1515
Annons

Åre Business Forum lockar politiker och näringsliv

Näringsliv och politiker samlas återigen på Åre Business Forum. Det är en möjlighet att knyta nya kontakter, men för orten innebär evenemangen tillväxt.
”Jag känner en stark kärlek till Åre”, säger Jens Edlund, grundare av Åre Business Forum.

DISKUSSIONER PÅ GÅNG. Elisabeth Svantesson (M) är en av föredragshållarna på Åre Business Forum, som startades av Årevännen Jens Edlund för över åtta år sedan. En annan talare på plats i år är Martin Ingemansson på Facebook.
DISKUSSIONER PÅ GÅNG. Elisabeth Svantesson (M) är en av föredragshållarna på Åre Business Forum, som startades av Årevännen Jens Edlund för över åtta år sedan. En annan talare på plats i år är Martin Ingemansson på Facebook.Foto:Jack Mikrut, Johan Adelgren

Den 11 april genomförs Åre Business Forum för nionde året i rad. Arrangemanget väntas locka omkring 2.000 besökare.

På talarlistan trängs näringslivets stjärnor med politiktopparna. Där finns bland andra Facebook FB +1,66% Dagens utveckling s Nordenchef Martin Ingemansson, Skandias vd och koncernchef Frans Lindelöw, Centerns Annie Lööf, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och Moderaternas tidigare partiledare Anna Kinberg Batra.

”Att vi lyckas locka hit så många bra talare tror jag delvis beror på att forumet fungerar som en arena för att knyta nya kontakter men också för att vi lyckas ta grepp om nutiden och framtiden”, säger Jens Edlund, som är initiativtagare och grundare av Åre Business Forum.

Idén bakom evenemanget började gro redan 2007 efter att Åre hade varit arrangörsort för VM i alpin skidsport. Jens Edlund slogs av tanken att Norden behövde en egen arena där nya affärsmöjligheter och kontakter kunde skapas.

Med hjälp av regionala affärsänglar och nationella näringslivsprofiler kunde det första affärsforumet öppna i Åre redan tre år senare.

”För Åre innebar VM inte bara skidsport i världsklass, utan också att mängder av affärsmöten tog plats här. Det blev otroligt tomt när världsmästerskapen var över och jag ville fylla det hålet”, säger Jens Edlund.

Han berättar att hans ambition med forumet även är att göra orten attraktiv och bidra till en regional tillväxt.

”Jag känner en stark kärlek till Åre och att vi har lyckats få storfinansen och företagare att intressera sig för orten har gagnat den regionala tillväxten. Vi märker också att det finns talanger från yngre generationer som väljer att bosätta sig här, vilket i sin tur får företag och filialer till större företag att flytta hit”, säger han.

Ett exempel på Åres dragningskraft är techhubben House Be där ett fyrtiotal startups huserar på heltid. Bland hubbens medgrundare finns Spotify-veteranen Ulrika Viklund.

”Nu har vi över 100 medlemmar och är på gång att bygga ut för att vi har vuxit ur våra lokaler”, säger Ulrika Viklund.

Även Åre Business Forum har minst sagt vuxit rejält sedan starten och har börjat kallas för ”Nordens Davos”. I år kommer närmare 60 talare och omsättningen väntas landa på cirka 6 miljoner kronor, vilket går att jämföra med 2010 då motsvarande summa låg under miljonen.

”När man jämför oss med Davos är det inte för att vi är lika stora eller drar hit världspolitik. Vi vill vara en plats som är avgörande för företagens utveckling och tror att vi sticker ut genom att vi fokuserar på att skapa långsiktiga affärsrelationer”, säger Anna Magnusson som driver evenemanget sedan fem år tillbaka.

I årets upplaga kommer de politiska frågorna att ta större plats än vanligt. Även hållbarhet och anpassning till digitalisering står högt upp på agendan, men först ut är nätverket Deloittes träff för kvinnor.

”Vi märkte tidigt att det är betydligt färre kvinnor som kommer på affärsevenemang och därav är detta ett viktigt initiativ. Träffen har utvecklats positivt och i dag drar den uppemot 300 besökare från hela landet”, säger Anna Magnusson.

Enligt henne är nyckeln till succén att forumet skiljer sig från andra konferenser och hon betonar värdet av de aktiviteter som går att göra på plats.

”Här får deltagarna möjlighet till gemensamma upplevelser, som skidåkning och helikopterturer. Det tror jag är främjande för att knyta kontakter, som i förlängningen kan leda till affärer”, säger Anna Magnusson.

Men trots framgångarna för både Åre och forumet, kan varken orten eller arrangörerna luta sig tillbaka.

”Både som evenemang och som ort tror jag att vi konstant måste fortsätta att vara på tårna och jobba med att attrahera de mest intressanta personerna inom alla segment. För vår del handlar det om att jobba nära våra samarbetspartner och hitta intressanta vinklar. Då kan vi fortsätta att växa”, säger Anna Magnusson.

Följ Åre Business Forum live i DiTV. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?