1515

Årets byråer utsedda

I kväll presenterades vinnarna i den prestigefyllda rankingen Årets Byrå, där kunderna sätter betyg på sina kommunikationsbyråer. Bästa reklambyrå när kunderna fått säga sitt är Icas byrå King.

Forsman & Bodenfors, byrån bakom Ikea, Volvo och Telias reklam, tog hem första placering i nya kategorin Årets Stora byrå.

Silla Levin, partner och ad på Forsman & Bodenfors, som utsågs till Årets stora byrå.
Silla Levin, partner och ad på Forsman & Bodenfors, som utsågs till Årets stora byrå.Bild:Filip Erlind

Den 17:e upplagan av evenemanget Årets byrå ägde rum i ett fullsatt Münchenbryggeriet i Stockholm, med hela kommunikationsbranschen samlad. Utmärkelsen, som baseras på hur kunderna upplever och värderar sina byråer, betraktas som ett viktigt kvitto på kundnöjdhet och affärsnytta.

”Det finns en korrelation mellan kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet och lönsamhet. Är kunderna och medarbetarna nöjda så tjänar man pengar, så på så vis är det denna studie väldigt viktig”, säger Pia Grahn, nytillträdd vd på undersökningsföretaget Regi, som ligger bakom studien.

Studien omfattar runt 180 byråer inom åtta olika discipliner, med närmare 3000 kundomdömen som grund. Några av dem har tilldelats flera kategorier baserade på byråintäkt.

Bland årets vinnare finns två av Icas huvudbyråer, digitalbyrån Doberman och reklambyrån King, som ligger bakom Ica-såpan. Årets bästa contentbyrå blev Make your mark, vars arbete med kunden Försvarsmakten har genererat internationella utmärkelser. Mediebyråerna Tre Kronor Media och Mec fick dela på en förstaplats, och PR-byrån Westander belönades med sin 6:e förstaplacering.

Sedan starten år 2000 är pr-byrån Gullers Grupp, mediebyrån Maxus och reklambyrån Åkestam Holst de med flest topplaceringar bakom sig. Att vinnarna ofta är återkommande, ser Pia Grahn som att de tar kundnöjdhet på allvar.

”Det säger att dessa byråer arbetar strategiskt och målmedvetet internt med hur de hanterar nya och befintliga kunder, och att de ser affärsnyttan i kundnöjdhet. Ofta är dessa byråer välkända även utanför Sverige för sitt arbete.”

Trender att skönja i årets studie är att företagen är nöjdare med sina byråer. Samarbetena sträcker sig längre över tid, och kunderna är inte villiga att byta byrå lika ofta som tidigare. Längden på ett genomsnittligt samarbete är 4,5 år, det längsta snittet på flera år.

 ”Vi kan se att de byråer som får goda omdömen betraktar kunderna som samarbetspartner snarare än leverantörer. Topplaceringarna bygger också sina samarbeten på långa relationer, så det finns en tydlig koppling där.”

När kunderna vill byta samarbetspartner beror det ofta på brist på proaktivitet, - att kunna ligga steget före kunden, engagemang och projektledning. De områden som är viktigast för kunderna att byråerna förbättras inom är just proaktivitet, och även digital kompetens, där det inte längre räcker att prata kommunikation utan där byrån måste kunna hantera teknisk innovation och affärsutveckling.

”En stor utmaning för många byråer är fortsatt digitalisering. Den tekniska utvecklingen vänder upp och ned på allt, vilket innebär att konkurrens inte bara kommer från andra kommunikationsbyråer utan även från exempelvis IT- och managementkonsulter då uppdragen är såpass komplexa”, säger Pia Grahn.

Årets upplaga av branschstudien bjuder på en ny kategori, Årets Stora byrå, där de största kommunikationsbyråerna mäts mot varandra.

Varför behövs denna kategori?
”Byråbranschen är egentligen en småföretagarbransch, men där det finns ett tiotal byråer som har lyckats växa sig så stora att de har en årlig byråintäkt på över 100 Mkr. Vi vill premiera dem lite extra för på den nivån handlar det om företagsbyggare som metodiskt och strategiskt, och genom nöjda kunder, har fått sin verksamhet att växa.”

Forsman & Bodenfors hamnade högst i den nya tävlingskategorin, med Gullers Grupp och DDB Stockholm på en andra respektive tredje placering.

”Forsman & Bodenfors håller en unik nivå i Sverige, även internationellt tillhör byrån toppskiktet. På F&B har man lyckats med att behålla sina rötter och sin kultur samtidigt som de organiskt har vuxit med nöjda kunder. Ytterst handlar det om ett stabilt och klokt byråledarskap och ett långsiktigt företagsbyggande.”

 

Vinnare och nominerade i Årets byrå 2017

Brand Experience (byråer 7-25 Mkr i byråintäkt)

Knut Kommunikation 
(vinnare)

Life Event 


Eventyr 


 

Brand Experience (byråer 25+ Mkr)

Le Pacte 
(vinnare)

Nine Yards 


UMG 


 

Contentbyråer

Make Your Mark 
(vinnare)

Curious Mind 


Matter 


 

Digitalbyråer (byråer 7-25 Mkr)

Winston (vinnare)

Fröjd


Iveo

 

Digitalbyråer (byråer 25+ Mkr)

Doberman (vinnare)

Antrop


Daytona

 

Mediebyråer

Tre Kronor Media & MEC (vinnare)

Scream

 

PR-Byråer (byråer 7-25 Mkr)

New Republic 
(vinnare)

Mindmakers PR 


Welcom 


 

PR-Byråer (byråer 25+ Mkr)

Westander 
(vinnare)

Gullers Grupp 


Springtime 


 

Reklambyråer (byråer 7-15 Mkr)

WDW Creative 
(vinnare)

Klapp co 


R3 


 

Reklambyråer (byråer 15-25 Mkr)

Ord & Bild Reklambyrå 
(vinnare)

BerntzonBylund 


IK Stockholm 


 

Reklambyråer (byråer 25-50 Mkr)

FCB Fältman & Malmén

Ellermore 
(Vinnare)

Vinter 


 

Reklambyråer (byråer 50+ Mkr)

King 
(vinnare)

Forsman & Bodenfors 


Åkestam Holst 


 

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 7-25 Mkr)

Super Tuesday 
(vinnare)

Söderhavet 


Paradigm Brand Consultancy 


 

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 25+ Mkr)

Seventy 
(vinnare)

Identity Works 


Bold 


 

Produktionsbyråer

More Digital Studio 
(vinnare)

Ink n Art 


Populate 


 

Produktionsbolag

Oddway Film 


NAIVE 


Pro Lounge 


 

Årets Stora Kommunikationsbyrå (byråer 100+ Mkr)

Forsman & Bodenfors 
(vinnare)

Gullers Grupp 


DDB Stockholm 



Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?