Årets Supergasell växte över 2.400 procent: ”Vi är rätt enkla av oss”

BRYNGELSRUD/SUNNE. Hemligheten bakom 2.471 procents tillväxt och utmärkelsen Sveriges Supergasell 2020 stavas varken strategiska affärsplaner eller långsiktiga visioner.

”Vi jobbar bara på och ser till att göra det bra”, säger Magnus Nyman, en av delägarna i BMJ Betonghåltagning & Entreprenad.

Årets vinnare av Sveriges Supergasell 2020 är BMJ Betonghåltagning och Entreprenad. Medgrundarna Patrik ”Biffen” Arn Svensson och Magnus Nyman startade företaget för att de lockades att driva eget.
Årets vinnare av Sveriges Supergasell 2020 är BMJ Betonghåltagning och Entreprenad. Medgrundarna Patrik ”Biffen” Arn Svensson och Magnus Nyman startade företaget för att de lockades att driva eget.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Nej, varför krångla till det? I Bryngelsryd, en liten by på den värmländska landsbygden, är ägargänget bakom BMJ Betonghåltagning & Entreprenad framför allt fokuserade på att göra jobbet – och att göra det bra.

”Vi är rätt så enkla av oss”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson, en av fyra delägare.

”Vi försöker göra det kunden vill att vi ska göra. Det viktiga är att kunderna vi är hos gillar oss. Och sedan sprider sig ordet om att 'de sköter sig och gör det de ska'. Det är inga konstigheter egentligen.”

Patrik Arn Svensson är den av ägarna som är ute på byggena mest och ser till att jobben rullar på. Medan Magnus Nyman och Jesper Johansson sköter kontoret och organisationen trivs Patrik Arn Svensson där det händer. Det innebär också många mil i bilen, eftersom BMJ:s uppdrag är utspridda över Mellansverige.

Den här dagen blir det en tur till Sunne 5 mil bort. Där har BMJ fått uppdraget att påbörja ett rivningsjobb inför att en omfattande renovering av ett hotell ska inledas.

”Det ska rivas ut en massa mellanväggar, bytas avlopp, ventilation, värme, el... vi är med i inledningsskedet och rensar ut”, säger Patrik Arn Svensson och visar runt i lokalerna nära Frykens strand där rivningarna just har börjat. I den gamla nattklubbslokalen i källaren är arbetet i gång. BMJ:s personal har varit på plats sedan tidig morgon.

Både Patrik Arn Svensson och Magnus Nyman återkommer gång på gång till personalens stora betydelse för framgångarna. 

”Det är de som ska lyftas fram. Utan dem är vi ingenting”, säger Magnus Nyman.

Patrik Arn Svensson berättar att det är ett tufft jobb, som passar långt ifrån alla.

”Det är tungt och ofta fysiskt tuffa arbetsdagar. Det finns ingen skola för att bli betonghålslagare utan det är ett yrke man lär sig. Vi har haft väldig tur med de anställda vi har fått tag i.”

”Dessutom behöver de ju fungera bra ute på jobben, det är ju de som representerar företaget. Man måste kunna ta folk, säga hej, vara trevlig och jobba på.”

BMJ drog igång på heltid 2016. Då hade Patrik Arn Svensson och Magnus Nyman redan jobbat i betonghåltagningsbranschen i 15 år. De kände inte varandra mer än som skolkamrater under en period, men förenades i drömmen om att starta eget. 

”Det lockade att styra över sig själv och jobben – att kunna fatta beslut snabbt och få jobben att rulla”, säger Patrik Arn Svensson.

Patrik Arn Svensson är den av delägarna som är ute och bygger mest.
Patrik Arn Svensson är den av delägarna som är ute och bygger mest.
BMJ har fått uppdraget att påbörja byggjobbet vid en omfattande renovering av ett hotell i Sunne.
BMJ har fått uppdraget att påbörja byggjobbet vid en omfattande renovering av ett hotell i Sunne.Foto:Amanda Lindgren

Jesper Johansson kom också in som ägare, liksom Patrik Arn Svenssons bror Robin Svensson som är den ende av de fyra delägarna som inte jobbar aktivt i bolaget. BMJ står för ”Biffen”, Magnus och Jesper.

Men det blev ingen spikrak start. En tid efter att de hade flyttat in i de nya lokalerna i Bryngelsrud drabbades bolaget av en brand.

”Det brann i luftvärmepumpen och det blev så stora skador att vi fick flytta därifrån under tiden det byggdes upp igen. Alltihop behövde renoveras”, säger Patrik Arn Svensson.

Det var ett tungt slag för BMJ som just hade kommit igång på allvar. Bland annat förstördes en helt ny maskin, som hade inneburit en stor investering.

”Men vi lyckades ändå fortsätta att fokusera på kunderna, trots att det var mycket att ta rätt på. Vi körde på så gott vi kunde för att få tillbaka gnistan, och det fungerade faktiskt.”

Fyra år efter starten ligger omsättningen runt 65 miljoner kronor och BMJ har 40 anställda.

”Vi behöver fler medarbetare än vad vi har nu, men det är inte så lätt med rekryteringen. Och det är som sagt viktigt att det blir rätt”, säger Patrik Arn Svensson.

Magnus Nyman berättar att över tio personer har anställts sedan sommaren.

”Om det dyker upp en erfaren håltagare så hugger vi direkt, men det finns inte många sådana med rätt bredd i sin kunskap. Det är vår absolut svåraste utmaning framåt, att hitta rätt personal.”

För någon nedgång verkar inte vara nära förestående, av orderingången att döma. coronapandemin har inte påverkat BMJ alls såhär långt, och Patrik Arn Svensson ser ljust på framtiden.

”Ja, det är mycket som ska renoveras framöver, det finns mycket gamla hus och industrier som kommer att behöva bättras på. Vi jobbar även med offentliga lokaler som skolor och sjukhus, och det kommer ju alltid att behövas.”

Uppdragen har också börjat sträcka sig allt längre bort från lokalerna i Bryngelsrud. Det är fortfarande mycket Värmland, men även Stockholmsområdet, Göteborg, Skaraborg och andra orter får bolaget uppdrag i.

”Det är kul att det sprider sig att vi gör ett bra jobb!”, säger Patrik Arn Svensson.

 

 


Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?