1515

Autoliv vill klyva verksamheten i tu

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv planerar en styckning. Målet är att skapa två bolag av dagens affärsområden Passive Safety respektive Electronics.

Autoliv inleder en "strategisk översyn för en separation av affärssegmenten Passive Safety och Electronics", med sikte på att skapa två bolag.

Det framgår av ett pressmeddelande inför bolagets kapitalmarknadsdag som hålls i Frankfurt på torsdagen.

"Intentionen är att skapa två börsnoterade bolag som kan förse två differentierade, växande marknader med ledande produkter och därigenom skapa ytterligare mervärde för aktieägare, kunder och andra intressenter jämfört med den gemensamma struktur som Autoliv har idag", skriver bolaget vidare.

Autolivs styrelse har gett ledningen i uppdrag att genomföra översynen.

"Under det senaste årtiondet har verksamheten inom Electronics vuxit och mognat sida vid sida med vår världsledande verksamhet inom Passive Safety och vi har idag två åtskilda, framgångsrika verksamheter med sin egen, unika affärslogik. Vi är övertygade om att det är dags att de båda, var och en för sig, får maximera sin potential," kommenterar Jan Carlson, styrelseordförande och vd för Autoliv i pressmeddelandet.

Bolaget betonar att översynen har uppdrag att överväga flera olika alternativ. Inga garantier ges för att översynen "kommer att resultera i några transaktioner, inklusive en uppdelning eller en börsnotering av verksamheterna."

Autoliv publicerar också nya finansiella mål. Justerad röreslemarginal ska 2020 nå 10 respektive 0 till 5 procent för Passive Safety respektive Electronics, enligt de nya målen.

Passive Safetys försäljning uppgick 2016 till 7,9 mdr dollar, motsvarande 64 mdr kr, med målet att nå drygt 10 miljarder dollar 2020.

Electronics försäljning uppgick 2016 till 2,2 miljarder dollar, motsvarande nära 18 miljarder kronor, med en målsättning att nå 3 miljarder dollar 2020.

 


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?