Annons

Antika butiken lyfte under pandemin – helt utan digitala kanaler

Medan detaljhandeln svettas ymnigt för att överleva såväl digitaliseringens snabba förändringstakt som ett ovanligt elakt virus fortsätter kommersen på Engströms Trikåaffär precis som vanligt. Nästan. 

”Vi var tvungna att rea under en kort period”, erkänner Joel Canerstam, vd och tredje generationens ägare. 

Joel Canerstam, vd och tredje generationens ägare av Engströms Trikåaffär.
Joel Canerstam, vd och tredje generationens ägare av Engströms Trikåaffär.Foto:Amanda LIndgren

Att kliva in i Engströms Trikåaffär på hörnet Scheelegatan och Bergsgatan i Stockholm är, förutom en resa i tiden, som att bli omfamnad. Samma känsla som när brusiga stadsgator begravs i snö på vintern. Här inne är varenda millimeter av den 52 kvadratmeter stora butiksytan täckt med kläder, liksom de 4 meter höga väggarna och de stora skyltfönstren. Även delar av taket nyttjas för att förvara de dryga 30.000 artiklar som butiken erbjuder. 

”Vi säljer allt här, konfektion inom barn, dam och herr. Med undantag för några krokar ser det likadant ut som det gjort sedan 1886 när huset byggdes”, berättar Joel Canerstam, som driver och äger butiken i tredje generationen, när han tar med oss in på det än mer proppfulla lagret. 

Som liten fick Joel Canerstam följa med sin mamma till butiken och sedan dess har han varit den trogen. 

”Jag låg under klädställningarna och lyste på kunderna med en ficklampa. Men då var det inte samma fart som det är nu, då gick det att hänga här som barn.”

Foto:Amanda Lindgren

Redan som 14-åring började han extraknäcka i butiken som startades av en John Zimmerman samma år som huset byggdes. På 1920-talet togs den över av Helmer Engström och i slutet på 1940-talet började Joel Canerstams mormor jobba där. Först i slutet på 1970-talet hamnade den i familjen Canerstams ägo, men något namnbyte har aldrig varit aktuellt. 

Förvärva, förvalta och fördärva brukar det heta när familjeägda verksamheter går i arv, men det är inget Joel Canerstam tänker leva upp till. För den välklädda 38-åringen är det förvalta som gäller, varken mer eller mindre. 

”Utveckla? Nä, det behövs inte. Vi klarar inte mer än det vi har i dag, i så fall måste vi öppna fler kanaler eller butiker och det har vi inga planer på.”

E-handel, omnikanaler eller hemsida är ingenting för Engströms Trikåaffär.

”Det finns det andra som är bättre på, vi gör det vi är bäst på, att sälja kläder över disk. Vi lever på att vara snälla. NK och Åhlens skickar ofta kunder till oss för att de inte hittar sina varor där. Medan alla andra går åt samma håll har vi stannat kvar i sortimentet.”

Han ber om ursäkt när han bryter för att svara i telefonen, ”kunderna kommer alltid först, det är därför vi finns”, säger han när han slår sig ned på ett minimalt kontorsutrymme i lagerdelen.

Foto:Amanda Lindgren

”Jaha, de där blusliven med kort ärm. De görs dessvärre inte längre. Det är nog sex år sedan så dem kommer du inte att kunna hitta”, svarar han vänligt kunden i telefonen. 

”Men jag har något motsvarande, i ren bomull, men kanske inte riktigt lika långa. Ja, det är öppet köp och vi har ingen tidsbegränsning så det är bara att ta med sig hem och prova, kom när det passar. Vi har en modell för 179 kronor och en för 199, vi har öppet mellan halv tio och sex på vardagar och tio till tre på lördagar, samma öppettider som alltid”, säger han och avslutar. 

Jag frågar honom om hur den 135-åriga butiken med sina fem anställda, varav två syskon, klarade sig när coronapandemin förlamade världen i mars förra året.

”Det tvärdog de första veckorna.”

Då gjorde Joel Canerstam något han aldrig brukar göra annars. Han satte ned priserna på alla butikens 30.000 artiklar med 30 procent. Det fick avsedd effekt, faktum är att lönsamheten under det senast rapporterade bokslutet förbättrades, pandemin till trots.

”Nu när så många varit hemma har det gått lite mer lounge-kläder, det passar ju oss.”

Annars är pengar inget som Joel Canerstam varken gärna pratar om eller går igång på. Det är mötet med kunderna som ger honom glädje. 

”Att få känna att vi kan hjälpa till och göra nytta. Vi blir ju mer och mer unika för varje dag som går.”

Innehåll från RenableAnnons

Tillgång till slutkunddata ökar Sennheisers försäljning

Att genomföra konverteringsdrivande kampanjer har hittills varit nästan omöjligt för tillverkande varumärken som säljer sina produkter hos e-handlare – detta eftersom tillverkarna saknar slutkunddata. Lösningen är konceptet cooperative marketing där varumärken och e-handlare samarbetar för att skapa riktade annonser i sociala medier, driva trafik och öka försäljningen. 

Sennheiser, världskänt för sina mikrofoner och hörlurar, är ett av företagen som insett de stora marknadsfördelarna med cooperative marketing. De har därför vänt sig till Re:nable som fungerar som en länk mellan varumärken och e-handlare som säljer deras produkter. Tack vare Re:nables avtal med e-handlarna får Sennheiser information om vem som besökt webbutikerna och klickat på deras produkter, eller kollat på andra produkter i deras segment, för att i nästa steg skapa annonser riktade mot dessa specifika kunder vid exakt rätt tillfälle. Det hela görs möjligt av så kallad pixelintegration, det vill säga datalänkar som används för att skicka anonymiserad data mellan olika parter.

– Att få tillgång till slutkunddatan hos våra återförsäljare har gjort att vi kan skapa konverteringskampanjer i sociala medier med riktigt bra ROI (return on investment) som vi inte haft samma möjlighet till tidigare. Till exempel lanserade vi nyligen våra nya Momentum 4 hörlurar. Då kunde vi skapa kampanjer riktade mot de personer som varit inne och kollat på hörlurar den senaste veckan och influera dem med våra kampanjer för att få dem att välja Sennheiser, säger Andreas Andersson, trade marketing manager för Sennheiser Norden. 

Annonserna skapas automatiskt genom AI. Re:nables AI-plattform samlar in uppgifter från nätet och e-handlarna för att skapa bästa möjliga annons utifrån kund- och expertrecensioner, produktbilder, utmärkelser och annan relevant information om Sennheisers produkter. Detta ger möjligheter som inte funnits tidigare vid automatiserad annonsering.

– Eftersom våra produkter har riktigt bra recensioner och utmärkelser både från experter och slutkunder är det guld värt att kunna använda detta i annonsering för varje produkt. Recensioner, i kombination med både en snygg annonsdesign och köpdata från våra återförsäljare, skapar väldigt konverterande kampanjer och annonser. 

En stor fördel för Sennheiser, förutom tillgången till kunddata och snyggare annonser, är insikterna och rapporterna de får ta del av.

– Att få ta del av de försäljningssiffror som kampanjerna genererat än en riktig höjdpunkt. Det är också intressant att ta del av vilket content som presterat bäst, säger Andreas och fortsätter:

– Alla tjänar på cooperative marketing. Kunderna får se relevanta annonser, handlarna får gratis konverterande trafik och försäljningen ökar för oss båda. 

Om Re:nable:

Re:nable grundades 2018 med visionen att låta varumärken ta del av kundens köpresa genom Cooperative Marketing. Konceptet ger varumärken möjlighet att genomföra konverterande kampanjer i sina återförsäljares kanaler. Re:nable har genererat över 400 miljoner i extra försäljning till sina e-handelspartners.

Läs mer om Re:nable här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Renable och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera