1515

Astra Zeneca lyfte på börsen

Stockholmsbörsen startade vankelmodigt men repade sig efterhand och stängde på plus på torsdagen. Tunga pjäser som H&M, Volvo, Ericsson och Astra Zeneca dominerade nyhetsflödet och bidrog till uppgången samtidigt som Nordea backade.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 0,8 procent högre till 1.553. Omsättningen på Stockholmsbörsen låg på 16 miljarder kronor.

Torsdagen bjöd på väntade räntebesked från både Riksbanken och ECB. Båda ligger still med sina styrräntor och bjöd heller inte på några andra större nyheter, även om ECB-chefen Mario Draghi sade att "de flesta" beslut avseende bankens framtida tillgångsköp ska ta i oktober. Euron stärktes, men bara tillfälligt, när Draghi pratade under eftermiddagens presskonferens.

På hemmaplan backade Nordea 1,4 procent när marknaden smälte och räknade på onsdagseftermiddagens besked om att den legala hemvisten flyttas till Finland under nästa år. Sedan beskedet kablades ut har aktien från drygt 104 kronor till 103,30 kronor. De tre övriga storbankerna noterades för mer blygsamma rörelser.

H&M-aktien hade en bra dag och tog sig återigen över 200-kronorstrecket. Eldunderstöd kom från Norge där DNB höjde sin rekommendation till köp. Den norska banken går på tvärs mot gängse uppfattning och är optimistisk vad gäller klädbolagets marginaler nästa år.

"Vi räknar med ytterligare press på bruttomarginalen på kort sikt, men försvagningen av dollarn borde ge stöd åt utsikterna för 2018 och vi väntar oss att en positiv effekt blir synlig från och med det första halvåret (2018)", skrev DNB.

Volvo steg 1,7 procent sedan orderingången på tunga lastbilar i Nordamerika preliminärt uppgått till 21.200 enheter i augusti.

"Orderingången i augusti ger stöd åt vår syn att 2017 kommer att representera ett stabilt år", skriver RBC Capital Markets i en kommentar.

Astra Zeneca steg 4,1 procent efter flera nyheter, däribland att den kanadensiska banken BMO inlett bevakning av aktien genom att sätta den första rekommendationen till "outperform".

På det temat: Alfa Laval har fått en höjd rekommendation av Credit Suisse, till neutral från tidigare "underperform". Alfa avancerade 2,5 procent.

Enligt SvD Näringsliv kan Ericsson komma att skära ned med omkring 14.000 anställda i Europa och Latinamerika, som en del av vd Börje Ekholms sparplan. Aktien steg 1,1 procent.

Qliro steg 9,1 procent till 19,10 kronor efter att SEB höjt sin riktkurs för aktien från 18 till 25:50 kronor. SEB har höjt sina prognoser för det Kinnevikdelägda e-handelsbolaget och tror nu att rörelsevinsten under nästa år kan uppgå till nästan 100 miljoner kronor.

Oljebolaget Enquest, vars balansräkning uppfattas som svag av vissa bedömare, rapporterade och upprepade sin produktionsprognos för helåret. Bolagets vd Amjad Besisu kan tänka sig att sälja 20 procent av bolagets oljefält Kraken, uppgav han i en intervju med Bloomberg News.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?