Återbruk ger returvaror ny livscykel

STAFFANSTORP. Godsinlösen har vuxit snabbt genom att hjälpa bolag att ta hand om saker som annars kanske hade slängts.

”Återbruk handlar om den senaste tekniken men också om en hel del manuellt arbete, vilket många underskattar. Vi är beredda att göra jobbet”, säger grundaren Christian Jansson.

Christian Jansson, vd, och Matilda Jarbin, hållbarhetschef för Godsinlösen Nordic, i Returhuset i Staffanstorp där Godsinlösen säljer och återvinner varor som returnerats till e-handlare och försäkringsbolag.
Christian Jansson, vd, och Matilda Jarbin, hållbarhetschef för Godsinlösen Nordic, i Returhuset i Staffanstorp där Godsinlösen säljer och återvinner varor som returnerats till e-handlare och försäkringsbolag.Foto:Emil Malmborg

Att gå runt på Returhuset är på sätt och vis som att flanera omkring på basaren i Istanbul. Här blandas billiga kläder och leksaker med exklusiva vitvaror från Gaggenau. I en hörna av den väldiga lokalen finns en skomakare och i en annan del en cykelverkstad. De flesta av varorna har använts eller har varit tänkta att säljas på annat sätt.

”Men Returhuset är numera bara en mindre del av vår verksamhet. Precis som vi får in varorna från olika håll så säljer vi i flera olika kanaler, på vår sajt, på Blocket och på auktionssajter”, förklarar Christian Jansson som är vd på Godsinlösen som står bakom köpladan i skånska Staffanstorp.

Christian Jansson, vd för GIAB (Godsinlösen Nordic AB).
Christian Jansson, vd för GIAB (Godsinlösen Nordic AB).Foto:Emil Malmborg

”Vi ser oss gärna som ett nav inom återbruk. Någon som ser till att den cirkulära ekonomin blir mer än bara prat utan något som verkligen händer.”

Bolaget grundades av Christian Jansson och Patrik Zalewski 2012. Ursprungsidén var att hjälpa försäkringsbolagen ta hand om alla varor som deras kunder skadat och annars skulle slängas. I stället för att betala ut ett belopp för en kasserad mobiltelefon, fick försäkringskunden tillbaka en använd men fungerande telefon.

De överflödiga varorna såldes av Godsinlösen och vinsten delades med försäkringsbolagen som nappade på idén och Godsinlösen växte snabbt.

”För två år sedan började vi lida av klassisk växtvärk. Vi sa ja till nästan allt och började bli för vildvuxna. Men samtidigt som vi ville bli mer professionella och smalna av verksamheten så ville vi också satsa på nya områden”, förklarar Christian Jansson.

Siktet ställdes in på alla snabbväxande e-handelsbolag som började få allt större bekymmer med varor som returnerades av kunder. Med trasiga paket eller någon defekt på varan var de svåra att sälja. Godsinlösen erbjöd sig att ta hand om hela eller delar av den här hanteringen. Ett slags ”outsourcing” för returer som Christian Jansson kallar det.

”De flesta e-handlare är inriktade på att växa så snabbt som möjligt och ta marknadsandelar. Att ta hand om returvaror är personalkrävande och något de inte vill hålla på med. Det är där vi kommer in”, förklarar han och nämner Cdon och Babyshop som exempel på kunder till Godsinlösens tjänst.

Satsningen på e-handelskunder har burit frukt. Omsättningen har de senaste två åren vuxit från 100 till 177 miljoner kronor och trots den starka tillväxten visar bolaget svarta siffror.

”Vi vill växa med lönsamhet. Eftersom vi hanterar så många olika produkter är utmaningen att vara effektiv i alla delar och i varje litet moment i varuflödet. Viktigt här har varit en digital plattform som vi utvecklat. Men sanningen är att återbruk också mycket handlar om handpåläggning”, säger Christian Jansson samtidigt som han visar runt i en lokal bakom butiken där ett tiotal medarbetare koncentrerat rensar begagnade datorer på information och lagar de som är trasiga.

I en helt annan byggnad sitter en grupp som graderar alla varor som kommer in till Godsinlösen. Baserat på graderingen fattar bolaget beslut hur varan bäst ska säljas.

”Många pratar om cirkulär ekonomi som om det vore något enkelt och självklart. Men jag menar att nästan alla underskattar jobbet och kostnaden som krävs för att ge en produkt en ny livscykel. Vår styrka är att vi är beredda att göra jobbet och har lärt oss att göra det effektivt”, säger Christian Jansson.

Ett nytt område inom Godsinlösen är att hjälpa andra bolag kring cirkulär ekonomi, till exempel med att ta fram hållbarhetsredovisningar.

”Vi får enormt mycket förfrågningar om allt möjligt. Egentligen är det inte vår kärnverksamhet att sälja konsulttimmar men det har visat sig att det här har blivit vår bästa säljkanal för våra andra verksamheter”, säger bolagets hållbarhetschef, Matilda Jarbin, som även är ansvarig för konsultdelen där en stor kund är Ikea.

Hösten 2018 etablerade sig Godsinlösen i Norge. Enligt Christian Jansson har det gått så dåligt ”att det knappt går att beskriva”. I höstas sparkades hela personalen i Norge och ersattes med nya medarbetare, samtidigt som verksamheten helt riktades om mot e-handelskunder. Trots niten i grannlandet i väster satsar Godsinlösen nu på nya länder. Senare i vår lanserar bolaget sina tjänster i Finland och Danmark. Därefter väntar Tyskland.

”Det är en gigantisk marknad och jag ska inte sticka under stol med att Amazons framgångar i Tyskland är intressant för oss. Kan vi bara få ta hand om en liten del av Amazons alla returer här så blir det en jätteaffär för oss”, förklarar Christian Jansson som öppnar för att den internationella expansionen kan kräva att Godsinlösen tar in mer kapital. Bolaget har redan breddat ägandet vid ett tillfälle.

”Vi får se men det vore dumt att utesluta det. Hållbarhetstrenden i samhället är stark och potentialen för vår affärsidé är fantastisk, särskilt inom e-handel. Det är nu vår resa börjar på riktigt!”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?