ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

ARN-anmälningar ökar kraftigt - ärenden samlas på hög

  • Foto: Maja Suslin

Under första halvåret 2019 kom det in 10 283 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – en ökning med 25 procent jämfört med förra året. På två år har anmälningarna ökat med 50 procent.

Nu varnar myndigheten för att konsumenter kan få vänta länge på att få sin sak prövad.

Ökningen har delvis sin förklaring i att företag som hamnar i en tvist med konsumenter sedan några år tillbaka är skyldiga att upplysa konsumenten om möjligheten att få tvisten avgjord av ARN.

Dessutom har allmänhetens kännedom om nämnden ökat, och konsumenterna ger sig inte i första taget.

”Konsumentverket har gjort stora satsningar och informerat om hur man gör som konsument när man är missnöjd. Konsumenter vet vilka rättigheter de har och är bättre än någonsin på att ta till vara på sin rätt och står på sig, både mot myndigheter och mot företag”, säger ARN-chefen Marcus Isgren.

Banker är en av de sektorer där anmälningarna har ökat allra mest, vilket beror på att bankbedrägerier ökat kraftigt de senaste åren.

”Vi ser också en stor ökning av anmälningar som rör försenade eller inställda flyg. Konsumenter vet på ett helt annat sätt att de kan få ganska mycket pengar när sådant inträffar, jämfört med några år sedan.”

Flygbolaget SAS har enskilt fått in 300 anmälningar sedan bolagets omfattande flygstrejk under våren.

ARN ser också en kraftig ökning gällande hantverkstjänster, vilket skulle kunna bero på att Konsumentverket haft en informationskampanj som handlat om missnöje vid hantverkstjänster.

”Det kan vara ett samband, men det är i alla fall tydligt att det finns ett stort missnöje. Väldigt många är även missnöjda kring bredbandsinstallatörer och fiberbolag, ofta på grund av att det tar för lång tid.”

Fiberbolaget IP-only har exempelvis anmälts över 180 gånger bara i år, jämfört med 89 anmälningar förra året.

Men när anmälningarna blir flera ökar också belastningen för nämnden som ska hantera dem.

”Man ska ha i åtanke att samtidigt som anmälningarna har ökat har vi i stort sett samma budget och bemanning, men vi ska handlägga och avgöra 50 procent fler ärenden.”

För konsumenten innebär det här att ärenden tar längre tid.

”Nu ligger många ärenden och väntar, det kan handla om att bilen har gått sönder eller att man står med halvfärdigt kök. Man kan få vänta månader på att få saken prövad och det berör människor i deras vardag som blir lidande.”

På sikt befarar Marcus Isgren att konsumenter blir sämre skyddade gentemot företag, och att företagen inte behöver följa lagstiftningen.

”Att ARN finns är det yttersta garanten för ett konsumentskydd. Vanligt folk vänder sig inte till domstol, det kostar pengar och tar tid och man har varken tid eller råd.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer