ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Återbruk ger returvaror ny livscykel

STAFFANSTORP. Godsinlösen har vuxit snabbt genom att hjälpa bolag att ta hand om saker som annars kanske hade slängts.

”Återbruk handlar om den senaste tekniken men också om en hel del manuellt arbete, vilket många underskattar. Vi är beredda att göra jobbet”, säger grundaren Christian Jansson.

Att gå runt på Returhuset är på sätt och vis som att flanera omkring på basaren i Istanbul. Här blandas billiga kläder och leksaker med exklusiva vitvaror från Gaggenau. I en hörna av den väldiga lokalen finns en skomakare och i en annan del en cykelverkstad. De flesta av varorna har använts eller har varit tänkta att säljas på annat sätt.

”Men Returhuset är numera bara en mindre del av vår verksamhet. Precis som vi får in varorna från olika håll så säljer vi i flera olika kanaler, på vår sajt, på Blocket och på auktionssajter”, förklarar Christian Jansson som är vd på Godsinlösen som står bakom köpladan i skånska Staffanstorp.

  • Christian Jansson, vd för GIAB (Godsinlösen Nordic AB). Foto: Emil Malmborg

”Vi ser oss gärna som ett nav inom återbruk. Någon som ser till att den cirkulära ekonomin blir mer än bara prat utan något som verkligen händer.”

Bolaget grundades av Christian Jansson och Patrik Zalewski 2012. Ursprungsidén var att hjälpa försäkringsbolagen ta hand om alla varor som deras kunder skadat och annars skulle slängas. I stället för att betala ut ett belopp för en kasserad mobiltelefon, fick försäkringskunden tillbaka en använd men fungerande telefon.

De överflödiga varorna såldes av Godsinlösen och vinsten delades med försäkringsbolagen som nappade på idén och Godsinlösen växte snabbt.

”För två år sedan började vi lida av klassisk växtvärk. Vi sa ja till nästan allt och började bli för vildvuxna. Men samtidigt som vi ville bli mer professionella och smalna av verksamheten så ville vi också satsa på nya områden”, förklarar Christian Jansson.

Siktet ställdes in på alla snabbväxande e-handelsbolag som började få allt större bekymmer med varor som returnerades av kunder. Med trasiga paket eller någon defekt på varan var de svåra att sälja. Godsinlösen erbjöd sig att ta hand om hela eller delar av den här hanteringen. Ett slags ”outsourcing” för returer som Christian Jansson kallar det.

”De flesta e-handlare är inriktade på att växa så snabbt som möjligt och ta marknadsandelar. Att ta hand om returvaror är personalkrävande och något de inte vill hålla på med. Det är där vi kommer in”, förklarar han och nämner Cdon och Babyshop som exempel på kunder till Godsinlösens tjänst.

Satsningen på e-handelskunder har burit frukt. Omsättningen har de senaste två åren vuxit från 100 till 177 miljoner kronor och trots den starka tillväxten visar bolaget svarta siffror.

”Vi vill växa med lönsamhet. Eftersom vi hanterar så många olika produkter är utmaningen att vara effektiv i alla delar och i varje litet moment i varuflödet. Viktigt här har varit en digital plattform som vi utvecklat. Men sanningen är att återbruk också mycket handlar om handpåläggning”, säger Christian Jansson samtidigt som han visar runt i en lokal bakom butiken där ett tiotal medarbetare koncentrerat rensar begagnade datorer på information och lagar de som är trasiga.

I en helt annan byggnad sitter en grupp som graderar alla varor som kommer in till Godsinlösen. Baserat på graderingen fattar bolaget beslut hur varan bäst ska säljas.

”Många pratar om cirkulär ekonomi som om det vore något enkelt och självklart. Men jag menar att nästan alla underskattar jobbet och kostnaden som krävs för att ge en produkt en ny livscykel. Vår styrka är att vi är beredda att göra jobbet och har lärt oss att göra det effektivt”, säger Christian Jansson.

Ett nytt område inom Godsinlösen är att hjälpa andra bolag kring cirkulär ekonomi, till exempel med att ta fram hållbarhetsredovisningar.

”Vi får enormt mycket förfrågningar om allt möjligt. Egentligen är det inte vår kärnverksamhet att sälja konsulttimmar men det har visat sig att det här har blivit vår bästa säljkanal för våra andra verksamheter”, säger bolagets hållbarhetschef, Matilda Jarbin, som även är ansvarig för konsultdelen där en stor kund är Ikea.

Hösten 2018 etablerade sig Godsinlösen i Norge. Enligt Christian Jansson har det gått så dåligt ”att det knappt går att beskriva”. I höstas sparkades hela personalen i Norge och ersattes med nya medarbetare, samtidigt som verksamheten helt riktades om mot e-handelskunder. Trots niten i grannlandet i väster satsar Godsinlösen nu på nya länder. Senare i vår lanserar bolaget sina tjänster i Finland och Danmark. Därefter väntar Tyskland.

”Det är en gigantisk marknad och jag ska inte sticka under stol med att Amazons framgångar i Tyskland är intressant för oss. Kan vi bara få ta hand om en liten del av Amazons alla returer här så blir det en jätteaffär för oss”, förklarar Christian Jansson som öppnar för att den internationella expansionen kan kräva att Godsinlösen tar in mer kapital. Bolaget har redan breddat ägandet vid ett tillfälle.

”Vi får se men det vore dumt att utesluta det. Hållbarhetstrenden i samhället är stark och potentialen för vår affärsidé är fantastisk, särskilt inom e-handel. Det är nu vår resa börjar på riktigt!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer