Annons

Artificiell Intelligens skapar hållbar design för Kartell

Det italienska, familjeägda designföretaget Kartell, känd för sina platsmöbler, vill följa med tidens utveckling och göra hållbar design. 

”Jag är uppväxt i design,” säger Lorenza Luti, barnbarn till grundaren, och dotter till nuvarande vd:n Claudio Luti. 

Försäljnings & marknadschef Lorenza Luti sittandes bland de nylanserade A.I. stolarna.
Försäljnings & marknadschef Lorenza Luti sittandes bland de nylanserade A.I. stolarna.Foto:Petronelle Halvorsen

”Jag visste att jag en dag skulle jobba på Kartell,” säger Lorenza Luti, där hon står vid ett marmorbord i Kartellbutiken på Östermalm i Stockholm. Lorenza Luti har jobbat på Kartell i 16 år och är i dag försäljnings- och marknadschef. Hennes morfar Giulio Castelli grundade företaget 1949 och samarbetade med flera olika inredningsarkitekter. Bland annat hans fru, Lorenza Lutis mormor Anna Castelli Ferrieri, som var en av de första kvinnliga inredningsarkitekterna och känd för att använda plast inom möbeldesign. 

1988 tog Lorenza Lutis pappa Claudio Luti över företaget och strax därefter blev Kartell det första företaget som producerade inredning av polykarbonat, en transparent plast med lång hållbarhet. Än i dag är Kartell känt för sina transparenta och färgglada plastmöbler som har varit fasta inslag i inredningstidningar sedan 2000-talet.

Men med tiden kommer förändringar och i ett av många samarbeten med franska designern Philippe Starck lanseras nu stolen ”A.I”. En stol gjord på endast återvunnet material och skapad med hjälp av artificiell intelligens, och en av produkterna som lanserades under Stockholm Design Week. 

”Vi försökte skapa en stol med endast återvunnet material redan för 20 år sedan. Men då gick inte att få fram en bra estetik, och det luktade illa.”

Ni är kända för era plastprodukter med bästsäljare som stolen ”Louis Ghost” och lampan ”Bourgie”, hur tänker ni kring er användning av plast?
”Plast är vad vårt varumärke byggdes på men i dag har vi massvis med andra produkter, till exempel vår ”Smart Wood”-kollektion som består av tunna trästolar, där vi försökt använda oss av så lite material som möjligt. Dessutom är de plastprodukter som vi skapar i dag återvinningsbara och vi har även börjat använda oss av bioplast som görs av sockerrör. Allt det här är en del av vårt nya manifest ”Kartell Loves The Planet””, säger Lorenza Luti.

Manifestet formulerades förra året i samband med deras 70 års jubileum. Syftet är att berätta om vad de gör inom företaget för miljön, att vara transparenta. Att lansera A.I. stolen som är gjord på 100 procent av återvunnet material, var ett av de stora målen med projektet. 

Lorenza Luti pratar entusiastiskt om de olika produkter och samarbeten de haft inom företaget. Extra varmt pratar hon om de produkter de skapat tillsammans med olika modedesigners. 

”Jag har ett stort modeintresse,” säger hon och pekar bort mot en rosa stol som står längs väggen. 

”Den där är framtagen tillsammans med italienska modehuset Emilio Pucci.” 

Hade du velat arbeta med mode?
”Jag var så dålig på att rita så jag tänkte att jag inte skulle vara tillräckligt bra. Men hade jag fått spola tillbaka tiden så hade jag nog pluggat ekonomi ändå faktiskt. Men efter mina studier fick jag erbjudandet att arbeta som stylist på italienska Vouge, dett ångrar jag att jag tackade nej till, för jag älskade verkligen mode.” 

Vem som blir vd för Kartell efter fadern är inte bestämt, men skulle hon eller hennes bror Federico Luti som också jobbar inom Kartell inte prestera anlitas någon annan. 

”Pappa är strikt och vet vad han vill. Han kan upprepa vissa saker 100 gånger för att se till att jag och min bror verkligen lär oss.”

Vill du att dina två döttrar ska jobba på Kartell i framtiden?
”Om de vill, men jag vill inte tvinga dem. De brukar komma till kontoret och hälsa på, min ena dotter kommer redan med inredningstips. Men en annan dröm jag har är att öppna ett boutiquehotell i Milano tillsammans med min bästa vän.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?