Annons

Årets tennisvecka hetare än någonsin

Intresset för årets upplaga av ATP-touren Swedish Open i Båstad ökar.

I år har turneringen lockat nya tunga spelare och biljettförsäljningen går som tåget.

 

Caroline Wozniacki
Caroline WozniackiFoto:Björn Larsson Rosvall/TT
Johanna Larsson
Johanna LarssonFoto:Emil Langvad/TT
Caroline WozniackFoto:Björn Larsson Rosvall/TT
Foto:Björn Larsson Rosvall/TT
Foto:Petr David Josek

Sedan släppet första februari har 920 biljetter sålts till tennisveckan i Båstad, att jämföra med 460 samma period i fjol. Även om antalet sålda biljetter ännu inte är anmärkningsvärt högt ännu så ser Marcus Dunér, kommunikationsansvarig på arrangören Lagardère Sports, ökningen som ett kvitto på att den viktigaste målgruppen är med på banan.

”Vi har anpassat oss för att nå familjerna som älskar tennis. Det är vår kärnmålgrupp. Sedan kommer ju näringslivet i kraft av våra affärspartners”, säger han.

Marcus Dunér förklarar den ökade biljettförsäljningen med mer digital marknadsföring, till exempel på Facebook och Instagram.

Drygt 40.000 personer beräknas besöka tävlingen, som pågår 15-22 juli i Båstad.

Sedan 2010 har Skistar varit Swedish Opens största sponsor, följt av Mercedes-Benz, Emirates och SEB. Även Dagens industri finns sedan många år med som mediapartner, i höstas utvidgades samarbetet till att även innefatta Stockholm Open.

En nyhet för i år är att spelbolaget Leo Vegas går in som huvudpartner i evenemanget. Men jämfört med tidigare år ger sponsoravtalen mindre intäkter, då flera tidigare avtal med sponsorer löpt ut och ännu inte förnyats.

Damveckan i Båstad har dock drabbats då WTA-touren (som motsvarar herrarnas ATP-nivå) lades förra året ned på grund av minskat publik- och sponsortryck. I stället anordnas tävlingen Båstad Ladies i slutet av juni, men då på den lägre ITF-nivån.

”Självklart är det otroligt tråkigt att tävlingen inte är kvar på WTA-nivå. Ironiskt nog går svensk damtennis väldigt bra. Till exempel är Johanna Larsson etablerad bland världens 100 bästa ”, säger Marcus Dunér.

Spelarrekrytering till Swedish Open har precis påbörjats och i slutet av maj ska startfältet vara klart.

Redan nu är det klart att italienaren Fabio Fognini, rankad 19 i världen, kommer till Båstad. Nu avslöjar Marcus Dunér också att fler tunga namn tillkommit: fransmannen Richard Gasquet och spanske Fernando Verdasco, med plats 36 respektive 39 på världsrankningen. Marcus Dunér räknar också med att de svenska bröderna Mikael och Elias Ymer ställer upp.

”Det skulle förvåna mig mycket om inte bröderna Ymer inom kort är klara för årets turnering”.

Årets vinnare får en prissumma på 89 500 euro, ungefär 910 000 kronor. Andrapristagaren kammar i sin tur hem cirka 485 000 kronor. Den totala prispotten ligger på 5 miljoner kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?