1515

Astra Zeneca rasar efter Mystic-besvikelse

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca rasar med drygt 15 procent efter negativa besked från den så kallade Mystic-studien som undersöker en kombinationsbehandling mellan Imfinzi och tremelimumab för behandling av en form av första linjens icke småcellig lungcancer.

Pascal Soriot, vd Astra Zeneca.
Pascal Soriot, vd Astra Zeneca.Bild:TT

Astra Zeneca bjöd på en riktig nyhetskanonad på torsdagsmorgonen. Bolaget levererade en rapport för det andra kvartalet som överlag var bättre än väntat samt meddelade att de inleder ett onkologisamarbete med Merck.

Allt detta överskuggades dock av de dock av de nedslående preliminära resultatet av den viktiga Mystic-studien. I ett pressmeddelande skriver Astra Zeneca att kombinationen Imfinzi och tremelimumab inte når upp till det primära målet för progressionsfri överlevnad. Aktien rasar med omkring 15 procent i den inledande handeln.

I skuggan av detta redovisade bolaget även positiva resultat från lungcancerstudien Flaura.

“Dagens uppdateringar visar att vi levererar på vår strategi, med en ekonomisk utveckling i linje med förväntningarna. Trots de initiala resultaten måste vi vara tålmodiga när det gäller Mystic, eftersom studien fortsätter som planerat för att utvärdera total överlevnad. Inom lungcancer är vi också glada över de starka resultaten från Flaura-studien för Tagrisso. Vid sidan av detta ser vi fram emot vårt strategiska samarbete med Merck som maximerar potentialen för Lynparza i många kombinationer”, sägar Pascal Soriot, vd för Astra Zeneca, i en kommentar.

Kontanthanteringsbolaget Loomis redovisade en organisk tillväxt och omsättning för det andra kvartalet som var något under analytikernas förväntningar enligt SME Direkt. Ebita-resultatet på 517 Mkr var dock 3 procent bättre än väntat. Aktien backar med omkring 2 procent.

Omsorgsbolaget Attendo levererade i sin tur en rapport som var klart bättre än väntat. Nettoresultatet landade på 141 Mkr vilket var 8 procent över analytikernas prognos medan omsättningen var i linje med analytikernas förväntningar. Aktien stiger med drygt 4 procent.

Biometribolaget Fingerprint Cards stiger med 3,1 procent medan industrikoncernen Lifco lyfter 1,5 procent.

Bland torsdagsmorgonens förlorare hittar vi bland annat bilsäkerhetsföretaget Autoliv som backar med 0,5 procent och investmentbolaget Investor som tappar 0,4 procent.


Innehåll från KardexAnnons

Lagerhantering och logistik – är ditt företag tillräckligt konkurrenskraftigt?

Kardex hjälper företag att bättre utnyttja sina lagerlokaler och intralogistiska processer.
Kardex hjälper företag att bättre utnyttja sina lagerlokaler och intralogistiska processer.

Den utökning av näthandel som vi har sett under senare år tillsammans med ett förändrat kundbeteende driver nu på utvecklingen av nya, automatiserade lösningar. Inom lager ser vi nu förbättrad lagerhantering med hjälp av smarta lagerautomater. Automater som leder till förbättrad logistikhantering, bättre utnyttjande av yta och resurser samt förbättrad service. 

Den snabba digitalisering i samhället som vi har sett under de senaste åren gör nu att dagens kunder ställer helt andra krav på effektivitet och snabbhet när de beställer produkter, detta oavsett om det gäller privatmarknad eller B2B. 

– Det krävs att tillverkande och distribuerande företag verkligen ser över sin lagerhantering för att möta kundernas nya krav. Det är inte längre effektivt att ha helt manuella lösningar på lager, utan företagen behöver skynda på sin automatisering för att vara konkurrenskraftiga, säger Nicklas Lövqvist, Area Sales Manager New Business på Kardex.

Bättre utnyttjande av lageryta

Kardex, en av världens ledande tillverkare av lagerautomater och skräddarsydda lagerlösningar, hjälper sina kunder att effektivisera sin lagerhantering. 

– Många företag arbetar idag med manuell lagerhantering, vi hjälper dem att bättre utnyttja sina lagerlokaler. Det här gör att våra kunder vid exempelvis stark tillväxt eller högre krav på snabbare hantering av varor, inte behöver bygga till eller flytta till större lokaler. Våra lagerautomater ger 80 till 90 procent bättre nyttjande av den yta man har. 

Effektivare, säkrare plock

Många företag har fortfarande manuell hantering på lager med traditionella plockhyllor som är cirka två meter höga, berättar Nicklas Lövqvist. Detta trots att de kanske har en takhöjd på 8-12 meter. 

– Våra automatiserade lagerautomater bygger på höjden, vi kan bygga dem så att hela höjden upp till tak nyttjas. Maskinerna är kompakta, yteffektiva och gör att hanteringen av varor går 3 till 4 gånger snabbare än med manuell hantering. Lagerautomater ger minskad golvyta, renare lager, mindre felplock, minskade arbetskostnader och optimerad inventering. Dessutom skapas bättre ergonomi då varan levereras i rätt höjd för medarbetaren, med minimal belastningspåverkan.

Skalbara system underlättar tillväxt

Med flexibla skräddarsydda system hjälper Kardex idag kunder i så vitt skilda branscher som handel, elektronik, medtech, vård, fordon och livsmedelsindustri där det många gånger finns mycket specifika krav för hantering av varorna. 

– Vi jobbar nära våra kunder, med personlig rådgivning i ett långsiktigt samarbete. Våra lösningar gör att du kan börja med en mindre lösning och sedan allt eftersom att behovet ökar, skala upp automationen på ett enkelt sätt utan att den dagliga verksamheten påverkas. Det medför också en lägre investeringskostnad för att komma igång. Många av våra lösningar skräddarsys helt efter våra kunder behov och vår smarta mjukvara går enkelt att integrera med befintliga VMS- eller kundspecifikasystem. Vi skapar även lösningar ihop med partners där vi exempelvis integrerar robotplock och automatiserade flöden längs hela lagerkedjan, säger Nicklas Lövqvist. 

Om Kardex

Vi har funnits sedan 1880 och är idag en av världens ledande tillverkare av lagerautomater och skräddarsydda lagerlösningar. Vi har 1 650 anställda i 30 länder, i Sverige 30 anställda och kontor i Göteborg. 

Läs mer om Kardex och våra lösningar

Se våra 3D demonstrationer i vår virtuella utställningslokal 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kardex och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?