Annons

Arbetsförmedlingen varnar för M/KD-budget

Arbetsförmedlingen med generaldirektör Mikael Sjöberg varnar för att en borgerlig budget kan öka långtidsarbetslösheten, försämra matchningen och det svårare för nyanlända och funktionsnedsatta.  

Foto:Jonas Eng

På onsdagen antar riksdagen, enligt partiernas förhandsbesked, Moderaternas och Kristdemokraternas budgetreservation. En av de stora besparingarna i budgeten är arbetsmarknadspolitiken, där man drar ner anslagen till arbetsmarknadsområdet med 2,9 miljarder kronor nästa år. Partierna skär bland annat ned på myndighetsanslag, på pengarna till utbildningskontrakt och extratjänster. 

Arbetsförmedlingen varnar nu i en intern rapport för att Moderaternas arbetsmarknadspolitik kommer att leda till ökad långtidsarbetslöshet och sämre matchning - och att den enligt myndighetens generaldirektörs besked till de anställda via intranätet inte “överensstämmer med intentionerna.”

“Jag utgår från att siffrorna kommer att justeras”, skriver generaldirektör Mikael Sjöberg i ett inlägg på Arbetsförmedlingens intranät. 

Totalt kommer 4.500 färre personer få arbetsmarknadspolitiska program av M-politiken, enligt rapporten, till följd av att extratjänster och moderna beredskapsjobb fasas ut. I stället räknar myndigheten med en ökning med 10.000 deltagare i jobb- och utvecklingsgarantin, en arbetsmarknadsåtgärd för personer som varit arbetslösa länge. 

AF varnar samtidigt för sämre matchning, högre långtidsarbetslöshet både bland ungdomar och andra grupper och sämre “kvalitet i servicen till allmänheten” till följd av att extratjänster, beredskapsjobb och utbildningskontrakt dras ned. 

Totalt kommer 3.000 färre i etableringsuppdraget att få ett arbete med eller utan subventioner, enligt rapporten. Samma öde drabbar 2.000 färre funktionsnedsatta. Samtidigt kommer möjligheterna att upphandla utbildningar och andra förmedlingstjänster minska när anslagen bantas. 

För Arbetsförmedlingen motsvarar nedskärningen i kombination med att myndigheten redan i år tvingats låna av nästa års anslag, en neddragning med 1.700 personer. Arbetsbelastning och sjukfrånvaro kan komma att öka, varnar myndigheten. 

“Myndigheten måste självklart förbereda en större omställning”, skriver Mikael Sjöberg till de anställda. 

Arbetsförmedlingen vill inte kommentera rapporten. 


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?