Annons

Arocell ökade förlusten

Arocell, som utvecklar blodtester för klinisk information om cancerpatienter, redovisar en nollomsättning i tredje kvartalet (0,1), framgår av delårsrapporten.

Förlusten före finansiella poster uppgick till -6,4 miljoner kronor (-4,5) och rörelsens kassaflöde för perioden uppgick till -5,6 miljoner kronor (-2,8).

Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0:08 kronor (-0:11) och de likvida medlen vid periodens utgång uppgick till 45,8 miljoner kronor (18,6).

”Vårt arbete med att säkerställa en positiv utgång av vår 510(k) ansökan till FDA och därmed möjlighet att sälja AroCell TK 210 ELISA som en IVD produkt på den amerikanska marknaden fortgår med oförminskad kraft”, säger vd Michael Brobjer.

Dock meddelade FDA i oktober att de var tvungna att göra vissa prioriteringar vilket innebar att granskningen av Arocells 510(k) initialt skulle bli 90 dagar försenad. 

”Det är främst det ansträngda läget kring covid-19 som gör att FDA behöver göra dessa prioriteringar. Det är förstås en besvikelse för Arocell att det blir en försening i processen att godkänna vår 510(k)”, konstaterar vd vidare. 

Bedömningen kvarstår dock att Arocell kan erhålla godkännande av Arocell TK 210 ELISA hos FDA innan utgången av 2021.


Innehåll från AllianzGIAnnons

”Husdjursmarknaden är ingen tillfällig boom”

Husdjursekonomin kanske inte är vad du förväntar dig som nästa samtalsämne med din finansiella rådgivare.

Men det är en marknad som ökar i rasande fart – och finns flera orsaker till varför det är ett smart investeringstema.

Den globala marknaden för husdjursrelaterade produkter och tjänster är ett snabbt växande marknadssegment där USA har största andelen. Med en tillväxttakt på 5,3 procent överträffar husdjursmarknaden den amerikanska ekonomin. 

Utvecklingen är liknande i Europa – och nu även i Asien.

– Att husdjurssektorerna växer snabbare än den bredare ekonomin globalt beror framför allt på två faktorer. Dels att allt fler människor skaffar husdjur, ännu fler under pandemin – och att de är villiga att spendera mer pengar på dem än tidigare, berättar Andreas Fruschki, tematisk chef på Allianz Global Investors (GI).

Spenderar mer

Han menar att ägarna i allt större takt behandlar sina exempelvis hundar och katter som familjemedlemmar – där de ofta får mysa i soffan eller sängen med sina hussar och mattar.

– Husdjursägarna är villiga att betala för bättre mat, veterinärsbesök och medicin, fler försäkringsbolag växer fort. Hela utbudet på marknaden har blivit enormt stort när det gäller allt från leksaker till kläder, pälsvård och massage åt djuren för att säkerställa deras välbefinnande.

Allianz Pet and Animal Wellbeing Fund har haft en starkt uppstigande trend sedan lanseringen den 22 januari 2019. Den investerar i globala aktiemarknader inom ett brett spektrum av sektorer – som tillverkare av djurmat, djurförsäkringsbolag, läkemedel, bioteknik, hälso-/sjukvård med inriktning på små och medelstora företag.

Läs mer om The Pet Economy här. 

Ingen fluga

– Allianz har en stor erfarenhet av att driva temafonder och denna är i stort sett lågkonjunktursskyddad, med tanke på att husdjuren blivit en del av familjen och oftast ges en hög vårdnivå oavsett tillstånd i ekonomin. En stor fördel är också att det är lätt att förstå var de investerade pengar går till. Därför är jag övertygad om att det inte är någon tillfällig boom – vilket även studier visar, framhåller Andreas Fruschki.

Den globala sällskapsdjursmarknaden var värd 132 miljarder amerikanska dollar 2016. År 2025 förväntas siffrorna nå 203 miljarder amerikanska dollar.

FAKTA: AllianzGI

* Moderbolaget Allianz SE grundades 1890 och är en av de ledande leverantörerna av finansiella tjänster världen över. De stöder över 82 miljoner kunder i 70 länder.

* Allianz Global Investors (GI) kom till 2012 och sysselsätter i dag mer än 2 700 personer på 25 platser – samt förvaltar över 546 miljarder euro (per den 30 september 2020).

* Med 754 investerare har AllianzGI en etablerad expertis inom aktier, räntebärande investeringar, multitillgångar och alternativa investeringar med kunder runtom i världen – allt från multinationella företag till pensionsfonder, välgörenhetsstiftelser och familjer.

Läs mer om AllianzGI här.

Mer från AllianzGI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AllianzGI och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?