Annons

Autoliv vill klyva verksamheten i tu

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv planerar en styckning. Målet är att skapa två bolag av dagens affärsområden Passive Safety respektive Electronics.

Autoliv inleder en "strategisk översyn för en separation av affärssegmenten Passive Safety och Electronics", med sikte på att skapa två bolag.

Det framgår av ett pressmeddelande inför bolagets kapitalmarknadsdag som hålls i Frankfurt på torsdagen.

"Intentionen är att skapa två börsnoterade bolag som kan förse två differentierade, växande marknader med ledande produkter och därigenom skapa ytterligare mervärde för aktieägare, kunder och andra intressenter jämfört med den gemensamma struktur som Autoliv har idag", skriver bolaget vidare.

Autolivs styrelse har gett ledningen i uppdrag att genomföra översynen.

"Under det senaste årtiondet har verksamheten inom Electronics vuxit och mognat sida vid sida med vår världsledande verksamhet inom Passive Safety och vi har idag två åtskilda, framgångsrika verksamheter med sin egen, unika affärslogik. Vi är övertygade om att det är dags att de båda, var och en för sig, får maximera sin potential," kommenterar Jan Carlson, styrelseordförande och vd för Autoliv i pressmeddelandet.

Bolaget betonar att översynen har uppdrag att överväga flera olika alternativ. Inga garantier ges för att översynen "kommer att resultera i några transaktioner, inklusive en uppdelning eller en börsnotering av verksamheterna."

Autoliv publicerar också nya finansiella mål. Justerad röreslemarginal ska 2020 nå 10 respektive 0 till 5 procent för Passive Safety respektive Electronics, enligt de nya målen.

Passive Safetys försäljning uppgick 2016 till 7,9 mdr dollar, motsvarande 64 mdr kr, med målet att nå drygt 10 miljarder dollar 2020.

Electronics försäljning uppgick 2016 till 2,2 miljarder dollar, motsvarande nära 18 miljarder kronor, med en målsättning att nå 3 miljarder dollar 2020.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?