal för helåret betydligt. Samtidigt har kostnaderna för råvaror, främst stål och nylon, fortsatt att öka. Bolaget räknar nu med en ökning motsvarande 70 baspunkter för 2019 jämfört med fjolåret, upp från den tidigare bedömningen om 60 punkter.

Det operativa kassaflödet väntas nu uppgå till 700-800 miljoner dollar under året. Tidigare löd prognosen på "högre än 2018", det blev omkring 800 miljoner dollar.

"Det är helt kopplat till utvecklingen av fordonsproduktionen", konstaterar Mikael Bratt.

För att hantera den svagare marknaden har bolaget genomfört en rad åtgärder. Antalet anställda i produktionen har minskats med omkring 1.200 personer och på tjänstemannasidan väntar en minskning om 5 procent, ungefär 1.000 personer.

Allt är dock inte nattsvart, påpekar Autolivchefen. Bolaget utvecklas väsentligt bättre än marknaden i alla regioner utom Japan. Globalt växte bolaget 9 procentenheter mer än fordonsproduktionen.

"Vi har sedan tidigare en stark orderbok, som nu börjar realiseras. Orderingången har också varit stark under kvartalet, vilket säkerställer att orderboken kommer att vara stark även framöver", säger Mikael Bratt.

Kommentar: Autoliv imponerar – bästa aktien i klassen  

De tidigare förhöjda lanseringskostnaderna, som tyngt marginalerna under ett antal kvartal, fortsätter också att minska.

"Det följer helt den plan vi kommunicerat, med en gradvis förbättring", säger Autolivs vd.

Autolivs depåbevis handlades vid 13-tiden på fredagen till 670 kronor på Stockholmsbörsen, en uppgång med knappt 3 procent för dagen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies