ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Anrika familjebageriet tar fart med kungligt glitter

  • Anna Lanemo Myhrinder och brodern Ola Lanemo. Foto: Henrik Lenngren
  • En ofiltrerad syskonjargong där det är kort från beslut till handling har gett ringar på vattnet. ”Att vi inte lindar in saker är en del av vår framgång” , säger Anna Lanemo, här tillsammans med brodern Ola Lanemo. Foto: Henrik Lenngren
  • Företaget vann tävlingen som utlystes när prinsessan Estelle, hertiginna i Östergötland, skulle äras en egen bakelse 2012. Foto: Henrik Lenngren
  • Cafét har inslag av originaldetaljer från 1950-talet. Foto: Henrik Lenngren
  • Sedan 1939 har företaget huserat på samma gata i Linköping. ”Det hade varit svårt att öppna ett nytt ställe helt utan historia. Vi förvaltar ett inarbetat varumärke”, säger Ola Lanemo. Foto: Henrik Lenngren

LINKÖPING. När syskonen Lanemo köpte bageriet tog det anrika familjeföretaget fart.

Med fler bakplåtar, nya produkter inklusive en egen Estellebakelse slår man i dag branschsnittet i lönsamhet med råge.

Aldrig tidigare hade Anna Lanemo Myhrinder och Ola Lanemo sett köerna ringla så långt ut på Västra vägen. Nyfikenheten hade ett pris: alla verkade vilja testa den nya bakelsen med rabarber, fläder, grädde, choklad och morotsmarmelad med en stjärna på toppen, gul och blå som både Sveriges och Östergötlands flagga.

Och så lite kungligt glitter i guld på det.

Året var 2012, och av 16 bidrag var det konditoriets Estellebakelse som föll juryn i smaken i en tävling om att skapa ett bakverk till den nyfödda prinsessans ära.

”Vi sålde 900 bakelser den dagen. Tack vare Estellebakelsen fick vi baka i TV4:s Nyhetsmorgon och vara med i tv-programmet Hela Sverige bakar. Det blev verkligen en kickstart på vår resa som företagare”, berättar Anna Lanemo Myhrinder.

Tillsammans med sin storebror Ola Lanemo köpte hon det anrika familjeföretaget 2011, sedan deras far insjuknat och ägarna beslutat sig för att sälja verksamheten.

”Vi båda har arbetat här till och från sedan tolv års ålder. Jag minns att jag gjorde marsipanrosor, doppade punschrullar, knäckte ägg och skrapade plåtar. Jag kände att det var självklart att ta över den dagen det blev aktuellt för andra generationen att sälja.”

För Ola Lanemo var det inte fullt lika naturligt. Han började läsa till elektroingenjör och var med när klassikermobilen T28:an byggdes på Ericsson på sent 1990-tal, men vacklade i sitt yrkesval.

”Dessutom var jag osäker på om jag och syrran skulle funka tillsammans. Som barn var vi alltid i luven på varandra. Jag funderade faktiskt på om jag kanske kunde klara av att driva företaget själv”, säger Ola Lanemo.

Han fortsätter snabbt, för att undanröja alla tvivel:

”Men det har jag verkligen fått revidera med åren, jag behöver verkligen min syster. Jag skulle nog ligga under jord om vi inte varit två om det här. Just att vi delar på ansvaret gör att vi kan vara mer närvarande i verksamheten och att vi får mer tid över. Risken att den fula bullen kommer igenom minskar.”

Syskonen Lanemo fick en pangstart som tredje generationens företagare. Bara under det första räkenskapsåret (som innefattade 15 månader) ökade omsättningen med 70 procent. En rad olika orsaker låg bakom lyftet.

”Vi insåg snabbt att vi skulle kunna baka mycket mer för att maxa vår försäljning. Det fick inte vara tomt på hyllorna sista två timmarna, för ingen vill ha den sista bullen även om det inte är något fel på den”, säger Ola Lanemo.

Parallellt med det infördes sallader som ny produktkategori. Anna Lanemo Myhrinder gjorde om recepten på smörgåstårtor och försäljningen inom den kategorin ökade med 400 procent.

”Dessutom började vi med handskalade räkor i stället för maskinskalade. Vi är fostrade i ett annat tänk än de tidigare generationerna, som hellre sparade än satsade. På 1940-talet fick man inte en tappa en nöt på golvet, för då var råvaror den tunga utgiftsposten. I dag är det lönekostnader som påverkar oss mest”, säger Anna Lanemo Myhrinder.

På 1940-talet, ja, det var då allt tog fart för bageriet i Linköping. Företaget startade för ganska exakt för 80 år sedan under andra världskriget och överlevde ransoneringar och förpliktelser i försvaret.

Lanemos har sedan dess tagit sig igenom dalar i branschen, som när tv:n lanserades och folk stannade i hemmet i stället för att ses över en fika, eller när pizzeriorna kom och tog kunder.

”Många traditionella konditorier försvinner och ersätts av större kedjor. Men de som verkligen satsar på kvalitet klarar konjunkturnedgångarna”, säger Ola Lanemo.

Han konstaterar att man egentligen bakar lite för mycket, men att man har flera lösningar på att undvika svinn men ändå ha fullt på hyllorna oavsett tidpunkt på dygnet.

”Det vi inte säljer under en dag går antingen till Stadsmissionen, rabatteras dagen därpå eller hamnar i fryskassar som kunderna får köpa. De är riktigt poppis.”

I en bransch där många aktörer dras med lönsamhetsproblem, 1,2 procent är avkastningssnittet, går Lanemo Konditori & Bageri mot strömmen. Med runt tio procent i lönsamhet har man med exempelvis varit i final i ”Årets företagare i bageribranschen” två år i rad.

”I september 2016 vågade vi anställa en tredje bagare, och kunde på så sätt börja baka varje dag. Vi lever trots allt på färskbröd och kan inte stå med fryspåsar på söndagar när folk trots allt vill unna sig en ’gofika’. Ryktet att vi alltid har färskt, i kombination med att vi har öppet sju dagar i veckan, har gjort att vi har fler återkommande kunder”, säger Anna Lanemo Myhrinder.

Trots att hon har en licentiatexamen i medicinsk cellbiologi beskriver hon sig själv som mer praktiskt än akademiskt lagd.

”På ett hantverksbageri är du aldrig en i mängden. I en storindustri kanske du får stå och fylla på mjöl men här får du chansen att verkligen utvecklas inom hantverket.”

Ola Lanemo nickar instämmande.

”Här får du feedback i samma stund som du tar ut grejerna ur ugnen. I andra branscher kan det dröja månader innan man får återkoppling.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer