Arcam höjer ribban efter amerikanska jättens uppköp

MÖLNLYCKE. Med en industriell ägare som GE ska det tidigare börsnoterade 3D-printingbolaget Arcam omvandlas från att vara ett snabbväxande entreprenörsföretag till att bli en industriell storspelare.

Efter en investering på 180 miljoner kronor har Arcam nu fått helt nya lokaler med plats för tillväxt. 

Arcams svenska vd Karl Lindblom och GE Additives vd Jason Oliver.
Arcams svenska vd Karl Lindblom och GE Additives vd Jason Oliver.Foto:Cicci Jonson

Sedan GE GE 0% Dagens utveckling för drygt två år sedan till slut lyckades med att köpa ut 3D-printingföretgaget Arcam från börsen har det varit väldigt tyst om bolaget, men på torsdagen visades de nya lokalerna i Mölnlycke upp för första gången. Arcam EBM Center of Excellence kallas anläggningen på 12.000 kvadratmeter som GE Additive stoppat in 180 miljoner kronor i, utan att ens stå som ägare till byggnaden. 

GE, som bland annat tillverkar jetmotorer, var förr en av Arcams kunder. Efter en utdragen budprocess, då hedgefonden Elliott blockerade uppköpet, blev GE i stället bolagets ägare. I GE Additive ingår även tyska Concept Laser.

”Vårt åtagande var att hjälpa de här företagen nå världsklass i form av kvalitet, inte bara för att vara leverantörer till GE utan till alla industrier som nu börjar med additiv tillverkning”, säger GE Additives vd Jason Oliver som så här långt är mycket nöjd med de nya dotterbolagen.

Förra året bjöd Arcam enligt Jason Oliver på ett rekordår, med tvåsiffrig tillväxt. Några detaljer om siffrorna eller hur många enheter som faktiskt levererades avslöjar han dock inte. Klar är att fortsatt snabb tillväxt ligger i planerna. Den nya anläggningen ska göra det möjligt för bolagets att femfaldigas inom fem till tio år.

Arcams svenska vd Karl Lindblom förtydligar: 

”Tittar man på branschen som helhet så talar man om 25 procents tillväxt per år i snitt och vi växer minst lika snabbt som marknaden.” 

På bolaget är man nu mån om att öka tillämpningarna, bland annat genom att rida på den elektrifieringsvåg som pågår i bilindustrin just nu. Viktigt är att Arcams maskiner även kan printa i koppar och andra legeringar, inte bara i titan.  

Ett annat viktigt utvecklingssteg är att Arcams nyaste maskiner för GE:s räkning har tillverkat turbinblad för jetmotorn GE9X som ska sitta i Boeings 777X. Det är delar som inte går att tillverka på något annat sätt. 

Arcams skrivare använder så kallad EBM-teknik (Electron Beam Melting), medan många av konkurrenterna använder laser i sina printrar. Det börjar dock komma allt fler konkurrenter även inom EBM. Det skrämmer inte Karl Lindblom. 

”GE Additive har både laser, EBM och ny teknik som kallas Binder Jet. Konkurrensen ökar givetvis, men eftersom marknaden växer så mycket finns det fortfarande plats för många spelare.”

Han tycker att det känns bra med en industriell ägare. 

”Det var precis vad vi behövde eftersom vi gått från att vara en startup och väldigt entreprenörsinriktade till att bli en industriell spelare.”

Investeringen i en ny anläggning, även om det skapat vissa produktionsstörningar under flytten, har möjliggjort bättre säkerhetslösningar för personalen, lokaler där det går att utbilda flera kunder samtidigt och nya labb. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TableauAnnons

Därför är data nyckeln till en mer hållbar tillverkning

Vi är fortfarande mitt uppe i en av de största kriserna i modern tid. Corona-pandemin har inte bara accelererat digitaliseringen av vårt samhälle med flera år utan också skapat en ny typ av krismedvetenhet och insikt i hur jorden exploaterats. Detta har i sin tur lett till högre krav på företag och myndigheter, inte minst inom den tillverkande industrin. Företag måste nu se till att inte bara sluta överutnyttja miljön utan också förstå hur data och insikter kopplat till detta kan bidra till en ökad hållbarhet.

Att arbeta hållbart är inte längre bara en önskan utan en nödvändighet. För företag i allmänhet och den tillverkande industrin i synnerhet har hållbarhet hamnat högre upp på agendan som ett viktigt huvudmål. Många har tvingats ställa om sin produktion under pandemin och börjat arbeta mer agilt. Samtidigt ligger industrin efter och är fragmenterad med många legacy-system och komplicerade datastrukturer. Detta gör det svårt att fatta beslut och skapa insikter baserat på data som kan bidra till mer hållbara processer.

– Eftersom kunder kräver mer hållbara produkter och förpackningar vet tillverkarna nu att agera datadrivet är ett måste snarare än något som är trevligt att ha. Hela 10 procent av allt vi tillverkar globalt går till spillo på grund av ineffektivitet och slöseri. Genom att exempelvis belysa data kopplat till avkastning, drifttid och leveranstid, kan man fatta affärsmässiga beslut som hjälper till att effektivisera tillverkningsprocesserna, säger Fredrik Holmgren, sverigechef på datavisualiseringsbolaget Tableau.

Läs mer om Tableau 

Tillgång till rätt data

Generellt har den tillverkande industrin många olika typer av datapunkter som innefattar mänskliga resurser, logistikflöden, kapitalinvesteringar och föränderliga kundkrav. Att ha tillgång till rätt data och kunna tolka den är därför nyckeln till att få en helhetsbild, kunna förstå vad man behöver och när man behöver göra det.

– Ett stort problem är när data hamnar i olika silos, och inte görs synlig över hela organisationen. En annan viktig del är också att tillgängliggöra data för medarbetare och utbilda dem kring hur man använder den på rätt sätt. Det gör bland annat att man kan komma till insikter snabbare jämfört med gamla modeller. När data är tillgänglig för alla kan besluten tas nästan direkt istället för att ta timmar eller dagar att analysera. Man sätter analysmöjligheten längst ut i organisationen, vilket skapar en enorm fördel när det kommer till att driva organisationen framåt. 

Identifiera relevanta datapunkter

Vilka mätpunkter man ska fokusera på för att nå sina hållbarhetsmål och bli mer lönsamma är givetvis olika från bolag till bolag, förklarar Fredrik Holmgren.

– Men man har sett att de företag som använder och analyserar sin data har sett en signifikant förbättring i lönsamhet. Man måste dock se till sin egen verksamhet och koka ned sina mätpunkter till vilka som är viktigast och mest affärskritiska för en själv. Som en regel är det bättre att ha några få relevanta mätetal, än för många.

Kontakta Tableau 

Många tillverkare har redan all information de behöver för att skapa en mer hållbar verksamhet men vet inte hur de ska använda datan, sammanföra den och fatta insiktsfulla och informerade beslut. Tableau hjälper sina kunder att visualisera och använda datan korrekt och därmed upptäcka ineffektivitet i tillverkningsprocessen, göra kostnadsminskningar och uppfylla de skyldigheter som gäller ens koldioxidavtryck.

En plattform som uppmuntrar till förändring

Tableau, som är en del av Salesforce, jobbar för en mer hållbar affärsvärld, både genom sina kunder men också i sin egen verksamhet. Med en stark tro på att företags verksamhet ska fokusera på att förbättra världens tillstånd, är målet att Salesforce ska vara en plattform som uppmuntrar till förändring.

– Vi arbetar för att skapa en hållbar framtid med låga koldioxidutsläpp genom att exempelvis jobba mot att vår globala verksamhet ska använda 100 procent förnybar energi, leverera ett koldioxidneutralt moln till våra kunder och fortsätta att certifiera gröna byggnader och andra innovativa gröna kontor. Vi vet att företag har en nyckelroll att spela och nöjer oss aldrig med status quo, avslutar Fredrik Homgren.

Läs mer om Tableaus lösningar här

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?