1515

Åreföretaget går plus på Greta-effekten

För en skidort som kretsar kring snö är kortare vintrar ett tydligt hot. Men oron över klimatet förändrar också resmönster.

Aktivitets- och upplevelseföretaget Explore Åre märker en tydlig trend där allt fler företag väljer att lägga konferenser inom Sverige och ta tåget till Åre.

Rickard Fredriksson driver flera olika bolag som arrangerar aktiviteter för turister i Åre, Sälen och Östersund.
Rickard Fredriksson driver flera olika bolag som arrangerar aktiviteter för turister i Åre, Sälen och Östersund.Foto:Malin Palmqvist

Duniga frön flyger över Åredalens gröna ängar, snö lyser vit här och var på Skutan. För Explore Åre, som har kontor strax öster om byn, är sommarhalvåret lika intensivt som vinterhalvåret.

”Vi har under vissa perioder valt att nischa oss mot skolklasser och svensexor, så vi har faktiskt en stor högsäsong under maj och juni när Åre annars är ganska dött”, säger Rickard Fredriksson om verksamheten i Explore Åre.

Han är uppvuxen i Malung, men det var när han bodde i Karlstad för tio år sedan som han bestämde sig för att flytta till Åre, på vinst och förlust. Då hade han bara varit i Åre på sommaren tidigare.

”Jag hade varit mycket i Queenstown på Nya Zeeland som påminner väldigt mycket om Åre. Jag kände att så här vill jag leva mitt liv med en sjö, natur, berg och lite storstadspuls.”

I Åre såg han ganska snart att det fanns ett tomrum på aktivitetssidan. Han köpte en zorbboll och startade Hillside Adventure 2009. Året därpå tillkom dotterbolaget Explore Åre tillsammans med en till delägare, som sedan valde att kliva av. Genom Hillside är Rickard Fredriksson också delägare i Explore Sälen, som startade 2016, och Explore Östersund, som startade 2018, med lokala delägare som ansvarar för driften på varje plats.

Under fjolåret startade Rickard Fredriksson också Åre Nature Adventures. Bolaget har en annan profil än Explore Åre. Medan Explore Åre riktar sig mot grupper som konferensgäster och skolklasser, riktar sig Åre Nature Adventures i stället mot den växande marknaden av privatgäster och utländska gäster.

”Privatmarknaden har vuxit trots att vi inte har ägnat den någon större energi.”

De internationella gästerna som Åre Nature Adventures riktar sig till efterfrågar andra typer av aktiviteter i mindre grupper.

”De vill ha norrskensvandringar, hundspann och isfiske – lugnare aktiviteter som inte så många svenskar bokar.”

Marknadsföringen skiljer sig mycket åt mellan Explore Åres och Åre Nature Adventures målgrupper.

”Det blir exempelvis inte bra att i sociala medier dela en jättefin norrskensbild blandat med en svensexa där någon står i mankini med öl i handen, det blir för spretigt”, säger Rickard Fredriksson. 

Tidigare i år blev det klart att naturguidning får behålla 6 procents moms i stället för 25 procent. För grupp- och konferensbokningar spelar momssatsen mindre roll, men för privatmarknaden kan den göra stor skillnad. Särskilt som motsvarande aktiviteter sju mil bort, i Norge, är momsbefriade.

”En trend som vi ser nu – som vi kan tacka Greta för – är att de stora företagen inte åker utomlands längre och de väljer att åka tåg.”

I stället för frågor om helikopterlyft och skoter kommer frågor om hållbarhet och miljö som leder till helt nya aktiviteter. En kund frågade nyligen om de kunde hjälpa Åre på något sätt, de ville göra skillnad.

”Just nu har Explore Åre en förfrågan från ett stort företag på 450 personer vilka har som förslag att städa E14 under sin konferens i Åre. Man vill helt enkelt göra en riktig insats för lokalsamhället och miljön.”

Så sent som i fjol höst började nattågen återigen trafikera Åre året runt efter att under några år bara gå under högsäsong. Men framförhållningen är ett problem.

”SJ och Banverket är en flaskhals. Vi tappar grupper här uppe. De vill hit men det går inte att åka tåg trots att rälsen finns och tågen finns.”

I våras utfärdade Länsstyrelsen i Jämtlands län ett förbud mot vandring utanför led kring den populära Blanktjärn i södra Årefjällen och totalt förbud för cykling i vissa delar av området. Motiveringen är att slitaget är stort och att naturen behöver återhämtning.

”Ska man ha en turism som ökar och vill ha en tillväxt kommer man alltid att få offra någonting. Men det gäller att göra det så snyggt och bra som möjligt”, säger Rickard Fredriksson.

Han skulle gärna se en särskild turistavgift för att finansiera kostnaderna för turismen i en kommun som Åre, som har drygt 10 000 invånare och drygt tre gånger så många gästbäddar.

Tidigt i somras var han ute och rekade inför en grupp på 650 personer som nu i september ska vandra från Åre by till Åre Björnen över fjället och sedan övernatta i tält.

”Det är många aspekter man inte tänker på, som att ringa markägarna och prata med dem så att alla tycker att det är okej. Men missköter vi oss blir det som i Blanktjärn, för de har i slutändan makten att säga: ’Då spärrar jag av den här stigen’.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?