Atlas Copco kom in lägre än förväntningarna

Verkstadsbolaget Atlas Copco redovisar ett rörelseresultat om 6.233 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017, vilket gav en rörelsemarginal på 20,2 procent.

Mats Rahmström, vd på Atlas Copco.
Mats Rahmström, vd på Atlas Copco.Bild:Henrik Montgomery/TT

Analytikernas snittprognos för rörelseresultatet uppgick till 6.510 miljoner kronor och till 21,3 procent för rörelsemarginalen.

Försäljningen uppgick till 30.865 miljoner kronor för perioden. Här låg Inquiry Financials konsensusprognos på 30.610 miljoner kronor.

En utdelning på totalt 15 kronor per aktie föreslås (6,80), varav 8,00 kronor extrautdelning genom inlösenförfarande.

Analytikernas förväntningar låg på en utdelning om 8,26 kronor per aktie, enligt Inquiry Financial.

Utdelningen består av en ordinarie utdelning för 2017 på 7,00 kronor per aktie (6,80) samt en extra utskiftning av 8,00 kronor per aktie genom automatiskt inlösenförfarande.

Atlas Copco ATCO A -1,7% Dagens utveckling s hade större än negativa engångsposter än väntat under fjärde kvartalet, vilket gjorde att resultatet blev lägre än väntat.

De jämförelsestörande posterna uppgick till minus 407 miljoner kronor, vilket kan jämföras med analytikernas snittförväntning på minus 77 miljoner kronor, enligt Inquiry Financials sammanställning.

De 407 miljoner kronorna består av 177 miljoner (114) i förändring i avsättning för långsiktiga incitamentsprogram och 200 för kostnader relaterade till den föreslagna uppdelningen av koncernen.

Vidare tar Atlas omstruktureringskostnader om 30 miljoner kronor i affärsområdet Energiteknik. Dessa 30 miljoner kronor var i sin tur relaterade till flytt av produktion samt forskning och utveckling i Europa och Indien.

Rörelseresultatet för kvartalet blev 6.233 miljoner kronor, 4 procent lägre än väntat.

Rensat för engångsposter blev rörelseresultatet däremot något högre än väntat, 6.640 miljoner kronor mot 6.587 miljoner.

Den sammantagna efterfrågan på Atlas Copcos utrustning och service förväntas på kort sikt "ligga kvar på nuvarande höga nivå". Det skriver Atlas Copco i bokslutsrapporten under rubriken "Marknadsutsikter på kort sikt".

Prognosen inför både det tredje och fjärde kvartalet var att efterfrågan skulle "ligga kvar på nuvarande höga nivå", efter organiska ökningar av orderingången på 11 procent i det andra och 17 procent i det tredje kvartalet.

Atlas Copcos orderingång under det fjärde kvartalet växte för samtliga fem affärsområden och i alla större geografiska regioner.

Det nämner vd Mats Rahmström i sin kommentar till verkstadskoncernens bokslutskommuniké.

Orderingången växte organiskt med 14 procent under kvartalet, i linje med förväntningar på 13,8 procent enligt Inquiry Financial.

"Vi fortsätter att fokusera på organisk tillväxt kompletterat med strategiska förvärv", säger Mats Rahmström.

Förberedelserna för delning av koncernen och föreslagen avknoppning av gruv-, infrastruktur- och råvaruverksamheterna till ett separat bolag kallat Epiroc har under kvartalet gått planenligt, enligt bokslutskommunikén.

"Delningsprojektet fortskrider väl, och en legal struktur innehållande verksamheten inom gruvor, infrastruktur och råvaror har under 2017 skapats under namnet Epiroc", skriver bolaget.

Avknoppningen kommer att ske genom att Atlas Copcos aktieägare kommer att få en Epiroc-aktie för varje Atlas Copco-aktie, med matchande aktieslag och med avstämningsdag i juni.

Det slutgiltiga delningsbeslutet kommer att fattas på årsstämman den 24 april.

Rörelsemarginalen inom Atlas Copcos affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik gynnades enligt bokslutskommunikén av ökade volymer, men påverkades negativt av valuta och försäljningsmix.

Marginalen i fråga var 20,3 procent, högre än fjolårets 20,0 procent men lägre än analytikernas förväntningar på 20,9 procent enligt Inquiry Financial.

Orderingången i affärsområdet var 3 procent lägre än förväntat. Atlas Copco nämner färre stora order än under det tredje kvartalet och minskande orderingång i Nordamerika på det negativa kontot.

Även marginalen inom affärsområdet Industriteknik, verksamt inom bland annat monteringsverktyg till bilfabriker, underskred förväntningarna; utfallet blev 23,1 procent (24,1) mot väntade 23,8 procent. Här anger Atlas Copco enbart valutaeffekter som negativ faktor.

En knapp timme efter rapportpubliceringen var Atlas Copco-aktien ned 3,7 procent, efter att ha handlats upp strax dessförinnan.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?