1515

Assas succé-vd: Så undviker jag skandaler

Han blev ordförande i Sandvik efter turbulensen med Industrivärdens privatflygningar och jakter. I podden Förnuft & Känsla berättar Johan Molin, till vardags vd på Assa Abloy, hur han undviker liknande skandaler. 

Bild:Jack Mikrut

I 12 år har Johan Molin med stor framgång lett låsjätten Assa Abloy. Under hans tid har aktiekursen stigit över 300 procent till dagens börsvärde på 195 miljarder kronor. Att han haft sitt jobb betydligt längre än många andra svenska börs-vd:ar förklarar han med att han gillar sitt jobb och tycker att det är utvecklande.

"När jag kom hit trodde jag att det var 'tråkiga' lås, inom citationstecken, men ganska snabbt förstod jag att det här är en marknad under total omdaning, där det finns mycket spännande saker att utveckla."

När han började låg tonvikten på mekaniska lås. I dag är det stora utvecklingsområdet elektroniska lås, och vägen dit har gått via 170 förvärv och regelbundna så kallade strukturprogram.

Hans framgångar har också lett till att han fått andra förtroendeuppdrag i näringslivet. Till exempel är han sedan 2015 ordförande i Sandvik, ett uppdrag han fick i samband med den ledarrockad som skedde efter avslöjanden om privatflygningar och spektakulära jakter i storägarbolaget Industrivärden.

För att undvika att liknande skandaler ska blossa upp i de bolag han arbetar med anser Johan Molin att det som ledare är viktigt att föregå med gott exempel. 

"Jag flyger till exempel alltid economy så det är svårt att anklaga mig för att vara superlyxig, och när jag jobbar kvällar blir det inte heller några större restaurangnotor att klaga på. Det faller på sin egen orimlighet att man ska dricka vin och sedan gå och lägga sig, för då sover man dåligt."

På Assa Abloy har han också instiftat en pärm som ekonomiavdelningen sköter där vd:ns alla utgifter sätts in, så att anställda vet att det finns kontroll på utgifter var man än är i bolaget.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?