1515
Annons

Arbetslösheten 8,7 procent i euroområdet

Arbetslösheten i euroområdet uppgick till 8,7 procent i december, jämfört med oreviderade 8,7 procent i november. Det visar statistik från Eurostat. Det är därmed fortsatt den lägsta arbetslöshetsnivån sedan januari 2009.

Analytikerna hade väntat sig en arbetslöshet på 8,7 procent, enligt Reuters enkät.

Arbetslösheten i samtliga 28 EU-länder uppmättes till 7,3 procent i december, oförändrat från reviderade 7,3 procent föregående månad (7,4). Det är den lägsta nivån sedan oktober 2008.

I december 2016 var arbetslösheten i euroområdet 9,7 procent, och i EU-28 var den 8,2 procent. 

Den svenska arbetslöshetsnivån var 6,5 procent (säsongsrensat och utjämnat) i december, vilket innebär den 17:e lägsta arbetslösheten i hela EU. Regeringen har som mål att nå lägst arbetslöshet i hela EU till år 2020. Tjeckien har för närvarande lägst arbetslöshet med 2,3 procent.

Eurostat beräknar att 14,137 miljoner personer i euroområdet var arbetslösa i december, medan 17,961 miljoner personer var arbetslösa i hela EU. 

Jämfört med föregående månad var det en minskning med 134.000 personer i euroområdet och en minskning med 165.000 personer i hela EU. Jämfört med samma månad 2016 minskade antalet arbetslösa i euroområdet med 1,536 miljoner och med 2,066 miljoner i hela EU.

Ungdomsarbetslösheten, under 25 år, i euroområdet uppgick till 17,9 procent i december, ned från 20,3 procent samma månad 2016.

I hela EU var ungdomsarbetslösheten 16,1 procent i december, ned från 18,0 procent samma månad 2016. 

Eurostats arbetslöshetsdata baseras på ILO:s rekommendationer.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Jungheinrich bidrar till den cirkulära ekonomin – med klimatsmarta truckar

Leasingperioden på en truck är normalt 5-7 år. Jungheinrich:s två fabriker för rekonditionering säkerställer att livslängden för en truck fördubblas vilket är en vinst för såväl miljö som plånbok.

Ledande intralogistikleverantören Jungheinrich startade upp sin unika, industriella rekonditioneringsverksamhet 2006. Idag renoveras ungefär 7 000 truckar om året i fabrikerna i Dresden, Tyskland och Ploiesti, Rumänien.

– Vi är ensamma i branschen om att ha dedikerade fabriker för begagnade truckar. Det har verkligen varit en framgångssaga, berättar Jacob Trevett, Sales Director Rental & Used, på Jungheinrich.

Betydligt skonsammare för miljön

Rekonditioneringsprocessen utförs i sex steg enligt en standardiserad metod där man demonterar trucken, byter ut slitna komponenter, bygger ihop och lackerar om trucken. Varje steg genomgår dessutom rigorösa kvalitetskontroller. Resultatet är en begagnad truck med i princip samma prestanda som en ny – men betydligt skonsammare för miljön.

– Vi siktar på att bli en CO2-neutral verksamhet. Med rekonditionering av begagnade truckar bidrar vi till en cirkulär ekonomi och sparar därmed stora mängder koldioxid, om man jämför med nyproduktion. Och man får i princip en ny truck, berättar Jacob Trevett.

Här kan du se hur en rekonditionering går till 

Samma garanti som en nyproducerad truck

Ytterligare en stor fördel med att hyra eller köpa en begagnad truck är kostnaden, som blir upp till 30 procent lägre än vid nyproduktion – och garantin är alltid densamma, understryker Jacob Trevett.

– Användaren får exakt samma trygghet som vid köp av en ny truck, både när det gäller kvaliteten och villkoren. Vi erbjuder fullservice och 12 månaders garanti. 

94 procent återanvänds

Tack vare storskalig rekonditionering av truckar återanvänds idag 94 procent av truckarna. 

– Vi betraktar en rekonditionerad truck som en ny – fast till ett lägre pris, avslutar Jacob Trevett.

Läs mer här 

Om Jungheinrich 

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich erbjuder allt från en enstaka truck till stora nyckelfärdiga lager. Jungheinrich är expert på kundanpassade intralogistiklösningar i linje med konceptet Industry 4.0.

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera