1515
Annons

Asienförvaltare ser fyndchans i Kina: ”Kommer växa som bara den”

Handelskriget mellan USA och Kina trycker ned aktiekurserna i Kina, och ger chansen till fyndköp.

”Definitivt”, säger förvaltaren Mogens Akselsen, som också tipsar om hur skandinaviska bolag ska komma ut som vinnare på andra sidan oron.

Foto:Colourbox.

Det tidigare Carnegie-ägda fondbolaget C Worldwide sniffar längs marken på den kinesiska marknaden.

Bolagets asienfond har sedan starten 2012 avkastat 50 procent över sitt jämförelseindex, MSCI Asia. 

Efter 20 års erfarenhet har Mogens Akselsen, en av fondens två huvudförvaltare, nått slutsatsen att Kinas officiella makroekonomiska data inte håller måttet.

”En del kan man lita på, men man kan inte endast utgå ifrån den. Den måste kompletteras med andra källor.”

Lösningen är att gå vidare, och skaffa mer data på egen hand.

”Det finns alltså privata aktörer som gör inofficiell research. Man måste bara veta hur man hittar och använder dem.”

C Worldwide Asias förvaltarduo gör tvåveckorsresor till Asien fyra till sex gånger per år för att besöka företag.

Poängen med all kunskap är att direktinvestera i företag.

Och just i Kina är mycket billigt nu.

”Nu, med Donald Trump och handelskrig, är mycket diskonterat”, säger Mogens Akselsen.

Så finns det aktieklipp att göra i Kina?
”Definitivt. Men vi investerar tematiskt, så vi letar efter fickor av tillväxt.”

Över alla investerare i Kina hänger ett orosmoln i form av det pågående handelskriget.

Går det att förutspå vad Donald Trump ska göra?
”Vi gav upp för länge sedan”, säger Mogens Akselsen.

I stället blickar han så långt tillbaka som opiumkrigen på 1840- och 1860-talen, då Storbritannien och Frankrike definitivt krossade det gamla kejsardömet, för att förstå dagens agerande.

”Kina blev förnedrat i opiumkrigen, och nu igen. Redan innan handelskriget sa Xi Jinping offentligt att ’vi vill ha tillbaka vår värdighet, vi ska aldrig bli förnedrade igen’.”

Slutsatsen är att Kina vill bryta beroendet av utländskt teknikkunnande.

”Xi Jinping anspelade också på 1934 och Mao, att Kina är på den långa marschen igen. Om man lyssnar på det, och vet lite hur man tänker i Kina, kan man vara helt säker på att Kina från och med nu vill bli självförsörjande. Kina vill slå in på en väg där man aldrig, aldrig är beroende av USA igen. Det betyder att det finns sektorer som kommer att få så mycket stöd från regeringen. Inom till exempel tech finns det fickor som kommer att växa som bara den. Vårt uppdrag är att identifiera bolag inom de fickorna. Så vi har förlängt vår investeringshorisont från tre år till fem”, säger Mogens Akselsen.

Att den senast rapporterade BNP-tillväxten var 6,2 procent - den lägsta på nästan 30 år - rubbar inte hans tilltro.

”Kina växer fortfarande med 6 procent. Den siffran kanske kommer ned till 5 procent, men det är fortfarande väldigt högt. Vi är bara bortskämda med att Kina har växt tvåsiffrigt de senaste 20 åren”, säger Mogens Akselsen.

Vilken är den största uppsidan i Kina?
”Om Kina ersätter amerikansk teknologi snabbare än vi tror kommer en del marknader att rusa. Det kan ta lite tid, men vi känner ingen tvekan om att de kommer att lyckas göra sig teknikoberoende.”

I linje med det tror han att konkurrenter från Japan och USA kommer att lida.

Att hålla neutraliteten i handelskriget är avgörande för skandinaviska bolag

”Om Kina ser Skandinavien som en vän kommer det att vara extremt positivt, men om vi placeras i USA-lägret slår det mot oss.”

Ett bolag som Ericsson gynnas ju av USA, helt enkelt genom att inte vara Huawei eller ZTE. Gör det att Kina ser på Ericsson som allierat med USA?
”Jag har ingen särskild insikt, men jag tror inte det. En kines hade nog agerat likadant själv i motsvarande situation.”

Innehåll från RamirentAnnons

Var tionde byggnadsarbetare tycker att arbetsplatsen känns osäker

Maskinuthyrningsföretaget Ramirent har tagit fram en rapport som visar att var tionde person som jobbar inom byggbranschen tycker att arbetsplatsen känns osäker. Framför allt beror det på stress när tidplanerna är för tighta och att det finns en kultur som gör att man struntar i säkerhetsreglerna. Enligt rapporten låter sju procent bli att följa de regler som finns kring säkerheten på arbetsplatsen. 

De senaste fem åren har i snitt 10 byggnadsarbetare i Sverige dött på sin arbetsplats varje år. Det gör branschen till en av de mest olycksdrabbade. Olyckor och arbetsrelaterade sjukdomar är dessutom dubbelt så vanligt som inom andra branscher. 2 av 10 byggnadsarbetare har fått stanna hemma från jobbet minst en dag på grund av skada eller olycka det senaste året, visar Ramirentrapporten.  

– Ingen plats är säkrare än vad vi sätter för människor där. De största riskerna på byggarbetsplatser idag är att man inte gör som man planerat eller att enskilda individer tummar på säkerheten vid enkla arbetsmoment. Men det handlar även om att det inte alltid får konsekvenser när man frångår säkerhetsrutinerna, något branschen måste bli bättre på, säger Erik Lindén, HSEQ-chef på Ramirent. 

Jobba med psykologiska tryggheten 

Vanliga olyckor på byggarbetsplatser är fall och olyckor med maskiner eller verktyg. Det som framför allt slarvas med, enligt Ramirentrapporten, är användningen av skyddsutrustning, men även oförsiktighet vid arbete på höga höjder och med handmaskiner. I rapporten uppger även sex procent av de tillfrågade att det förekommer svart arbetskraft på arbetsplatsen, vilket är ytterligare en riskfaktor.  

Att jobba med den psykologiska tryggheten, så att medarbetarna känner att de vågar säga ifrån och vill vara med och förbättra sin arbetsplats, är viktigt för att öka säkerheten inom branschen. 

– Om man känner sig trygg på sin arbetsplats, så vågar man också säga till en kollega som slarvar med säkerhetsutrustningen eller om det uppstår en jargong av machokultur. Vinnarna är de företag som lyckas bygga en kultur där medarbetarna säger ifrån när någon gör fel och att man gör det av omtanke om varandra. 

Nyckeln till säkrare arbetsplatser  

Genom att jobba med tydliga APD-planer och en noggrann planering och uppföljning av allt från logistik till hanteringen av byggmaskiner, minskar man inte bara risken för olyckor, utan ökar även effektiviteten och lönsamheten i projekten. Siteplanner är Ramirents digitala verktyg som hjälper till att skapa säkra, hållbara och effektiva arbetsplatser, med hjälp av 3D-ritningar. Med verktyget kan man enkelt rita upp arbetsplatsen, placera ut gångstråk, inhägnader, grindar, bodar, belysning med mera och få en bra bild av hela bygget. 

– Vi inspekterar även arbetsplatser och ger förslag på hur man skapar säkra arbetsförhållanden och minskar risker. Att bidra till att öka säkerheten inom branschen är, och har varit, en av våra absolut viktigaste frågor under många år, säger Erik Lindén. 

Ladda ner hela Ramirentrapporten här och ta del av insikter från branschen kring säkerhet, digitalisering, psykisk ohälsa, hållbarhet, kompetensbehov och jämställdhet. Rapporten bygger på intervjuer med drygt 500 personer inom byggbranschen.  

Ur Ramirentrapporten 2022: 

Anledningar till att byggarbetsplatsen inte känns säker:  

• 49% Stress när tidplanerna är för tighta 

• 20% Man struntar i säkerhetsreglerna 

• 19% Kollegorna följer inte säkerhetsreglerna 

• 12% Ledningen följer inte upp tillbud och olyckor 

• 11% Säkerhetsreglerna är inte tillräckligt tydliga 

• 6% Det saknas säkerhetsregler 

 

Det här slarvas det framför allt med: 

• 33% Användning av skyddsutrustning 

• 28% Användning av luftrenare 

• 22% Oförsiktighet vid arbete på hög höjd 

• 13% Oförsiktighet med handmaskiner 

• 11% Oförsiktighet vid lyft med maskiner 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ramirent och ej en artikel av Dagens industri

Dieseln en krona dyrare på två dagar

På torsdagen höjs bensinpriset vid bemannade stationer med 50 öre till 19:58 kronor litern. Dieselpriset höjs med 65 öre till 24:76 kronor per liter.

Foto:Fredrik Persson/TT

Bensinpriset har de senaste två dagarna sammantaget höjts med 65 öre och dieselpriset har under samma tidsperiod höjts med 95 öre.

Oljepriset har under september sjunkit till samma nivåer som i januari i år. Då låg bensinpriset på i snitt 18:34 kronor per liter och dieselpriset snittade på 20:83 kronor.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera