Annons

Årets Gaseller växer vidare i spåren av corona

Stödet till det svenska näringslivet under pandemin har gynnat Gasellföretagen som blir fler igen. Samtidigt sätter andelen kvinnliga Gasellföretagare nytt rekord. Bland vinnarlänen finns Jönköping och Västerbotten. Och vinnarbranscher är handels- och konsultföretagen medan byggbolagen fortsätter tappa mark.

Efter tre år med minskat antal Gasellföretag stoppas i år den nedåtgående trenden. I årets Gasellundersökning, den tjugotredje i ordningen, klarar nämligen 745 bolag kravet att minst ha fördubblat sin omsättning de senaste tre åren och samtidigt vara lönsamt. Det är en ökning med drygt 6 procent jämfört med i fjol då 698 företag klarade Gasellkraven. 

Mätperioden för årets Gaselltävling sträcker sig från 2018 till 2021. Perioden innefattar bland annat två år med coronapandemin. Ekonomin krympte under det första coronaåret 2020 men vände till tillväxt igen under det andra året när massvaccineringen gjorde det möjligt att ta bort coronarestriktioner. Effekterna av den nu rådande tuffa makromiljön, med bland annat höga priser på el och bränsle, syns därför först nästa år.

”Vändningen i årets Gasellundersökning tyder på en återgång till mer normalt läge. Det visar på styrkan i svenskt näringsliv att så snabbt efter coronaproblematiken kunna komma tillbaka och generera fler Gasellföretag”, säger Per Weidenman, senioranalytiker på beslutsstödsföretaget Bisnode som är Gaselltävlingens dataleverantör.

Stöd som slopad karensdag och sänkt arbetsgivaravgift har gagnat alla svenska företag under pandemin. Gasellföretagen utgör en procent av dessa men står för fyra av tio nya jobb i den privata sektorn. Årets Gaseller har tillsammans skapat drygt 9600 nya arbetstillfällen i sina företag.

”Stödprogrammen var en bra krockkudde för näringslivet som lät företagen överleva och komma tillbaka. Storföretagen som fick en större del av stödpengarna kunde fortsätta att vara kunder till många Gasellföretag. Viktigt att betona är att det handlade om överlevnadsstöd och inte ett tillväxtstöd”, säger Per Weidenman.

Den stora överraskningen i årets Gasellundersökning står kvinnorna för. Även om den typiske Gasellföretagaren alltjämt är en medelålders man så har i år andelen kvinnor som är vd eller ordförande för Gasellföretag ökat jämfört med i fjol från 10 procent till en andel på 12,2 procent. Det är den högsta andelen sedan Dagens industri började mäta denna variabel 2007. Andelen var då 6,4 procent.

”Den kvinnliga representationen i Gasellföretagens styrelser har gått från 20 procent till 25 procent under samma period. Ökad jämställdhet i styrelser breddar rekryteringsunderlaget och då brukar fler kvinnor också bli vd eller ordförande”, säger Per Weidenman.

”Av betydelse är också att den mansdominerade bygg- och entreprenadbranschen gått tillbaka och det banar vägen för branscher med mer kvinnlig representation.”

Under mätperioden har antal Gasellföretag i bygg- och entreprenadbranschen halverats. Så även om den fortfarande är den största Gasellbranschen så har andelen Byggaseller minskat från en tredjedel till en fjärdedel. 

”2018 infördes amorteringskrav för att kyla ner bostadspriser och byggkonjunkturen. Det byggs fortfarande men den tidigare högkonjunkturen har övergått till mer normalläge. Och det genererar inte lika många snabbväxande bygg- och entreprenadföretag som tidigare”, säger han.

I stället har branscher som konsulter, it och handelsföretag flyttat fram sina positioner. Efter en dipp under första pandemiåret har antalet Gaseller i dessa tre branscher ökat igen. Handelsföretagen går starkast och klättrar från en fjärdeplats i fjol till en andraplats i år följt av konsulter och it-företag.

”Exporten och den inhemska efterfrågan har varit fortsatt stark trots corona och e-handelsföretagen gynnades under pandemin av konsumenternas förändrade köpbeteende. Och konsultbolagen som drabbades hårt av storbolagens permitteringar under pandemins första månader har snabbt kommit tillbaka”, säger han.

Som vanligt finns flest Gasellföretag i huvudstadsregionen. Antal Gasellföretag i Stockholms län har ökat till 256 företag. Länet är det Gaselltätaste i landet med 10,6 Gasellföretag per 100 000 invånare. 

För övriga län har återhämtningen dock möblerat om i rankningen av Gaselltätheten i länen. Västerbotten skräller till och kliver upp från en 13:e plats i fjol till andraplatsen i år och Dalarna klättrar från en 12:e plats till tredjeplatsen. 

Årets comeback står Jönköping för som nästan tredubblat antal Gasellföretag i länet följt av Halland som fördubblat antal Gasellföretag. 

”I Västerbotten får Gasellföretagen draghjälp av bland annat byggandet av Northvolts batterifabrik. Och för län som Jönköping, Halland och Dalarna som har en bra blandning av branscher såsom bygg, industri, konsulter, it och handel har återhämtningen i svensk ekonomi gjort att man börjar återta sina mer normala placeringar i rankningen”, säger Per Weidenman.

Största tappet i år står Västernorrland för som rasar från andra plats till 15:e plats följt av Gävleborg som rasar från åttonde plats till 17:e plats. Två grannlän vars största Gasellbranscher brukar vara bygg- och entreprenad och transport.

”I dessa län syns byggkonjunkturens avmattning och då drabbas även delar av transportsektorn som är beroende av byggföretagen som kunder”, säger han.

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera