1515

Astra Zeneca hotar med flytt från Storbritannien

Astra Zeneca hotar att flytta från Storbritannien om landet lämnar EU utan ett avtal. Det finns en ”första ansats” säger styrelseordförande Leif Johansson till DN.

”Om inte något händer som tar bort nuvarande osäkerhet kommer detta att bli ett riktigt stort och viktigt ärende för oss” säger han.

Astra Zenecas huvudkontor i London.
Astra Zenecas huvudkontor i London.Bild:AP

Svensk-brittiska läkemedelsjätten Astra Zeneca AZN +0,42% Dagens utveckling s styrelse är bekymrad över brexit och företagets närvaro i Storbritannien. En så kallad hård brexit där Storbritannien lämnar EU utan något avtal med övriga EU-länder skulle göra att Astra Zeneca skulle överväga andra platser för en stor del av sin forskning och tillverkning, skriver DN.

”Att flytta tillverkning tar flera år. Sannolikheten att vi ska flytta in i EU är hög i sådana fall” säger Leif Johansson.

Skräckscenariot vore att det inte blir något avtal alls och att de brittisktillverkade medicinerna inte går att sälja i EU eller att Storbritannien inte kan köpa in från EU.

”Då hamnar man i det fullkomligt orimliga scenariot att folk kommer att ligga och dö i England för att de inte får sina mediciner” säger Leif Johansson.

Styrelseordföranden är dock nöjd med premiärminister Theresa Mays besked om att hon vill ha en övergångsperiod på två år för att näringslivet ska kunna förbereda sig även om Leif Johansson gärna hade sett att tiden utökades till minst tre år.

”Och rätt så snabbt in i den perioden behöver vi också få reda på vad som gäller år fyra, fem och sex” säger han.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?