1515

Asienbörser: Blandad kompott

Asienbörserna bjöd på blandad kompott under onsdagens morgon och dollarn stärks. Ett svenskt huvudnummer på tisdagen är septemberbarometern från Konjunkturinstitutet.

Bild:AP

Tokyobörsen handlades ned 0,3 procent och Hang Seng i Hong Kong kättrade med 0,4 procent under tisdagens morgon. Samtidigt handlades såväl Shanghaibörsen som Sydkoreas KOSPI-index omkring nollan.

För ett stort antal aktier i Tokyo var det första handelsdag exklusive utdelning, vilket bidrog till att sänka index.

Bloomberg rapporterar att dollarn stärktes för tredje dagen på raken. Dollarn bedöms ha fått hjälp på traven av USA:s centralbankschef Janet Yellens tal vilket tolkades som stöd för att nästa räntehöjning väntar i december. Dollarn fick dessutom stöd av att president Donald Trump väntas presentera skattesänkningar på onsdagen.

Måndagens USA-börser stängde efter små rörelser, där Dow Jones steg 0,1 procent och teknikbörsen Nasdaq steg 0,2 procent med draghjälp av bland annat jätten Apple som klättrade nära 2 procent.

Di tipsar om tre marknadshändelser att håll koll på idag:

Svängiga oljelager
Priset på råolja har stigit till den högsta nivån på över två år, främst på grund av något så klassiskt som politiska spänningar i Mellanöstern. Orkanerna har skakat om amerikansk oljedata de senaste veckorna och i eftermiddag kommer ny officiell lagerdata i USA.

Svensk konjunktur
KI presenterar sin konjunkturbarometer för september. Det blir dels en intressant avstämning av hur svensk industri påverkats av den kraftiga kronförstärkningen och dels en lägesrapport om antydningarna till svalare bostadsmarknad satt några avtryck på hushållen.

Höken som blev en duva
Chefen för St Louis Fed, James Bullard, räknades till de mest nitiska av hökar när han förra sommaren gjorde helt om och positionerade sig som den mest duvaktiga förespråkaren för lågräntepolitiken. I kväll talar han. Intressant för den som gillar en fritänkare.

Dagens agenda:

Makrostatistik

Kina: vinster i industriföretagen kl 3.30 KI: konjunkturbarometer kl 9.00 SCB: handelsbalans, hushållsutlåning augusti kl 9.30 Storbritannien: CBI ordertrender september kl 12.00 USA: order varaktiga varor augusti kl 14.30, kontrakterade husköp kl 16.00

Centralbanker

ECB: M3 augusti kl 10.00 Fed: James Bullard talar kl 19.30

Makro övrigt

IMF: publicerar delkapitel ur global konjunkturprognos kl 15.00

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?