ANNONS:
Till Di.se

Årets korvprofil och korvkiosk utsedda

  • Korvhantverk har tilldelats Korvakademiens hederspris. Grundare är Jon Randow, till höger, här tillsammans med kollegan Jonas Bjerkefeldt. Foto: Carl Thorborg

I helgen anordnades Korvfestivalen i Stockholm där bland annat årets korvkiosk och korvprofil utsågs.

”Svenskarna gillar korv, det bara är så”, säger Korvakademiens ordförande Christina Möller.

Korvakademien anordnade i helgen sin festival för fjärde året i rad. Festivalen hölls för första gången som en motpol till den dåvarande kritik som fanns mot korvindustrin. Kritiken gick bland annat ut på att korv som maträtt var onyttigt och att tillverkningen var bristfällig.

Christina Möller är ordförande, preses, för Korvakademien. 2013 arbetade hon på Coop/Konsums hr-avdelning och kände att hon ville bryta tystnaden. För trots att få medgav att de gillade korv såg hon ändå hur mycket butikerna sålde.

”Ingen vågade säga att de gillade korv så jag bestämde mig för att jag ville ta korven ur garderoben och in i finrummet. Jag ville höja korvens status.”

Under helgen delades flera priser ut, bland annat för årets korvkiosk, som gavs till Artur Oziemkowskis kiosk Krubberiet med kiosker både norr och söder om Stockholm.

Utmärkelsen motiverades av hans eget framtagna recept på korvar, roliga dressingar och tillbehör – samt viljan till att göra snabbmat med kvalitet.

Korvakademiens hederspris delades ut till Jon Randow, grundaren av företaget Korvhantverk Stockholm. Han tar sedan 2011 fram sina egna korvar som säljs via återförsäljare runt om i landet.

”Han har arbetat länge och har en väldig ambition till att hitta ett sätt att göra riktig korv utan tillsatser men med god smak”, berättar Christina Möller.

Hon berättar att det är en trend som vuxit under de senaste åren att använda så få tillsatser som möjligt. Färskorven har även den blivit mer populär och då inte bara gjord på fläsk utan även på lamm- och nötkött.

Festivalen har vuxit sedan det första året och i helgen deltog ett sextiotal korvutställare och runt fyrtio mikrobryggerier.

”Svenskarna gillar korv, det bara är så. Man kan prata om veganer och vegetarianer, men folk älskar korv och då är det väl underbart att vi bidrar till att göra dem kvalitativt bättre”, säger Christina Möller.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies