Artificiell Intelligens skapar hållbar design för Kartell

Det italienska, familjeägda designföretaget Kartell, känd för sina platsmöbler, vill följa med tidens utveckling och göra hållbar design. 

”Jag är uppväxt i design,” säger Lorenza Luti, barnbarn till grundaren, och dotter till nuvarande vd:n Claudio Luti. 

Försäljnings & marknadschef Lorenza Luti sittandes bland de nylanserade A.I. stolarna.
Försäljnings & marknadschef Lorenza Luti sittandes bland de nylanserade A.I. stolarna.Foto:Petronelle Halvorsen

”Jag visste att jag en dag skulle jobba på Kartell,” säger Lorenza Luti, där hon står vid ett marmorbord i Kartellbutiken på Östermalm i Stockholm. Lorenza Luti har jobbat på Kartell i 16 år och är i dag försäljnings- och marknadschef. Hennes morfar Giulio Castelli grundade företaget 1949 och samarbetade med flera olika inredningsarkitekter. Bland annat hans fru, Lorenza Lutis mormor Anna Castelli Ferrieri, som var en av de första kvinnliga inredningsarkitekterna och känd för att använda plast inom möbeldesign. 

1988 tog Lorenza Lutis pappa Claudio Luti över företaget och strax därefter blev Kartell det första företaget som producerade inredning av polykarbonat, en transparent plast med lång hållbarhet. Än i dag är Kartell känt för sina transparenta och färgglada plastmöbler som har varit fasta inslag i inredningstidningar sedan 2000-talet.

Men med tiden kommer förändringar och i ett av många samarbeten med franska designern Philippe Starck lanseras nu stolen ”A.I”. En stol gjord på endast återvunnet material och skapad med hjälp av artificiell intelligens, och en av produkterna som lanserades under Stockholm Design Week. 

”Vi försökte skapa en stol med endast återvunnet material redan för 20 år sedan. Men då gick inte att få fram en bra estetik, och det luktade illa.”

Ni är kända för era plastprodukter med bästsäljare som stolen ”Louis Ghost” och lampan ”Bourgie”, hur tänker ni kring er användning av plast?
”Plast är vad vårt varumärke byggdes på men i dag har vi massvis med andra produkter, till exempel vår ”Smart Wood”-kollektion som består av tunna trästolar, där vi försökt använda oss av så lite material som möjligt. Dessutom är de plastprodukter som vi skapar i dag återvinningsbara och vi har även börjat använda oss av bioplast som görs av sockerrör. Allt det här är en del av vårt nya manifest ”Kartell Loves The Planet””, säger Lorenza Luti.

Manifestet formulerades förra året i samband med deras 70 års jubileum. Syftet är att berätta om vad de gör inom företaget för miljön, att vara transparenta. Att lansera A.I. stolen som är gjord på 100 procent av återvunnet material, var ett av de stora målen med projektet. 

Lorenza Luti pratar entusiastiskt om de olika produkter och samarbeten de haft inom företaget. Extra varmt pratar hon om de produkter de skapat tillsammans med olika modedesigners. 

”Jag har ett stort modeintresse,” säger hon och pekar bort mot en rosa stol som står längs väggen. 

”Den där är framtagen tillsammans med italienska modehuset Emilio Pucci.” 

Hade du velat arbeta med mode?
”Jag var så dålig på att rita så jag tänkte att jag inte skulle vara tillräckligt bra. Men hade jag fått spola tillbaka tiden så hade jag nog pluggat ekonomi ändå faktiskt. Men efter mina studier fick jag erbjudandet att arbeta som stylist på italienska Vouge, dett ångrar jag att jag tackade nej till, för jag älskade verkligen mode.” 

Vem som blir vd för Kartell efter fadern är inte bestämt, men skulle hon eller hennes bror Federico Luti som också jobbar inom Kartell inte prestera anlitas någon annan. 

”Pappa är strikt och vet vad han vill. Han kan upprepa vissa saker 100 gånger för att se till att jag och min bror verkligen lär oss.”

Vill du att dina två döttrar ska jobba på Kartell i framtiden?
”Om de vill, men jag vill inte tvinga dem. De brukar komma till kontoret och hälsa på, min ena dotter kommer redan med inredningstips. Men en annan dröm jag har är att öppna ett boutiquehotell i Milano tillsammans med min bästa vän.”

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?