Astra Zeneca: Inget fel på vaccinet till Västra Götalandsregionen

Enligt Astra Zeneca var det inget fel på vaccinpartiet som fick Västra Götalandsregionen att pausa sina vaccinationer mot covid-19, uppger Läkemedelsverket.

Foto:Frank Augstein

Västra Götalandsregionen meddelade i torsdags att vaccineringen med ett visst parti av vaccinet från Astra Zeneca AZN +0,93% Dagens utveckling tillfälligt stoppats.

Detta efter att fem personer fått akuta allergiska reaktioner i samband med sin vaccination. Två av dem behövde sjukhusvård.

Enligt Kristine Rygge, regionens vaccinationssamordnare, var det en vaccinatör som hörde av sig och berättade om vad som hade hänt.

”De hade haft ett fåtal allergiska reaktioner på ett av sina vaccinationsställen”, sade hon på torsdagen. 

Läkemedelsverket har nu varit i kontakt med Astra Zeneca, som meddelar att den aktuella tillverkningssatsen inte hade några kvalitetsdefekter.

”Företaget har nu återigen granskat den tillverkningssats som användes i Västra Götaland och konstaterar att den aktuella batchen fyller alla ställda krav och är inom specifikationen”, säger Virve Reiman-Suijkerbuijk, enhetschef för Inspektion av industri och sjukvård vid Läkemedelsverket, i ett pressmeddelande. 

De så kallade anafylaktiska reaktionerna från VG-regionen kommer att rapporteras som misstänkta biverkningar i statistiken.

”I Sverige har vi fått in fyra rapporter om misstänkt anafylaxi efter vaccination med Astra Zenecas vaccin mot covid-19”, säger Veronica Arthurson, som är enhetschef för läkemedelssäkerhet på Läkemedelsverket.

”Det finns i nuläget 83 rapporter i den europeiska databasen för misstänkta biverkningar om möjlig anafylaktisk reaktion, för personer som vaccinerats med vaccinet. Det här är någonting som följs upp extra noggrant just nu av den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Michelin NordicAnnons

Längre räckvidd på din elbil eller laddhybrid – enkla knepen

Det är inte bara batterikapaciteten och körstilen som bestämmer hur lång räckvidd din eldrivna bil har.

Även valet av däck har stor betydelse för hur långt du kommer på en laddning.

Lär dig mer om hur moderna däck kan påverka din räckvidd 

Intresset för eldrivna bilar fortsätter att öka. Enligt Bil Sweden ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 132 procent under 2020.

En av de vanligaste och viktigaste frågorna i valet av elbil är räckvidden, det vill säga hur långt du kan köra på el efter en laddning. 

De flesta tittar främst på bilens beräknade räckvidd enligt WLTP-cykeln. En normal elbil brukar ha 20–40 mil i räckvidd, medan en laddhybrid, som både drivs av en elmotor och en bränslemotor, brukar gå att köra 4–6 mil på ren eldrift.

Bilens däck har stor påverkan

En faktor som påverkar räckvidden mer än vad många tror är vilket däck bilen utrustas med.

Michelin, en av världens ledande däcktillverkare, lanserar nu däcket e.Primacy – världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället.

Tack vare innovativ teknik har Michelin lyckats skapa ett däck som har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med de närmaste konkurrenterna. 

Lösningen kallas Energy AirShield compound, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust som ökar räckvidden för elbilar eller minskar bränsleförbrukningen för fossildrivna fordon.

Det innebär 7 procent längre räckvidd för en batteridriven bil eller ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som från början har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar med 0,21 liter per 100 kilometer.

Många faktorer påverkar räckvidden

Men det finns även en rad andra faktorer som påverkar bilens räckvidd:

• Hur fort du kör. Bara genom att köra 90 km/tim istället för 100 km/tim gör stor skillnad.

• Hur mjukt du kör. För många snabba start och stopp reducerar räckvidden. Försök istället att släppa upp gasen i god tid och rulla mot ett stopp. 

• Klimatanläggningen. Den som sänker värmen ett par grader kan vinna ett par extra kilometer i räckvidd. Luftkonditionering och stolsvärme har mer påverkan på räckvidden än exempelvis lampor och underhållningssystem.

• Vädret. Kallt väder minskar räckvidden. Vid extrem kyla är det extra bra att ha koll på räckviddsmätaren.

• Förvärmning. Många elbilar går att förvärma under tiden som de står på laddning, då kan man starta sin bil varm och isfri och slippa ta så mycket kraft från batteriet. 

Lär dig mer om hur moderna däck kan påverka din räckvidd 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?