1515
Annons

Attefallshus och bastur säljer som aldrig förr: "Viss coronaeffekt"

SORSELE. För ett halvår sedan köpte Sorselestugan grannföretaget och blev därmed en av kommunens största arbetsgivare. I år var planen att växa i lugnare takt, men coronapandemin har fått försäljningen av bastustugor, badflottar och Attefallshus att skjuta i höjden. 

Robert Gabrielsson och Joakim Stenlund, ägare.
Robert Gabrielsson och Joakim Stenlund, ägare.Foto:Jack Mikrut
Träbearbetning hos Sorseledörrens fabrik, som företaget köpt nyligen.Foto:Jack Mikrut
Bastuflotten Doris.Foto:Jack Mikrut
Ett kontor i fabriken i form av en Sorselestuga.
Ett kontor i fabriken i form av en Sorselestuga.Foto:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Gasellen tvingades tvärbromsa – ”det billigaste hade varit att säga upp alla”

STOCKHOLM.
För ett år sedan stod Gasellföretaget Ekmanbuss inför sitt bästa år någonsin. Men i mars 2020 förändrades allt. Sedan dess har vd:n och grundaren Johan Ekman kämpat för att ta sitt bolag genom pandemikrisen som slagit hårt mot bussbranschen.

”Det hade förmodligen varit mer lönsamt att stänga ner”, säger Johan Ekman.

”Pandemin kommer att ta slut någon gång, och då måste vi vara på topp”, säger Johan Ekman.
”Pandemin kommer att ta slut någon gång, och då måste vi vara på topp”, säger Johan Ekman.Foto:Alexandra Bengtsson

En buss svänger in på Karlaplan i centrala Stockholm. Det är Ekman 44 en specialbyggd Volvobuss, och det senaste tillskottet i Ekmanbuss flotta som levererades för en dryg månad sedan sedan. Inredningen går i beige, brunt och svart. Interiören påminner på många sätt om en sportbil. När bussen stannar stiger Johan Ekman ut. Det var här vid Fältöversten som intresset för bussar väcktes. När han var liten bodde han här och följde busslinje 42 och 44 från balkongen. I dag är 42:an nedlagd, och 44:an har bytt namn till linje 67.

”Jag blev kompis med alla busschaufförer, smög ut och åkte till Skansen och tillbaka”, berättar han.

År 2019 utnämndes Johan Ekmans bolag Ekmanbuss till Gasellföretag, det innebär bland annat att bolaget hade vuxit med över 100 procent på tre år. När 2020 inleddes stod företaget inför sitt bästa år någonsin. Men i mars kopplade coronapandemin sitt grepp om Sverige och omvärlden – och Johan Ekman slungades in i den i särklass värsta kris han har upplevt i sitt yrkesliv.

”Nu vågar ingen åka någonstans, till och med antalet bussar i kollektivtrafiken har minskat. Efter terrorattackerna 2001 ville ju folk i alla fall åka buss, nu får folk höra att de helst inte ska åka alls. Det är jättefarligt att åka buss helt plötsligt”, berättar han.

Johan Ekman och kollegan Håkan Franzén var i Italien på en bussresa när corona började spridas i Europa. Då var endast ett hundratal personer smittade, och ett fåtal hade avlidit av viruset i Italien. Under resan blev inga av Johan Ekmans kunder smittade. Men väl tillbaka var företaget avvaktande, följde utvecklingen, avbokade vissa reklamkampanjer och informerade personalen. 

”Dråpslaget kom den 27 mars när vi skulle köra ner en buss till Frankrike, som vi var helt inställda på att köra. Den fick vi ställa in två dagar innan”, säger han. 

Sedan fortsatte det på den vägen: ett par körningar då och då, ersättningstrafik för SL när pendeltåg eller tunnelbanor strulade. Under sommaren körde man ett par inrikesturer, men resorna var ingenting som gav klirr i kassan.

”Det hade förmodligen varit mer lönsamt att stänga ner, för då får man inga kostnader”, menar Johan Ekman. Ekonomichefen och busschauffören Håkan Franzén instämmer, men tycker att de ändå har haft rätt strategi för bolaget.

”Vi har hållit igång, varit synliga, kört. När pandemin släpper drar vi förhoppningsvis fördel av det”, säger han.

Det senaste tillskottet i bussflottan: Ekman 44, en specialbyggd Volvobuss.
Det senaste tillskottet i bussflottan: Ekman 44, en specialbyggd Volvobuss.Foto:Alexandra Bengtsson

Hur har ni klarat er genom den här krisen hittills?
”Vi stängde utflödeskranen direkt, och har rättat mun efter matsäck. Skurit av de kostnader vi har kunnat, men ändå haft verksamheten igång. Vi har folk på kontoret, även när vi inte har någon körning. Vi har kunnat ställa upp för kollektivtrafiken när det har behövts, eftersom vi har varit på plats. Jag tror att det är farligt för folk att stanna hemma för mycket”, säger Johan Ekman.

I drygt 30 år har Johan Ekman drivit Ekmanbuss. 2007 sålde han bolaget till Strömma, ett skandinaviskt turistföretag. Där fick han också inta rollen som vd för bussverksamheten, något han kallar sin femåriga högskoleutbildning. Men efter fem år ville han vara närmare verksamheten och köpte tillbaka bolaget.

”När människorna blev oviktiga kände jag att jag inte kunde vara kvar där.”

Att jobba hårt, kunna stå för företagets värderingar och ha nöjda medarbetare är Johan Ekmans grundfilosofi som företagare. Han sköt länge upp att säga upp sina busschaufförer, men i december 2020 var det inte längre möjligt och i princip alla fick gå. Nästan alla var redan permitterade. Johan Ekman är kritisk mot de stödåtgärder som presenterats av regeringen. 

”Permitteringsstöden är möjligen en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, men vi företag tjänar inte pengar på det. Den anställda får 93,5 procent av lönen, men vi får bara använda personen till 40 procent. Det är att bara ett sätt att undvika arbetslöshet, att folk ska få samma lön och jobba mindre”, förklarar han. 

Ni investerade nyligen i en ny buss, Ekman 44, en investering på flera miljoner. Hur har ni resonerat när ni köpt in den mitt under en pandemi?
”Pandemin kommer att ta slut någon gång, och då måste vi vara på topp.”

Nu är vaccineringen igång också. När tror du att ni kan börja köra ”som vanligt” igen?
”Verksamheten kommer att komma igång igen runt den 15 juni. Jag får väl stå till svars för det då, du får fråga mig igen den 16 juni. Men det räknar jag med, att få köra igång snart.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera