1515

Assmåsa framför Alsace – Sveriges vingårdar rustar för finsmakare i sommar

Efter förra sommarens anstormning av semesterfirare rustar svenska vingårdar för att ta emot nya besökare – och producera mer vin. 

Fler och fler upptäcker nämligen att det faktiskt går att göra vinresor utan att åka utomlands.

Kullabergs vingård.
Kullabergs vingård.Foto:Alexandra Bengtsson
Anette Ivarsson, ägare av Arilds vingård.
Anette Ivarsson, ägare av Arilds vingård.Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson

I det unga vinlandet Sverige finns ett trettiotal kommersiella vinproducenter som framställer vin av druvor. Några är små med i sammanhanget ganska obetydlig verksamhet. Andra är stora anläggningar med både hotell och restauranger, som riktar sig till en gryende vinturism. 

Störst i det avseendet är Ästad vingård, en bit inåt landet från Varberg med restaurang Äng, inriktad på det högsta skiktet inom gastronomin, så kallad fine-dining. Där finns också den enklare restaurangen Logen, Sinnenas spa och ett toppmodernt hotellboende.

De flesta vingårdar ligger av naturliga skäl på kustnära platser i Skåne, där Kullahalvön kommit att bli Sveriges främsta vindistrikt. Där finns Sveriges största vingård räknat efter odlingsareal, Arild, som drivs av paret Anette och Jonas Ivarsson. När de 1997 köpte gården med anor från 1700-talet fanns där endast en ensam vinranka som växte mot en vägg på innergården. 

”Den gav mig idén att det kanske går att börja odla vin här. Havet gör att det är svala vårar, vi får inte den frost som tar knopparna. Det gällde bara att hitta druvor som fungerar i vårt klimat”, berättar Anette Ivarsson, som började plantera 2008 och nu odlar vindruvor på 23 hektar mark. 

På Arild och andra vingårdar odlas flera sorters druvor, men den som kommit att betyda mest för svensk vinindustri är den gröna Solaris, som visat sig särskilt populär och dessutom är lämpad för vårt fuktiga och svala klimat med många soltimmar under sommarhalvåret. 

Arilds vingård öppnade för säsongen den 17 april efter att ha varit stängd för besökare under hela vinterhalvåret, en period då man vanligtvis tar emot konferenser och större grupper. Alla sådana bokningar försvann till följd av coronapandemin, liksom de lukrativa bröllopen under sommarhalvåret. 

Årets första bröllop är bokat till den 22 maj och blir av även fastän de coronarestriktioner som gällt hela vintern och våren ligger kvar.

Tappet av sådana arrangemang förra året kompenserades av en aldrig tidigare skådad rusning av privatgäster under semesterperioden. 

”I juli och augusti var det extremt mycket gäster här. Så många gäster har vi aldrig haft. Vi fick sätta ut skyltar att vi inte kunde ta emot fler. Köket klarade inte av att laga mat till alla. Vi hade runt 500 gäster per dag när det var som mest, men vi har byggt ut restaurangen så nu ska det gå”, säger Anette Ivarsson.

”Men sedan blev det faktiskt ganska dåligt igen under hösten, för då bokades alla konferenser av, så i november stängde vi. Totalt sett blev året ändå ganska bra. Hur bra vet jag inte, vi har inte sett bokslutet ännu.”

I den gamla skånegården finns 23 hotellrum och ute på närmaste vinfält, i blickfånget från restaurangen, har 23 stora tält placerats ut på trätrallar. Där erbjuds övernattning i form av så kallad glamping, en lyxigare variant av tältande med riktiga sängar men gemensamma duschar och toalett. 

Restaurangen håller på att byggas ut inför den stundande högsäsongen, så att den kan ta emot 300 gäster inomhus. Det är dubbelt så många som tidigare. 

Hotell- och restaurangverksamheten står för cirka 70 procent av omsättningen på Arilds vingård, men det är en andel som kommer att minska i takt med att vinproduktionen ökar. 

”Hotell och restaurang är en betydande del av vårt företag. Det är tack vare den verksamheten vi har kunnat bygga upp allt det här innan vi fått upp volymen på vinproduktionen”, säger Anette Ivarsson. 

”Flera av våra fält planterades åren 2014-2016 och nu börjar de ge druvor. Det är i år vi ska göra det stora språnget. Förra året producerade vi 50 000 flaskor, i år tror jag vi kan komma upp i 70 000.”

”Om vi lyckas sälja det vin vi producerar i år kommer vinförsäljningen att stå för hälften av omsättningen.”

Till höstens skörd ska ett nytt vineri stå färdigt. Det byggs för fullt i anslutning till det befintliga, där de första flaskorna buteljerades och såldes för tio år sedan, 2011. 

Byggarbetsplats är det också tre kilometer bort på Kullabergs vingård, som med sina 14 hektar är mindre än Arilds vingård men i en expansionsfas. Ytterligare tio hektar ska planteras och även här byggs ett nytt vineri som ska stå klart till midsommar nästa år. Där ska finna kapacitet att fylla 100 000 flaskor, att jämföra med dagens 10 000.

Victor Dahl, VD på Kullabergs vingård.
Victor Dahl, VD på Kullabergs vingård.Foto:Alexandra Bengtsson

På Kullabergs vingård finns inget hotell, bara en vinbar som är öppen dagtid utom när det arrangeras provningar och andra publika aktiviteter. 

”Förra sommaren var en ögonöppnare, att gå från ‘showroom’ till någon form av säsongsrestaurang med mellan 3 500 och 4 000 gäster”, säger vd Victor Dahl och syftar på Skänken, den lilla vinbaren med tillhörande orangeri i trädgården, där det också serveras mat.

”Till den här säsongen är vi mer välplanerade, förra året fick vi lösa mycket ad hoc.”

Än så länge står vinturismen för en stor del av omsättningen, cirka en tredjedel, men i takt med att produktionen ökar kommer den andelen att minska. 

Här är vinproduktionen huvudsaken, att starta hotellverksamhet finns det inga planer på.

”Då förlorar man fokus. Man ska koncentrera sig på det man är riktigt bra på och här är den primära verksamheten att göra högkvalitativa viner”, säger vinmakaren K Felix G Åhrberg. 

I dag säljs vin från svenska vingårdar endast på lokala Systembolag och genom beställnings- och tillfälliga sortimentet. På Kullaberg och andra svenska vingårdar hoppas man att det ska bli tillåtet att sälja sitt eget vin, så kallad gårdsförsäljning.

”Det skulle hjälpa svensk vinindustri att växa. Vi skulle få en större besöksverksamhet och bättre marginaler på det vi gör. Jag tror också att fler skulle våga satsa, det skulle bli fler vingårdar och en blomstrande svensk vinindustri”, säger Victor Dahl. 

En timmes bilväg söder om Kullaberg ligger Lund med vingårdar på båda sidor om staden, Flyinge i öster och Flädie Mat & Vingård i väster. 

För Flädie kom corona som ett dråpslag. Redan veckan efter det första dödsfallet i covid-19 i Sverige gick Flädie Mat & Vingård i konkurs sedan alla bokade bröllop, ett 70-tal, konferenser och annat ställts in. 

Två månader senare, i slutet av maj, köptes vingården med 29 hotellrum, restaurang, festlokaler och pool av Håkan och Carina Wikholm. De har ännu inte besökt sin vingård trots att de bor i Lund, endast en kvarts bilresa från vingården. Anledningen är att de isolerat sig i sitt hem ända sedan corona slog till i mars förra året.  

”Vi har inte sett Flädie ännu, vi köpte det osett över telefon”, säger Håkan Wikholm hemifrån villan.

Foto:Alexandra Bengtsson

Vingården sköts på plats av två av deras söner Philip och Marcus. Ägarparet deltar i arbetet på distans.

”Vi har ett stort engagemang och är delaktiga i många av mötena där ute genom telefon, Zoom eller Teams”, säger Carina Wikholm.

Familjen Wikholm ägde redan en vinodling, Assmåsa i närheten av Sjöbo, när de bestämde sig för att köpa konkursboet.

”Där har vi satt 15 000 plantor på tre år och tänkte att vi måste bygga ett vineri. Men så dök det här upp. Eftersom vi satte 4 000 stockar första året på Assmåsa så är det här första året de ska ge vin. Det ska vi klara att ta hand om på Flädie. Under lågsäsong nästa år bygger vi ut vineriet på Flädie, så att vi kan ta hand om alla druvor från Assmåsa Vingård, ett namn som vi nu varumärkesregistrerat”, säger Håkan Wikholm. 

Besöksverksamheten fick de nya ägarna alltså på köpet. På grund av konkursen låg den nere under hela förra sommaren. Flädie Mat & Vingård öppnade i ny regim först den 14 september när alkoholtillstånd och annat var på plats. 

Det konkursade bolaget omsatte cirka 30 miljoner kronor. Hur mycket av det som var vinproduktion och hur mycket som är besöksverksamhet kan inte de nya ägarna säga, frukterna av den första turistsäsongen återstår nämligen att skörda. 

 

 


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?