Appen som ska hjälpa ungdomar ut i arbetslivet

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet. Frågar man ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

“Det måste vara enkelt att få jobba om man vill”, säger Jacob Rudbäck, VD och grundare av bolaget Yepstr.

Enligt Sveriges Kommuner och Landsting mer än tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om man haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

“Det är oroväckande. Många unga saknar en del grundläggande arbetsetikett som att komma i tid, inte prata i sin mobil och vara uppmärksam på gäster. Färdigheter som man lär sig via tidigare anställningar.”, säger Madeleine Rudefors, hotelldirektör.

Men det kan finnas en lösning i ungdomarnas egna mobiler. Nya tjänster vill hjälpa fler hitta arbete och en av dessa är Yepstr som är helt fokuserad på ungdomar mellan 15 - 21 år.

“Att ta det första klivet ut i arbetslivet är en stor utmaning för många unga. Vi vill sänka den tröskeln, göra steget lättare och skapa arbetstillfällen”, säger Jacob Rudbäck.

Yepstr grundades 2015 och är en app-baserad tjänst som kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda. Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt.

“Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas”, fortsätter Jacob.

Efter lanseringen i Stockholm 2016 växte intresset snabbt och antalet användare ännu snabbare. Med 10 000 uppdrag utförda släpps Yepstr nu på onsdag 23 maj över hela Sverige. Målet är att bli Sveriges största jobbskapare före 2020.

Evelina Duwe, 16 från Sthlm, har använt Yepstr flera gånger: “Första gången jag jobbade via Yepstr så var det såklart lite nervöst men nu känner jag mig väldigt trygg. Först jobbade jag mycket som barnvakt men sen också som läxhjälp. På senare tid har jag fått många event och företagsjobb också och det är kul för de är mest välbetalda”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från VakantaAnnons

Så lyckas företagen få ner sina konsultkostnader

Johan Hanson, grundare av den digitala plattformen Vakanta.
Johan Hanson, grundare av den digitala plattformen Vakanta.

Trenden går mot att allt fler på arbetsmarknaden väljer konsultrollen och fakturerar för timmar istället för att ta anställning.

– Pandemin har gjort att konsultkostnaderna hos företag har kommit upp på agendan. Nu är nästa steg att göra smarta kostnadsbesparingar med hjälp av digitala processer som förenklar samarbeten med framtidens rörliga arbetskraft, säger Johan Hanson, grundare av den digitala plattformen Vakanta. 

Allt om plattformen Vakanta här 

Den svenska konsultmarknaden växer i värde och antal för varje år. Men trots ett allt större utbud råder fortfarande stor brist på effektivitet och kostnadskontroll hos köparna. Detta samtidigt som vi ser en allt mer lättrörlig arbetsmarknad, inspirerad bland annat av USA där alltfler nya företag idag är fåmansbolag med spetsig specialistkompetens som företagsidé.

– Vi kommer att jobba allt mer i projekt och som fakturerande specialister, istället för att ha fasta anställningar. Här ligger USA långt fram, men över hela världen sveper nu en våg fram av både fåmansföretagare och distansarbetare. Det har vi sett inte minst i Sverige under senaste året inom it och teknik, säger Johan Hanson, medgrundare av det svenska techbolaget Vakanta. 

Hemarbete här för att stanna

Pandemin har ytterligare skyndat på den här allt tydligare trenden. Hemarbeten har fungerat bättre än förväntat i många branscher, och nu när man tycks välja att även i framtiden arbeta på distans och närmare sig själv – blir också utbudet på nischade konsulter större. 

Bra läge för köpare, kan tyckas. Men samtidigt en stor risk att inte skaffa en effektiv överblick över exakt den kompetens man bäst behöver – och en risk för företagen att förlora kontrollen över sina kostnader.

Möts på en digital plattform

För att råda bot på de här problemen skapades Vakanta som ett sätt för kunderna att lättare kunna hantera sina konsulter. Den digitala plattformen är utformad i Sverige och är en molntjänst där kunder och leverantörer möts, vilket gör att kunden får överblick över olika förslag och mer effektivt kan hitta rätt konsult till rätt pris. Dessutom kan hela faktureringsflödet styras via Vakanta. 

– Som köpare är konsultmarknaden svår att hantera, eftersom utbudet av leverantörer som erbjuder kompetens är alldeles för stort för den som söker en konsult. Alla erbjuder i stort sätt samma sak, och det är svårt att särskilja vem som är bäst på vad. Vår plattform skapar nya och effektiva möjligheter att få tillgång till och samarbeta med stora likväl som små bolag och enmanskonsulter. 

I dag har både internationella och stora svenska företag valt att samarbeta med Vakanta för att kunna hitta den vassaste kompetensen på marknaden. Det har resulterat i tydliga kostnads- och tidsbesparingar, inte minst för att Vakanta minimerar antalet lager av kostnadskrävande mellanhänder. Kunderna kan köpa direkt från källan.  

– Produkten är så pass användarvänlig att det blir enkelt att gå till en strukturerad process där allt går att följa upp. För i grund och botten saknas det övergripande rutiner i många företag för hur man köper in konsulter. Det har varit ett stort problem genom åren, där man till slut tappar kontrollen kring hur mycket man spenderar på konsulter. 

– Men med en plattform får man en tydlig process som gör det enkelt att göra rätt. Har man behov av konsulter loggar man in på Vakanta – och får hela marknaden till sitt förfogande. 

1 200 anslutna konsultbolag

Vakanta har hittills framför allt vänt sig mot bolag inom it och tech, men idén är en helt skalbar plattform. Några av de företag som just nu använder sig av Vakantas verktyg är bland annat Marginalen Bank och Bonnier News. 

–Vi har runt 1 200 olika konsultbolag anslutna idag, från stora etablerade bolag ner till mindre specialistbolag och enmansföretag. Men räckvidden är förstås ännu större, eftersom bolagen i sin tur har mängder med anslutna konsulter, berättar Johan Hanson.   

Mer om Vakantas verktyg här 

 

 

Mer från Vakanta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vakanta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?