ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Årets julklapp - en fullträff

  • FULLTRÄFF. Denna jul blir årets julklapp, vr-glasögonen, en verklig storsäljare. Foto: Jessica Gow

Julhandeln förväntas sätta nytt rekord – i år igen.

Och årets julklapp blir en riktig storsäljare.

Den 22 november presenterade HUI Research vr-glasögonen som Årets julklapp. Det hade butikskedjan Kjell & Co redan förutsett och hade hunnit förbereda butikerna på en ökad försäljning.

”Varje år har vi ett spaningsmöte där vi försöker pricka in årets julklapp och i år lyckades vi verkligen pricka rätt”, säger Karl Emil Nikka, utbildningschef på Kjell & Co.

Försäljningen av vr-glasögon tog snabbt fart. Mellan den 22 oktober och den 21 november, månaden innan HUI Research presenterade årets julklapp, sålde Kjell & Co 4.000 vr-glasögon i Sverige. Under de efterföljande 24 dagarna har försäljningen rusat och hittills har kedjan sålt fler än 22.000 par glasögon i Sverige.

”Om försäljningen följer prognoserna och kurvorna för hur julklappsförsäljningen brukar utvecklas så kommer vi att sälja fler än 30.000 enheter under den sista veckan fram till julafton”, säger Karl Emil Nikka.

Enligt honom har konsumenterna hittat till vr-glasögonen tack vare att mobiltelefonerna har bättre sensorer samt bättre och större skärmar.

”Allt stämde i år. Telefonerna som vi redan har är tillräckligt bra för att ersätta färdiga och lite dyrare vr-produkter som man annars behöver köpa. Men de dedikerade vr-produkterna kommer att rida på den här vågen också. När man har provat vr genom sin mobiltelefon finns det en konsumentgrupp som kommer att vilja satsa på de mer avancerade modellerna.”

Även Webhallen säger att det finns ett stort intresse för vr-glasögon, framför allt för Playstation VR.

”Tyvärr har Sony omfattande leveransproblem för tillfället så efterfrågan kommer inte att kunna mättas den här sidan julen. Även Oculus Rift och HTC Vive är storsäljare för oss nu. Med tanke på de höga kostnaderna för pc-vr så är jag personligen lite överraskad över att det säljer så bra som det faktiskt gör”, säger Anton Nilsson, marknadsföringschef på Webhallen.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i detaljhandeln i december beräknas öka med 3,5 procent, jämfört med i december 2015, mätt i löpande priser.

Det innebär att omsättningen i detaljhandeln ökar till 77,7 miljarder kronor under december.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies