1515

Arbetsförmedlingen varnar för M/KD-budget

Arbetsförmedlingen med generaldirektör Mikael Sjöberg varnar för att en borgerlig budget kan öka långtidsarbetslösheten, försämra matchningen och det svårare för nyanlända och funktionsnedsatta.  

Foto:Jonas Eng

På onsdagen antar riksdagen, enligt partiernas förhandsbesked, Moderaternas och Kristdemokraternas budgetreservation. En av de stora besparingarna i budgeten är arbetsmarknadspolitiken, där man drar ner anslagen till arbetsmarknadsområdet med 2,9 miljarder kronor nästa år. Partierna skär bland annat ned på myndighetsanslag, på pengarna till utbildningskontrakt och extratjänster. 

Arbetsförmedlingen varnar nu i en intern rapport för att Moderaternas arbetsmarknadspolitik kommer att leda till ökad långtidsarbetslöshet och sämre matchning - och att den enligt myndighetens generaldirektörs besked till de anställda via intranätet inte “överensstämmer med intentionerna.”

“Jag utgår från att siffrorna kommer att justeras”, skriver generaldirektör Mikael Sjöberg i ett inlägg på Arbetsförmedlingens intranät. 

Totalt kommer 4.500 färre personer få arbetsmarknadspolitiska program av M-politiken, enligt rapporten, till följd av att extratjänster och moderna beredskapsjobb fasas ut. I stället räknar myndigheten med en ökning med 10.000 deltagare i jobb- och utvecklingsgarantin, en arbetsmarknadsåtgärd för personer som varit arbetslösa länge. 

AF varnar samtidigt för sämre matchning, högre långtidsarbetslöshet både bland ungdomar och andra grupper och sämre “kvalitet i servicen till allmänheten” till följd av att extratjänster, beredskapsjobb och utbildningskontrakt dras ned. 

Totalt kommer 3.000 färre i etableringsuppdraget att få ett arbete med eller utan subventioner, enligt rapporten. Samma öde drabbar 2.000 färre funktionsnedsatta. Samtidigt kommer möjligheterna att upphandla utbildningar och andra förmedlingstjänster minska när anslagen bantas. 

För Arbetsförmedlingen motsvarar nedskärningen i kombination med att myndigheten redan i år tvingats låna av nästa års anslag, en neddragning med 1.700 personer. Arbetsbelastning och sjukfrånvaro kan komma att öka, varnar myndigheten. 

“Myndigheten måste självklart förbereda en större omställning”, skriver Mikael Sjöberg till de anställda. 

Arbetsförmedlingen vill inte kommentera rapporten. 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?