1515
Annons

Åre Chokladfabrik frodas trots kakaokaos

Hösten 1991 startade Eva-Lena Grape, Marina Hansson och Marie Söderhielm det som i dag är Åre Chokladfabrik. Företaget har en god grund att stå på, men det senaste året har varit skakigast hittills.

”Kakaopriset har gått upp och ner i trettio år men en sådan här höjning har vi aldrig varit med om”, säger Eva-Lena Grape.

För 31 år sedan gjorde Eva-Lena Grape verklighet av sin affärsidé och startade chokladfabrik ihop med Marina Hansson och Marie Söderhielm (ej med på bild).
För 31 år sedan gjorde Eva-Lena Grape verklighet av sin affärsidé och startade chokladfabrik ihop med Marina Hansson och Marie Söderhielm (ej med på bild).Foto:Malin Palmqvist

Dofterna avlöser varandra i Åre chokladfabrik. I dag provkokas en ny lakritskola vars vällukt sprider sig via fläktsystemet ut på parkeringen – den smak som kokas för tillfället brukar sälja bäst. Mörkbrun tryffel hälls i ramar, skärs i fyrkanter, dras över med choklad och dekoreras. Strutar packas och försluts. Butiken är full av kunder. 

När Eva-Lena Grape var au pair i Österrike var söndagens pralinstund en högtidlig ceremoni i familjen. Då hon senare åkte skidor i USA stötte hon på praliner från Rocky Mountains Chocolate Factory.

”De fanns på alla stora skidorter och jag förstod inte varför det inte fanns i Sverige”, säger hon.

Idén om en chokladfabrik i svensk fjällmiljö föddes. Hemma i Sverige jobbade hon som ekonomiassistent på hotellet i Åre Björnen där hon tillsammans med hotellchefen Marie Söderhielm och Marina Hansson, som jobbade med konferenser, fick se sina helårsanställningar övergå i säsongsanställningar under lågkonjunkturen tidigt 1990-tal.

”Jag sa till Marie och Marina, jag har en affärsidé, ska ni hänga på? De var de enda som tyckte att det var bra. Alla andra idiotförklarade oss”, säger Eva-Lena Grape. 

”Så svårt kan det inte vara tänkte vi. Fast det var ju svårt, så det var rätt många år som var tuffa”, säger Marina Hansson.

Efter 31 år som två av tre delägare i Åre chokladfabrik är de inte alltid överens, men väl samkörda, fyller i varandras meningar och skrattar mycket och ofta. 

De första åren var roliga men skakiga. Utan erfarenhet av livsmedelsproduktion bollade de företaget, småbarn och husbyggen med sextonprocentig ränta. De chokladkonsulter som plockades in för att ta fram recept var till en början väldigt tveksamma till ingredienser som blåbär, lingon, hjortron och getmese, men trion framhärdade – och fick rätt.

”Vår styrka har alltid varit att vi inte var några 'chokladierer'. När vi startade fanns det inga gränser, vi har tänkt nytt hela tiden”, säger Eva-Lena Grape.

Snygga praliner, här i Jämtlands blåvitgröna landskapsfärger, med lokala ingredienser som granskott och hjortron är populära.
Snygga praliner, här i Jämtlands blåvitgröna landskapsfärger, med lokala ingredienser som granskott och hjortron är populära.

”Erfarenhet blir ju också ett hinder. Om nån säger ska vi inte göra chilitryffel? Då kan vi säga nu: 'Chilitryffel gick inte bra'. Men det var ju då!”, säger Marina Hansson.

Vid millennieskiftet köpte trion sin nuvarande fastighet, som är strategiskt belägen vid uppfarten till Björnenområdet på E14 i Åre. Tankar finns på att bygga ut fabriken men just nu råder en viss försiktighet, ett drag som går igen i företagets historia och som visat sig vara framgångsrikt. De senaste tio åren har soliditeten legat över 65 procent och oftast över 70 procent. Dessutom är personalomsättningen låg.

”Vi har valt att det ska vara ett bra ställe att jobba på, alla ska känna att det är kul att gå till jobbet. Det var vår gemensamma nämnare när vi startade, i övrigt är vi väldigt olika alla tre”, säger Eva-Lena Grape.

”En del i affärsidén var att ge flera Årebor året runt-jobb och det har vi faktiskt lyckats med. Vi har fastanställt fyra nya i vår, som varit säsongare förut”, säger Marina Hansson. 

I dag har företaget 20 årsanställda inklusive ägarna, en handfull säsongare och dessutom en del pensionärer som jobbar timmar vid behov och under högsäsong. För tre år sedan anställdes Laurent Tassel, chokladier med fransk bakgrund, som besitter stor traditionell kunskap men också är öppen för ingredienser som granskott och hjortron. 

Även om början var tuff har de tre senaste åren varit de skakigaste i företagets historia. När pandemin stängde Åres liftar i förtid våren 2020 försvann både stora kunder som Arlanda och besökare i Årebutiken. Det blev kännbart eftersom butiken utgör en stor del av företagets intäkter. 

”Helt plötsligt hade vi en omsättning på 10 procent jämfört med samma månad året innan. Vi blev jätterädda, vad är det här?”, säger Eva-Lena Grape. 

Men en kombination av säljturné till nya återförsäljare, korttidspermittering och ökad inhemsk turism under sommaren räddade upp siffrorna, även om omsättningen sjönk. Preliminär omsättning i senaste bokslutet från juni 2022 är 27 Mkr. 

Praliner som ska ligga i ask dekoreras, här med jordgubbssmak.
Praliner som ska ligga i ask dekoreras, här med jordgubbssmak.

2014 var omsättningen uppe på närmare 35 Mkr och personalen gick i treskift. 

”Vi har legat och bollat lite mellan 25-30 sista åren och vi ska nog inte upp till 35 igen för det blev väldigt kaotiskt”, säger Eva-Lena Grape. 

I dag jobbar alla dagtid och delägarna väljer bort både grossister och kunder som är alltför stora, eftersom det pressar produktionen och ger enskilda kunder för stor makt. 

Några orosmoment just nu är ökade inköpspriser på såväl kakao som, enligt Eva-Lena Grape, gått upp 35 procent och fördubblade papperspriser. 

Trots att två av delägarna passerat 60 år finns inga tankar på pension, snarare viss expansion. Att vara tre som delar på vd-rollen underlättar. 

”Så länge företaget går bra och med vinst kommer vi att fortsätta”, säger Marina Hansson.

”Det är väldigt roligt att driva ett företag man har startat för länge sedan, det är lite som att komma hem. Det är som en familjekänsla med personalen och skulle kännas jättetomt att sluta”, säger Eva-Lena Grape.

Storstäderna har lyckats stå emot byggbromsen

Höga byggkostnader och stigande räntor bromsar intresset för nyproducerade bostäder.

Men i storstäderna och på andra tillväxtorter är efterfrågan god, enligt Biljana Pehrsson, fastighetsveteran och i dag vd för bostadsutvecklaren Nordr Sverige.

Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.
Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera