ANNONS:
Till Di.se
Jämställdhet

Årets mångfaldsföretag: ”Det krävs tid och engagemang”

  • Caroline Berg, ordförande för Axel Johnson. Foto: Claes-Göran Flinck

Handelskoncernen Axel Johnson har utsetts till Årets mångfaldsföretag.

Det är inte första gången Axel Johnson uppmärksammas för sitt framgångsrika mångfaldsarbete. Men det är också ett arbete som har pågått länge.

”Vi började arbeta med jämställdhet redan på 1980-talet”, säger Caroline Berg, ordförande för och ägare i Axel Johnson.

”Men att få det här priset visar hur stort engagemanget är hos chefer och medarbetare i hela koncernen, vilket gör oss stolta och glada.”

De senaste åren har arbetet intensifierats. En anledning, enligt Caroline Berg, är en ledarkonferens som hon arrangerade i början av 2010-talet.

”När jag tittade på deltagarlistan och jämförde den med tidigare år märkte jag att vi hade minskat mångfalden. Då insåg jag att det behövdes mer drastiska åtgärder än de vi hade vidtagit dittills.”

Genom bland annat workshops kunde både problem och lösningar identifieras, vilket ledde fram till den vision koncernen vill ha nått 2020. I den ingår bland annat att ha en könsfördelning på 40–60 procent i ledningsgrupperna och att minst 20 procent av cheferna ska ha internationell bakgrund.

Samtidigt har en rad initiativ startats för att öka mångfalden på andra sätt. Ett av dem är Axfoundations ”öppna dörren” som bidrar till att öppna yrkesnätverk för nyanlända. Ett annat är ledarskapsutbildningen Axelerate Leadership som utvecklar talanger med utländsk bakgrund.

Martin & Servera har utbildat alla anställda i mångfald, och Axfood har startat nya lärlingsprogram.

”Men det är viktigt att komma ihåg att mångfaldsarbete tar tid och kräver högt engagemang från alla – från butikschefer på Axfood eller Åhléns som anlitar nyanledda praktikanter till alla i ledningen”, säger Pia Anderberg, direktör för hr och innovation på Axel Johnson.

I dag har koncernen 46 procent kvinnor anställda och 13 procent av cheferna har utländsk bakgrund. Dessutom är den en stor uppdragsgivare för Samhall, som anlitar personer med funktionshinder.

”Vi kommer att jobba hårt för att nå våra mål, för vi tror att vi blir mer framgångsrika och fattar bättre beslut om våra medarbetare speglar våra kunder”, säger Caroline Berg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies