Annons

Årets byråer utsedda

I kväll presenterades vinnarna i den prestigefyllda rankingen Årets Byrå, där kunderna sätter betyg på sina kommunikationsbyråer. Bästa reklambyrå när kunderna fått säga sitt är Icas byrå King.

Forsman & Bodenfors, byrån bakom Ikea, Volvo och Telias reklam, tog hem första placering i nya kategorin Årets Stora byrå.

Silla Levin, partner och ad på Forsman & Bodenfors, som utsågs till Årets stora byrå.
Silla Levin, partner och ad på Forsman & Bodenfors, som utsågs till Årets stora byrå.Bild:Filip Erlind

Den 17:e upplagan av evenemanget Årets byrå ägde rum i ett fullsatt Münchenbryggeriet i Stockholm, med hela kommunikationsbranschen samlad. Utmärkelsen, som baseras på hur kunderna upplever och värderar sina byråer, betraktas som ett viktigt kvitto på kundnöjdhet och affärsnytta.

”Det finns en korrelation mellan kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet och lönsamhet. Är kunderna och medarbetarna nöjda så tjänar man pengar, så på så vis är det denna studie väldigt viktig”, säger Pia Grahn, nytillträdd vd på undersökningsföretaget Regi, som ligger bakom studien.

Studien omfattar runt 180 byråer inom åtta olika discipliner, med närmare 3000 kundomdömen som grund. Några av dem har tilldelats flera kategorier baserade på byråintäkt.

Bland årets vinnare finns två av Icas huvudbyråer, digitalbyrån Doberman och reklambyrån King, som ligger bakom Ica-såpan. Årets bästa contentbyrå blev Make your mark, vars arbete med kunden Försvarsmakten har genererat internationella utmärkelser. Mediebyråerna Tre Kronor Media och Mec fick dela på en förstaplats, och PR-byrån Westander belönades med sin 6:e förstaplacering.

Sedan starten år 2000 är pr-byrån Gullers Grupp, mediebyrån Maxus och reklambyrån Åkestam Holst de med flest topplaceringar bakom sig. Att vinnarna ofta är återkommande, ser Pia Grahn som att de tar kundnöjdhet på allvar.

”Det säger att dessa byråer arbetar strategiskt och målmedvetet internt med hur de hanterar nya och befintliga kunder, och att de ser affärsnyttan i kundnöjdhet. Ofta är dessa byråer välkända även utanför Sverige för sitt arbete.”

Trender att skönja i årets studie är att företagen är nöjdare med sina byråer. Samarbetena sträcker sig längre över tid, och kunderna är inte villiga att byta byrå lika ofta som tidigare. Längden på ett genomsnittligt samarbete är 4,5 år, det längsta snittet på flera år.

 ”Vi kan se att de byråer som får goda omdömen betraktar kunderna som samarbetspartner snarare än leverantörer. Topplaceringarna bygger också sina samarbeten på långa relationer, så det finns en tydlig koppling där.”

När kunderna vill byta samarbetspartner beror det ofta på brist på proaktivitet, - att kunna ligga steget före kunden, engagemang och projektledning. De områden som är viktigast för kunderna att byråerna förbättras inom är just proaktivitet, och även digital kompetens, där det inte längre räcker att prata kommunikation utan där byrån måste kunna hantera teknisk innovation och affärsutveckling.

”En stor utmaning för många byråer är fortsatt digitalisering. Den tekniska utvecklingen vänder upp och ned på allt, vilket innebär att konkurrens inte bara kommer från andra kommunikationsbyråer utan även från exempelvis IT- och managementkonsulter då uppdragen är såpass komplexa”, säger Pia Grahn.

Årets upplaga av branschstudien bjuder på en ny kategori, Årets Stora byrå, där de största kommunikationsbyråerna mäts mot varandra.

Varför behövs denna kategori?
”Byråbranschen är egentligen en småföretagarbransch, men där det finns ett tiotal byråer som har lyckats växa sig så stora att de har en årlig byråintäkt på över 100 Mkr. Vi vill premiera dem lite extra för på den nivån handlar det om företagsbyggare som metodiskt och strategiskt, och genom nöjda kunder, har fått sin verksamhet att växa.”

Forsman & Bodenfors hamnade högst i den nya tävlingskategorin, med Gullers Grupp och DDB Stockholm på en andra respektive tredje placering.

”Forsman & Bodenfors håller en unik nivå i Sverige, även internationellt tillhör byrån toppskiktet. På F&B har man lyckats med att behålla sina rötter och sin kultur samtidigt som de organiskt har vuxit med nöjda kunder. Ytterst handlar det om ett stabilt och klokt byråledarskap och ett långsiktigt företagsbyggande.”

 

Vinnare och nominerade i Årets byrå 2017

Brand Experience (byråer 7-25 Mkr i byråintäkt)

Knut Kommunikation 
(vinnare)

Life Event 


Eventyr 


 

Brand Experience (byråer 25+ Mkr)

Le Pacte 
(vinnare)

Nine Yards 


UMG 


 

Contentbyråer

Make Your Mark 
(vinnare)

Curious Mind 


Matter 


 

Digitalbyråer (byråer 7-25 Mkr)

Winston (vinnare)

Fröjd


Iveo

 

Digitalbyråer (byråer 25+ Mkr)

Doberman (vinnare)

Antrop


Daytona

 

Mediebyråer

Tre Kronor Media & MEC (vinnare)

Scream

 

PR-Byråer (byråer 7-25 Mkr)

New Republic 
(vinnare)

Mindmakers PR 


Welcom 


 

PR-Byråer (byråer 25+ Mkr)

Westander 
(vinnare)

Gullers Grupp 


Springtime 


 

Reklambyråer (byråer 7-15 Mkr)

WDW Creative 
(vinnare)

Klapp co 


R3 


 

Reklambyråer (byråer 15-25 Mkr)

Ord & Bild Reklambyrå 
(vinnare)

BerntzonBylund 


IK Stockholm 


 

Reklambyråer (byråer 25-50 Mkr)

FCB Fältman & Malmén

Ellermore 
(Vinnare)

Vinter 


 

Reklambyråer (byråer 50+ Mkr)

King 
(vinnare)

Forsman & Bodenfors 


Åkestam Holst 


 

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 7-25 Mkr)

Super Tuesday 
(vinnare)

Söderhavet 


Paradigm Brand Consultancy 


 

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 25+ Mkr)

Seventy 
(vinnare)

Identity Works 


Bold 


 

Produktionsbyråer

More Digital Studio 
(vinnare)

Ink n Art 


Populate 


 

Produktionsbolag

Oddway Film 


NAIVE 


Pro Lounge 


 

Årets Stora Kommunikationsbyrå (byråer 100+ Mkr)

Forsman & Bodenfors 
(vinnare)

Gullers Grupp 


DDB Stockholm 



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Så kan din bostadsrättsförening spara pengar på solceller

På husen i Hisings Kärra växer en av landets största solcellsanläggningar på en bostadsrättsförening fram. Föreningens fastigheter har 13 500 kvadratmeter takyta som till stor del får solpaneler vilket kommer ge en framtida besparing i både pengar och miljö.

 

– Vi kommer kunna producera 30 procent av vår totala energiförbrukning och vi är en stor förening som förbrukar mycket. Det kommer att bli ekonomiska fördelar för föreningen på sikt, säger Mikael Johansson, ordförande i Brf Göteborgshus 38.

Så jobbar Riksbyggen med fastighetsförvaltning 

Bostadsrättsföreningen i norra Göteborg består av 431 hushåll i 16 huskroppar. När de började diskutera åtgärder för att kunna minska sin miljöpåverkan och satsa på förnybar energi funderade de först på vindkraft. Men så snart de insåg de gynnsamma förutsättningarna för solenergi blev det ett självklart val och tillsammans med Riksbyggen inleddes projektet.

Stort engagemang 

Husen, som är byggda i mitten av 70-talet, behövde dessutom nya tak och i samband med renoveringen ska 2600 solcellspaneler installeras. 

– Medlemmarna är väldigt positiva och vi har varit väldigt noga med att informera om vad de kommer att få ut av det. Det är viktigt för att de ska känna sig delaktiga. Vi har inte haft någon stämma tidigare som har varit så enhällig. Det var ett rungande ja i lokalen. Det känns väldigt positivt och roligt, berättar Mikael Johansson.

Byggnationen påbörjades i januari och till sommaren 2021 beräknas hela installationen kunna vara i drift. Totalt ska anläggningen kunna producera 700 000 kWh vilket är ungefär en tredjedel av deras totala förbrukning på 2,2 miljoner kWh per år. Elen som produceras kommer sedan gå direkt in i förbrukningen och överskottet kommer att säljas tillbaka ut på nätet. 

– Eftersom batterier fortfarande är ganska dyra i dagsläget är rekommendationen att dimensionera anläggningen så att man inte har så mycket överskott sommartid då elproduktionen är som högst. Då får man bäst ekonomi i investeringen, säger Mari-Louise Persson, energistrateg på Riksbyggen.

Mari-Louise Persson, energistrateg på Riksbyggen.
Mari-Louise Persson, energistrateg på Riksbyggen.

Stora vinster

För Riksbyggen är det ett viktigt uppdrag att hjälpa bostadsrättsföreningarna att underhålla och utveckla sina fastigheter och samtidigt bli mer hållbara. Att satsa på solenergi är en viktig del i det arbetet och paneler finns med i planeringen av all nyproduktion där förutsättningarna tillåter. Att installera solcellsanläggningar i befintliga fastigheter, som i det här fallet, har också ökat de senaste åren. Även om du bor i en mindre förening finns det bra ekonomi i en investering.

– Det finns två argument som väger olika tungt för olika människor. Många gör det av miljöskäl. Man vill bidra och göra något konkret. Sedan är det många som gör det av ekonomiska skäl. Det är win-win när vi kan göra saker för miljön som också är ekonomiskt fördelaktiga, säger Mari-Louise Persson.

Utvecklingen av tekniken går snabbt framåt och samtidigt går priset på solceller ner. Intresset är rekordstort och många tror att det kommer bli ännu billigare i framtiden. 

– Man brukar räkna med en avkastning på cirka sex procent för solceller. Och det är en ganska bra investering. Särskilt om man redan har pengarna på banken och inte behöver ta ett lån. Då är det kanske till och med bättre att satsa på solcellerna än att låta pengarna sitta på banken.

Brf Göteborgshus 38 fick dessutom ett investeringsstöd på 30 procent av kostnaderna från Länsstyrelsen.

I samband med solcellsanläggningen finns redan planer för nya hållbarhetsprojekt. 

– Vi kommer att utveckla våra laddplatser för elbilar. Efterfrågan på det ökar och det passar perfekt eftersom vi kommer kunna erbjuda nya möjligheter i och med solcellerna, säger Mikael Johansson.

Så arbetar Riksbyggen med kostnadseffektiva och hållbara renoveringar 

Energistrategens bästa tips – det här ska du tänka på om du vill installera solceller på din Brf

# Slå ihop installationen med en renovering 

Du ska aldrig sätta solceller på ett tak som ska renoveras inom de närmsta åren. Men att genomföra en solcellsinstallation samtidigt som du ska renovera taken är smart. Då har du redan byggställningar på plats och det blir enklare att driva ett projekt än två. Har du redan ett bra tak kan du bara sätta på solceller.

# Anpassa storleken efter föreningen

Tekniken går snabbt framåt, men än så länge är batterier som lagrar energi dyra. Därför är rekommendationen att dimensionera anläggningen så att du inte har så mycket överskott sommartid då produktionen är som störst. Då får du bäst ekonomi i anläggningen. I snitt använder en lägenhet cirka 2000 kWh per år.

# Sätt en tidsplan 

Det som tar längst tid när det kommer till solcellsinstallationer är ofta att komma fram till beslutet. Därför är det viktigt att räkna in tid för förstudier och stämma i planeringen. 

Var också noga med att informera medlemmarna i föreningen så att alla vet vad det innebär. 

Att lägga på själva solcellerna går egentligen ganska snabbt. 

# Energioptimera dina byggnader

Gör man det här av hållbarhetsskäl är det klokt att göra en helhetskoll på sina byggnader och sammanställa en övergripande energiplan. Om du lägger in energiåtgärder i underhållsplanen ser du på nödvändiga renoveringar ur ett energiperspektiv. När du optimerar byggnaden så kommer elförbrukningen i slutändan bli mindre och du kommer också kunna använda en större del av den el som du producerar. 

# Smarta system gör dig energieffektiv och medveten

Med ett smart system kan du hålla koll på när och hur mycket el du producerar. Ökad medvetenhet kan också göra att du använder elen effektivare. Vet du hur mycket du producerar på dagen så kanske du vill anpassa dig och använda elen smartare. Du kör kanske diskmaskinen när solen skiner i stället för på kvällen.

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?