Annons

Arc Aroma Pure gör en riktad kvittningsemission

First North-bolaget Arc Aroma Pure har beslutat att göra en riktad kvittningsemission för ett lån på 17,5 miljoner kronor.

Kvittningen avser lån utställt av Recall Capital Nordic. Teckningskursen per aktie fastställdes till 60 kronor, vilket innebär att emissionen i stort sett genomförts utan rabatt, skriver Arc Aroma Pure i ett pressmeddelande.

Syftet med emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att säkra finansieringen för den löpande verksamheten samt deltagande i Optifreeze nyemission under oktober 2017. Styrelsen bedömer att den riktade emissionen genomförts på ett mycket fördelaktigt villkor, på kortare tid samt till en betydligt lägre kostnad och rabatt än om erbjudandet hade riktats mot samtliga befintliga ägare, skriver bolaget.

"Vi arbetar kontinuerligt med bolagets kapitalstruktur och finansiering för att optimera verksamheten. I samband med detta arbete har vi etablerat en god relation med Recall Capital Nordic AB som en långsiktig och heltäckande samarbetspartner. Jag ser mycket positivt på vårt nya partnerskap, som kommer ge oss ännu bättre förutsättningar att hålla ett fortsatt högt tempo inom såväl produktutveckling som marknadsbearbetning och försäljning" säger Johan Möllerström, vd för Arc Aroma Pure.

Samarbetet inkluderar både finansieringsavtal och uppdrag att säkerställa aktiens likviditet på marknaden. Genom att kvitta lånet med en riktad nyemission bibehåller Arc Aroma Pure en stark likviditet för operativa kostnader, aktiv försäljning och marknadsbearbetning, enligt Arc Aroma Pure.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera