Annons

Assa Abloy har teknikköp på önskelistan

Inga nya rötägg i Kina, men arbetet fortgår med att förhindra att redovisningsbedrägerier sker igen. Det säger Assa Abloys vd Johan Molin till Di på kapitalmarknadsdagen där han upprepar de finansiella målen och lyfter en enorm marknad som öppnar upp sig i digitaliseringens spår.

Assa Abloys vd Johan Molin.
Assa Abloys vd Johan Molin.Bild:Jack Mikrut

En negativ korrigering av resultatet i Kina med 260 miljoner kronor utlöste i senaste kvartalsrapporten ett stort kursfall i låsjätten Assa Abloys aktie. Några fler friserade siffror har inte hittats men kapitlet kommer ta ett tag att stänga helt.

”Det är inte avslutat så till vida att vi sätter in kontroller för att säkerställa att det inte händer igen och de som har fått lämna ska ersättas. Sen går vi även till försäkringsbolaget för ersättning eftersom det är ett bedrägligt förfarande. Det är lite stök, det är tråkigt men det är inget stort drama”, säger Johan Molin.

Vad gäller tillväxten i Kina påpekar finanschefen Carolina Dybeck Happe att nedgången på 12 procent organiskt i tredje kvartalet var större än vad den skulle ha varit om inte jämförelsesiffran varit uppblåst.

”Justerat skulle den ligga på 7 procent och även i fjärde kvartalet kommer jämförelsesiffran att vara överskattad – då med omkring 100 miljoner kronor”, säger hon.

Koncernens tillväxtmål på 10 procent, varav hälften organisk och resten från förvärv, upprepades på nytt.

Hur ser förutsättningarna ut att nå målet 2017?
”Jag tror att världsekonomin fortsätter gå sidledes och att det är tufft på utvecklingsmarknaderna så det är ingen större förändring mot 2016 där vi tror på 2-4 i organiskt tillväxt. Förvärven är svåra att styra både när det gäller storlek och tajming. 5 procent är ett realistiskt mål men vissa år blir det högre, andra lägre”, säger Johan Molin.

Givet att Donald Trump genomför sina stora infrastruktursatsningar, hur mycket kan spilla över på er verksamhet?
”Det är för tidigt att säga. Vi är inte inom vägnät och järnvägar men det är ett eftersatt underhåll även i skolor och sjukhus och kommer det en uppgraderingskampanj där så är det positivt förstås.”

Ni aviserade precis ert tolfte företagsköp för året. Hur ser aptiten på fler köp ut?
”Det ser bra ut, pipelinen är full och det finns mycket aktivitet både när det kommer till tilläggsköp och geografiskt styrda köp men det blir också mer och mer att vi tittar på tekniksidan där våra virtualiserade produkter slår an ett stort efterfrågebehov. Det finns en stor marknad inom områden som certifikat, kryptering och autentisering där vi har system som börjar bli riktigt vassa och där vi gärna kompletterar med förvärv.”

”Vi bedömer att det är marknad på omkring 10 miljarder dollar som öppnar upp sig och som växer.”

Hur ser priserna ut på förvärvsobjekten?
”Det är en anledning att det inte haglar in förvärv. Vi vill inte gå upp för mycket i skuld och man måste tänka sig för innan man ger sig på att köpa till alltför höga multiplar, vi har klivit av flera affärer sista året där vi bedömt att multiplarna varit för höga i förhållande till vad man kan förvänta sig händer om man tittar 13-14 år framåt.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?