ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Årets företagare 2017

Apotea tog nya kliv när grundaren blev Årets företagare

  • Foto: Joey Abrait
  • Foto: Joey Abrait
  • Foto: Joey Abrait
  • Foto: @JOEY ABRAIT, Joey Abrait

Apoteas grundare Pär Svärdson, som blev Årets företagare 2017, tycker att priset har varit en vitamininjektion – både för honom själv och för organisationen.

”När man tittar på vilka som har fått utmärkelsen före mig blir man extra stolt”, säger han.

Pär Svärdson har haft ett händelserikt år sedan han fick ta emot utmärkelsen.

Under 2018 passerade nätapoteket Apotea 2 miljarder kronor i omsättning och i maj flyttade bolaget in i sina nya lokaler i Morgongåva, väster om Uppsala.

Det nya lagret omfattar 38.000 kvadratmeter, motsvarande sex fotbollsplaner, och hyresvärden Anders Wall har investerat över 200 miljoner kronor i byggnaden.

”Det var inte helt lätt att flytta in i nya lokaler samtidigt som man ska leverera beställningar. Vi får in 20.000 beställningar per dag, så man kan ju hoppas att det här inte behöver hända igen på ett tag. Men det känns superkul att vi nu kan börja dra nytta av en massa nya automationslösningar”, säger Pär Svärdson.

En tredje milstolpe är att Apotea sedan i juni har producerat en miljon kilowattimmar solenergi på lagrets tak. Enligt Pär Svärdson har bolaget Sveriges största solcellsanläggning.

”Det var en väldigt bra sommar för att dra i gång en sådan anläggning. Den fick jobba för högtryck och vi har kunnat leverera ett överskott till kommunen.”

Ett nytt initiativ för i år är att Apotea har skapat en stängselförsedd klimatzon runt det nya lagret.

Skyltar på grindarna meddelar att leverantörerna inte får köra in på området om deras lastbilar inte når en viss utsläppsstandard. Apotea ska också införa stickprovskontroller för att se till att leverantörerna följer reglerna.

”Jag tycker inte att exempelvis Postnord ska köra runt med lastbilar som spyr ut avgaser. Om fler företag hänger på vårt initiativ måste Postnord byta lastbilar, så det hoppas jag att de gör”, säger Pär Svärdson.

Han är också nöjd med att Apotea under året har samlat in 6–7 Mkr till ideella ändamål, som SOS Barnbyar och Världsnaturfonden.

”Vi lägger en hel del kraft på att profilera oss som ett hållbart företag, och det kan man behöva göra ett antal år innan folk känner till det.”

En hel del nyanlända arbetar i Morgongåva, och sedan ett halvår tillbaka erbjuder Apotea SFI-utbildning på jobbet en gång i veckan.

”Jag tror att e-handel har stor möjlighet att integrera utlandsfödda eftersom det inte kräver lika bra språkkunskaper som i en fysisk butik.”

Hur stor andel av din arbetskraft är utlandsfödd i dag?

”Det vet jag inte. Som arbetsgivare tror jag inte att man ska fundera så mycket på det. Man ska titta på hur många som är duktiga på jobbet i stället.”

Axfoods nätapotek Apohem är den första konkurrenten som på allvar utmanar Apotea.

Men Apohem fick en start med förhinder.

Eftersom bolaget bara kom i gång med försäljning av receptfria läkemedel, och inte av receptbelagda, drog Läkemedelsverket in bolagets licens.

”Nu har de precis kommit i gång igen. Men jag kan tycka att de är sena i starten. Vi omsätter ju över 2 miljarder kronor innan de kommer i gång”, säger Pär Svärdson.

Det har talats mycket om Amazons intåg i Sverige. Hur ser du på det?

”Det skrivs mycket på lösa rykten, men hittills har det inte bekräftats. Så småningom tror jag ändå att de kommer med en svensk sajt och att de levererar från Tyskland. Om de skulle vara på väg att etablera sig här med ett eget lager skulle vi känna till det, för det skulle inte gå att hålla hemligt.”

”För oss skulle deras intåg inte betyda något på kort eller medellång sikt eftersom läkemedel är så pass reglerat, det inte är något man skickar från Tyskland hur som helst. Men för detaljhandeln som helhet tror jag det kan påverka ganska mycket.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies