Årets julklapp inte kompis med e-handeln

Enligt jämförelsesajten Prisjakt.nu blev Årets julklapp inte VR-glasögon. Talande siffror från företagets egen data under julen visar att hörlurar hade hela 700 procent fler klick än VR-glasögon under julen i e-handeln.

VR-glasögon utsågs till Årets julklapp.
VR-glasögon utsågs till Årets julklapp.Bild:TT/Montage

”Det har kommit mycket ny teknik på hörlurssidan på senare år – brusreducerande, trådlösa, vattenavstötande. Det är ganska mycket ny teknik som gjort att intresset för hörlurar är högt. Det finns många varianter och prisspannet stort, vilket gör att det är en produkt som tilltalar alla”, säger Carl Vult von Steyern, Prisjakts Sverigechef. 

Sajtens egna data visar att hörlurar hade 280.000 klick mot 35.000 klick för VR-glasögonen under e-julhandeln. Men att kalla detta en flopp för VR-glasögonen är Prisjakt försiktiga med.

”VR har vuxit sedan förra året, det vi inte har sett alls är tillväxt under julhandeln. Tillväxten kom tidigare. Mycket beror på att till exempel Playstation VR inte funnits i lager sedan produkten kom, om det är en felkalkylering från tillverkarens sida är svårt att säga, men man har inte kunnat tillgodose efterfrågan”, säger Carl Vult von Steyern som ändå tillägger att VR-glasögon är en mycket smalare produkt än hörlurar.

HUI Research, företaget som utser Årets julklapp varje år, poängterar att utmärkelsen inte handlar om den produkt som säljer mest. Skulle det vara så skulle utmärkelsen alltid gå till slipsar och strumpor, enligt vd Lena Larsson.

”Vi utser något som visar på ett förändrat konsumentbeteende – något som redan sålt mycket under året och kommer att sälja mycket under julhandeln. Något som är extra hett och på tapeten, helt enkelt. Årets julklapp är en sorts omvärldsbevakning, en studie av trender” säger hon.

Men att Årets julklapp kommer att gå bra i e-handeln betvivlar varken HUI eller Prisjakt. Även om det verkar som om handlarna inte var beredda på att VR-glasögonen skulle kamma hem titeln i år, de är slutsålda hos många handlare.

”Kopplat till e-handel, är det så att en elektronikprodukt säljer väl över nätet. I och med att Årets julklapp är en elektronikpryl kan jag tänka mig att den säljer bra på nätet, generellt” säger Lena Larsson.

”Vad det gäller elektronikprodukter är det ingen skillnad online- och offlinehandel. Elektronik är lätt att köpa online, en Iphone 7 är en Iphone 7 online precis som offline – du vet vad du får. Elektronik har varit online allra längst och är lite av e-handelns draglok” säger Carl Vult von Steyern.

VR-glasögonen kommer först på en 25:e plats över mest sökta produkter under julen på Prisjakt, där hörlurar som sagt leder ligan. Inte heller under mellandagsrean verkar det som om VR-glasögonen blir mer vän med e-handeln. Det som säljs mest just nu är Iphone 7 32 GB, Samsung tv UE 55 tum, Playstation 4 Slim och Samsung Galaxy S7, enligt Prisjakts bevakning.

”VR-glasögon är en superintressant produkt, som säkert kommer bli var mans egendom i framtiden. Det är dock svårt att sia om hur länge det kommer hålla i. Det kommer att bli en stor tillväxt i takt med priserna går ned och tekniken blir bättre” säger Carl Vult von Steyern.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?