1515

Arkitekterna sliter för att få folk tillbaka till kontoren

Företagen har en tuff utmaning att erbjuda en arbetsplats som medarbetarna hellre kommer till än att jobba hemifrån. På arkitektkontoren jobbar man nu febrilt med att rita om kontoren till en framtid där pandemin ändrat på allt man tidigare tagit för givet.

Marco Checchi, medgrundare och inredningsarkitekt på Studio Stockholm, tittar på skisser och exemplar av tyg och material medan arkitekt Siri Lindberg jobbar med ritningar.
Marco Checchi, medgrundare och inredningsarkitekt på Studio Stockholm, tittar på skisser och exemplar av tyg och material medan arkitekt Siri Lindberg jobbar med ritningar.Foto:Joey Abrait

Vakansgraden ökar på kontorslokalsmarknaden. Det börjar också röra sig bland de större hyresgästerna i Stockholm city. I dagarna stod det klart att H&M-gruppen flyttar ut en stor del av medarbetarna till nya kontor utanför tullarna. 

Det betyder högtryck för arkitektbyråerna med kunder som behöver hjälp med att rita om lokaler, såväl befintliga som nya. 

”De flesta av våra pågående kontorsprojekt är nu inne i ett intensivt arbete med att förstå vad pandemin gör för framtidens kontorslösningar”, berättar Jonas Falk, arkitekt och partner på Strategisk Arkitektur.

Samma tongångar hörs hos arkitektkollegorna på Studio Stockholm.

”Det är samma diskussion hos nästan alla våra kunder. Men de är osäkra i dag om de ska våga teckna ett nytt långt hyresavtal till topphyra”, säger Marco Checchi, medgrundare och inredningsarkitekt på Studio Stockholm.

”För ett år sedan var det tvärtom, då slogs alla om de kontorslokaler som fanns, hur dyrt det än var. I dag vet man fortfarande inte riktigt hur mycket lokaler man behöver ha.”

En trend är dock tydlig.

”Det råder någon form av konsensus att de allra flesta företag kommer att tillåta hemarbete i någon grad”, menar Jonas Falk.

”Men om om man som företag kommer till slutsatsen att erbjuda de anställda större möjligheter att arbeta hemifrån men samtidigt vill att de ska vara på kontoret så mycket som möjligt då måste man erbjuda ett kontor som är så pass bra att folk vill vara där.” konstaterar han vidare.

Just detta ser också Marco Checchi som den stora utmaningen för företagen i framtiden.

”Du behöver som arbetsgivare kunna konkurrera med dina egna medarbetare genom att erbjuda ett kontor som de hellre väljer att åka till än att sitta hemma. Då måste det vara mycket mer plats för fokus, för digitala möten, för samarbete.” 

En viktig funktion för det fysiska kontoret är mötet mellan människor och med det kommer att det måste vara en trevlig, inspirerande och attraktiv miljö.

”Det betyder att vi måste analysera hur samarbetet ska gå till, det är inte bara att hänga vid kaffemaskinen utan att jobba tillsammans på olika sätt. Det kräver sina miljöer, och det handlar då inte om saccosäckar och låga soffbord utan det krävs riktiga arbetsmiljöer och viss teknik”, menar Jonas Falk.

”Den fysiska miljön är också en väldigt viktig kulturbärare. Det är mycket enklare att bygga en varumärkeskänsla i en fysisk lokal än i din telefon- eller datorbakgrund.” 

Frågan är då hur framtidens kontor måste gestaltas?

”Det är lätt att lockas av kontor som ser ovanliga och balla ut när man skall exemplifiera framtidens kontor, men i realiteten är det hög funktionalitet baserad på medarbetarnas riktiga behov i kombination med inspirerande trivsam gestaltning som vinner i längden”, menar Jonas Falk.

”Framtidens kontor tror jag är de som har en bra grund som tål förändringar genom goda arkitektoniska grundegenskaper vad gäller, ljus, logistik, måttkedjor, material med mera.” 

Marco Checchi på sitt kontor.
Marco Checchi på sitt kontor.Foto:Joey Abrait

Att verkligen kunna locka medarbetarna till kontoret i en framtid med större frihet att arbeta var man vill kan vara avgörande för många företag.

”Vi har många techbolag som kunder som jobbar mycket med innovation. De har svårt att få den riktiga skjutsen i innovationsarbetet och i samverkan när de flesta sitter hemma. Det är svårt när man driver en kreativ verksamhet att alla jobbar hemma, man får inte alls samma flow”, berättar Marco Checchi.

Men med en betydligt större andel medarbetare som jobbar hemma eller på distans kommer lokalbehoven att förändras. De flesta kommer att behöva betydligt mindre lokaler. 

”Jag såg en rapport om att 65.000 kvadratmeter kontorslokaler i dag är andrahandsuthyrda i Stockholm. Det är ju ett bevis på att många sitter på för stora lokaler”, menar Marco Checchi.

”Vi jobbar med ett stort case nu där man i dag har 40.000 kvadratmeter och innan pandemin var dimensioneringen att kunna gå ner till 32.000 kvadrat men nu, tack vare pandemin är vi nere på 29.000 kvadratmeter, det vill säga ytterligare 10 procent.”

Jonas Falk är inte lika kategorisk.

”En del företag drar redan nu slutsatsen att man kan minska sin kontorsyta. Men det beror mycket på vad man har för utgångsläge. Vi har kunder som spänner mellan allt från 5 till 40 kvadratmeter per medarbetare.”

Han ser ändå att det som hänt under pandemin för många kommer vara det som tippar över och får företagen att släppa egna skrivbord.

Foto:Joey Abrait

”Tidigare var beläggningen på skrivborden nästan överallt i snitt 30 procent. Nu kanske beläggningen, med ökat hemarbete, kommer ner mot 20-25 procent. Någonstans är det inte rimligt längre att äga det där bordet. Om man istället kan erbjuda annat som behövs mer, som fler smårum, samarbetsytor eller den sköna loungen för umgänge.”

Allt detta torde bädda för lite av hela havet stormar på kontorsmarknaden, menar Marco Checchi.

”Det är många domedagsprofeter som talat om kontorens död, jag tror inte alls på det. Tvärtom kommer det att bli ett nytt sug. Däremot kommer det att generellt vara sug efter lite mindre lokaler än de man har i dag.” 

Det i sin tur kommer också att innebära en del omflyttningar på marknaden

”Ett företag som tidigare inte ansett sig ha råd att sitta centralt men nu kan minska kontorsytan med kanske 20 procent kan därmed ha råd att flytta in till city.”

I stället för kontorens död kan de som sagt istället bli än viktigare för företagen för att locka arbetskraft och talanger.

”De som får det svårt är de företag som har de mediokra, halvtråkiga kontoren i ett halvtaskigt läge som bara är likt förvaringsplatser för kontorsarbetare. De behöver rycka upp sig”, slår Jonas Falk fast.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?