1515
Annons

Apkoppor upptäcks i fler EU-länder

Första fall av apkoppor har upptäckts i Frankrike, Tyskland och Belgien.

I Frankrike har smittan upptäckts hos en 29-årig man i regionen Île-de-France, som bland annat omfattar huvudstaden Paris. Mannen har inte vistats i något annat land där det är känt att viruset sprids, enligt den franska vården.

I Belgien har två fall bekräftats av ett universitetslabb.

I Tyskland handlar det om en patient som började få sår som är karaktäristiska för sjukdomen. Det tyska Robert Koch-institutet har uppmanat människor som återvänder från Västafrika att vara vaksamma på eventuella symptom och söka vård vid första misstanke om smitta.

Den ovanliga sjukdomen är i vanliga fall inte att betrakta som dödlig. Den orsakar symptom som feber, muskelvärk, svullna lymfkörtlar, frossa, utmattning och vattenkoppslika utslag på händer och ansikte. De som drabbas tillfrisknar i regel inom två till fyra veckor.

Ett första fall bekräftades i Sverige i torsdags, i region Stockholm. Folkhälsomyndigheten visste då inte ännu hur personen hade blivit smittad.

Det är tidigare känt att apkoppor smittar via utandningsluften. De nya fallen tyder på att viruset även sprids via kroppsvätskor i samband med sexuella kontakter. Den sprids och har spridits endemiskt i delar av Afrika, men det har varit sällsynt med fall på andra kontinenter.

Världshälsoorganisationen (WHO) meddelade nyligen att den följer situationen noggrant.


Innehåll från VATI of SwedenAnnons

Svenskt bolag först i världen med att kunna verifiera ditt företags påståenden

Eva Vati, vd och grundare av VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden. VERIFY Agency of Sweden är ackrediterade för att verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete.
Eva Vati, vd och grundare av VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden. VERIFY Agency of Sweden är ackrediterade för att verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete.

Allt fler företag hamnar i blåsväder och fälls för greenwashing samtidigt som kraven på hållbarhetsrapportering ökar. Att kunna påvisa sin trovärdighet och verifiera sitt företags påståenden har nu blivit ett konkurrensmedel. Det svenska bolaget VERIFY Agency of Sweden är både först, och hittills ensamma i världen, om att verifiera organisationers uttalanden. Något som kommer att bli än mer viktigt efter att det nya EU-direktivet, som kräver just detta, släpps i höst och träder i kraft nästa år.

Var och varannan dag stäms företag och hängs ut i media på grund av deras felaktiga påståenden. Det kan vara påståenden som att ens choklad är slavfri, att man enbart investerar i gröna fonder eller att man återvinner en viss procent av sin produkt. Oavsett om det är oavsiktligt eller ej så blir konsekvenserna för inkorrekta uttalanden ofta desamma med ett skadat varumärke och ibland även böter. 

Svenska VERIFY Agency of Sweden blev för drygt ett år sedan först i världen med att bli ackrediterade för att just kunna verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete som en oberoende tredje part. Deras vision är att kunna bidra till en ökad transparens i organisationer världen över. 

– Vi såg behovet och blev först med att bli ackrediterade för att verifiera uttalanden enligt den internationella standarden ISO17029 som kan användas för att verifiera och bekräfta riktigheten i uttalanden, deklarationer och rapporter, berättar Eva Vati, grundare och vd. 

Ny EU-lag kräver verifiering

Bolagets första program är att de verifierar organisationers hållbarhetsarbete enligt egendeklarationen i den internationella hållbarhetsstandarden ISO26000 – där utöver GRI och andra ISO standarder såsom ISO14001, nu även de globala hållbarhetsmålen ingår. 

– I programmet kan företag göra sin egen deklaration baserat på 50 frågor man besvarar som handlar om hur man arbetar med hållbarhet och integrerar det i sin verksamhet. Detta kommer att bli särskilt viktigt i och med den nya EU-lagen CSR-Directive – och kommer att kräva att företag rapporterar sitt hållbarhetsarbete och blir verifierade. Det vill vi fortsätta hjälpa till med, säger Eva Vati. 

Kraven ställs inte bara på företagen själva. Bolag ansvarar även för att deras leverantörskedja agerar i enlighet med lagar gällande mänskliga rättigheter och hållbarhet. Den kedjan kan också bli verifierad av VERIFY Agency of Sweden. 

Systerbolaget utbildar ditt företag

Eva Vati är även grundare av, och vd för, VATI of Sweden – ett bolag som hjälper företag att framtidssäkra sin verksamhet genom certifieringsutbildningar inom hållbart företagande och konsulttjänster som hjälper organisationer att genomföra sin hållbarhetsresa. 

– Alla våra certifieringsutbildningar är byggda på standarder som kommer att bli lagar inom EU:s taxonomi såsom standarder för cirkulär ekonomi, jämställdhet, biologisk mångfald, men också hur man beräknar utsläpp och liknande berättar Eva Vati. 

I en pågående kampanj vill VATI of Sweden uppmana företag att göra sig redo att börja med sitt hållbarhetsarbete till hösten genom att genomföra deras digitala utbildningar. 

– Vi vill hjälpa bolag att hitta sitt fokus. De här onlineutbildningarna kan göras från var som helst och är superenkla att ta till sig. Du kan göra dem från hängmattan i sommar och sedan vara redo för att kavla upp ärmarna till hösten och jobba med ditt bolag, avslutar Eva Vati. 

Här kan du läsa mer om VERIFY Agency of Sweden och här kan du läsa mer om VATI of Sweden och sommarens utbildningar

OM VERIFY AGENCY OF SWEDEN
Är det första företaget i världen som är ackrediterade för att verifiera organisationens påståenden. Visionen är att säkerställa transparens i organisationer världen över - för en tillförlitlig och rättvis framtid. Vår mission är att verifiera organisationers hållbarhetsarbete och därigenom stärka deras positiva påverkan för en bättre värld.

OM VATI OF SWEDEN

Erbjuder: Certifieringsutbildningar inom hållbart företagande; Kundanpassade workshops och seminarier; Konsulttjänster där vi på ett effektivt och agilt sätt hjälper företag att göra en hållbarhetsresa. 

Påverkan: Har fram tills idag utbildat över 180 personer internationellt, och lika många företag har fått en kickstart i sitt hållbarhetsarbete.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med VATI of Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?