1515
Annons

Argentina höjer exportskatten på grödor

Åtgärder mot arbetslösheten – men också höjda exportskatter på grödor från jordbrukssektorn.

Det nya vänsterorienterade styret i det krisande Argentina distanserar sig från den föregående mittenhögerregeringens ekonomiska politik.

Argentinas nye president Alberto Fernández
Argentinas nye president Alberto FernándezFoto:Marcos Brindicci

”Givet den allvarliga situationen som offentliga finanser går igenom behövs brådskande åtgärder för att, åtminstone delvis, möta budgetutgifter med nya intäkter”, heter det i ett presidentdekret om att exportskatterna på grödor som sojabönor, vete och majs ska höjas, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Den nye presidenten Alberto Fernández har lovat sätta stopp för företrädaren Mauricio Macris politik. Den nya regeringen, som ska prioritera tillväxt framför minskad statsskuld, anklagar Macri för att ha misslyckats ekonomiskt.

Inflationen i landet har klättrat över 50 procent, fattigdomen ökar, arbetslösheten låg under andra kvartalet på 10,6 procent och bland ungdomar på 24 procent.

Exportskattehöjningen är ett sätt för regeringen att öka intäkterna till en statskassa som blöder. Detaljer om skattehöjningarna, och hur mycket de kan inbringa till staten, är oklara men jordbrukssektorn är viktig och Argentina är världens tredje största exportör av sojabönor och majs och störst när det gäller sojabaserat djurfoder.

Skattehöjningar är en del av Macris tidigare överenskommelse med Internationella valutafonden (IMF) för att få ett tillfälligt nödlån på 57 miljarder dollar. Men Fernández säger att den överenskommelsen måste omförhandlas, och den nya regeringen siktar på att få in 100 miljarder dollar genom nya lån och statsobligationer.

Jordbruksföretagen, som redan plågas av stigande finansiella kostnader, är allt annat än nöjda med skattehöjningen.

I ett sammanhang av ingen ekonomisk tillväxt och hög inflation är en åtgärd som denna opassande. Det är ingen bra början, säger Carlos Iannizzotto som leder Coninagro, ett av landets största jordbruksföretag, till Reuters.

Det ska enligt ett annat presidentdekret också bli svårare för arbetsgivare att sparka arbetare utan välgrundad orsak genom att avgångsvederlaget till de sparkade fördubblas.

I pressmeddelandet om dekretet, som gäller i ett halvår, står det att en ”nödsituation i arbetsfrågor” har utropats.

 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?