1515

Antalet husdjursbedrägerier ökar under pandemin

I takt med att allt fler vill skaffa husdjur, ökar också fallen där privatpersoner luras att betala handpenning för hundar och katter som sedan visar sig inte existera. Polisen uppmanar nu de som går i husdjurstankar att vara extra noggrann inför köpet.

Foto:MostPhotos

Under coronapandemin har många tagit tillfället i akt att skaffa en valp eller kattunge. Men husdjurstrenden öppnar också nya möjligheter för bedragare, något som syns i antalet bedrägeriärenden hos polisen.

Allt fler privatpersoner betalar handpenning i tron om att de tingar en valp eller en kattunge som sedan visar sig inte existerar. Det kan röra sig om ett par tusenlappar, men också större summor än så.

”Vi kan se ett ökat antal av den här typen av ärenden, och det har tagit fart i samband med coronapandemin”, säger Andreas Jörnefeldt på polisen i Kronoberg till P4 Kronoberg.

Enligt polisen sker bedrägerierna oftast via försäljningssidor på nätet.

Även i polisregion Nord känner man igen bluffupplägget, och har märkt en ökning av antalet anmälningar.

”Så fort det är något som blir populärt, som nu att många vill köpa hund, så kommer det bedragare som ser möjligheter att lura folk på pengar”, säger Mikael Ahrtzing på polisregion Nord till Aftonbladet.

Både polisen och organisationen Internetstiftelsen har en rad tips på hur man som husdjursspekulant kan minska risken att bli lurad när man köper ett nytt husdjur.

Då bluffannonserna kan vara svåra att skilja från de seriösa annonserna, är det viktigt att göra ordentliga efterforskningar. Det handlar exempelvis om att göra en bildsökning för att se om bilden på husdjuret är stulen, att be säljaren om referenser samt att vara försiktig med förskottsbetalningar.


Innehåll från Apper SystemsAnnons

Därför använder Nordens största restauranghus Apper för en mer effektiv verksamhet

UMOE Restaurants är Nordens största restauranghus och driver bland annat Starbucks, Peppes Pizza, TGI Fridays och Blender. För stora restaurangverksamheter som denna med många försäljningsställen krävs det att system är stabila och fungerar smidigt både för personal, kunder och driftansvariga. Till hands har UMOE it-specialisterna Apper som hjälper restauranghuset att effektivt driva verksamheten med hjälp av integrerade system – så här funkar det.

Apper förser UMOE Restaurants med kassasystem, beställningssystem och affärssystem som är integrerade med varandra där all data samlas på en central databas. Alla restauranger och försäljningsställen är sammankopplade vilket gör att allt som säljs registreras direkt på en och samma plats. På så sätt kan du i realtid se vilka produkter som säljer bra och även fatta snabba beslut om något behöver förändras. Aktuella försäljningsrapporter är samlat på ett ställe och du kan ha full koll på försäljningen var du än är. Dessutom behövs bara en driftansvarig som enkelt kan följa alla restaurangers statistik via en app i telefonen. 

Henry Karlsen är it-direktör och driftansvarig på UMOE Restaurants och är mycket nöjd med Appers lösningar.

– Med Appers system får jag snabbt en översikt över hela verksamheten i min telefon. För oss är det viktigt att reducera kostnader och då måste vi förenkla våra arbetsprocesser. Vi automatiseras mer vilket gör att mänskliga fel minskar och det sparar både tid och pengar. Systemen gör dessutom arbetsuppgifterna enklare för våra medarbetare, säger han. 

Smidigt och snabbt med integrerade system

Integrationen av systemen är till stor nytta när man ska utveckla eller uppdatera dem. Nya versioner kan ofta göra system instabila men tack vare Appers förmåga att kontinuerligt göra nya förbättringar påverkas inte driftkvaliteten. Så fort en ny version läggs ut så får alla restauranger och butiker den helt automatiskt när kassan startas. 

Fördelarna med integrationen visas även om en vara exempelvis skulle bli säljstoppad. Då kan du enkelt och snabbt plocka bort den ur systemet hos samtliga restauranger. Det blir en bättre upplevelse för både kunder och personal när systemen fungerar så här smärtfritt. 

– För oss är det viktigt med en partner som ser vad vi kan göra bättre och som kan vara en rådgivare. Apper gör att vi blir mer framtidasäkra och moderna och kan möta de höga kraven som ställs på driftsäkerhet och support, avslutar Henry Karlsen.

Apper gör att UMOE kan effektivisera sina affärsflöden och hjälper dem att expandera. Systemen kan enkelt skalas upp, anpassas och interagera vidare tillsammans med att verksamheten växer, något som ofta är kritiskt för företag som UMOE. I sin tur kan UMOE fortsätta att ständigt förbättra kundservice på sina restauranger. 

Om Apper

Vi på Apper skapar digitala möjligheter och långsiktigt värde för våra kunders affärer. Med strategisk förmåga, kreativitet och passion för teknik bygger vi framtidens lösningar idag. Vår vision är att vara den självklara aktören inom verksamhetskritisk IT i Norden där IBM är den största och mest strategiskt viktigaste partnern.

Läs mer om Apper här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Apper Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?