Annons

Anrik tysk bank öppnar i Stockholm

Efter över 400 år som bank i Europa har tyska Berenberg öppnat sitt första kontor i Stockholm, och har nyligen rekryterat en senior börsmäklare från Handelsbanken.

Hoppet är nu att ”brygga gapet” mellan lokala och internationella investmentbanker och fyrfaldiga volymerna på några år.

Foto:Krisztian Bocsi

I början av september rapporterade Di att tyska Berenberg, som bevakar ett stort antal svenska börsbolag från sitt kontor i London, växlar upp genom att ha rekryterat en senior institutionsmäklare från Handelsbankens Stockholmskontor.

Fabian De Smet, Londonbaserad chef för bankens europeiska investmentbankaffär, förklarar filosofin: Stockholm/Norden är ”sista pusselbiten” för Berenberg, som redan finns i de större europeiska finansmetropolerna, och banken vill närma sig sina mål genom att fördjupa sina relationer med bolag i Norden.

”Det finns ett gap mellan å ena sidan lokala banker, som är mycket starka på sina hemmamarknader men saknar internationell spridningsförmåga i Europa och USA, och å andra sidan de stora internationella bankerna med sin starka internationella spridning men som mest bryr sig om de riktigt stora bolagen”, säger Fabian De Smet.

Midcapbolag är för Berenberg bolag med börsvärden på mellan 250 miljoner och 5 miljarder euro.

”De behöver en bank som kan locka paneuropeiska och amerikanska aktieägare, men går hand i hand med de lokala mäklarna.”

Berenbergs Londonbaserade analytiker bevakar bolag ute i Europa, medan bankens personal i de olika länderna bygger relationer med lokala investerare och presenterar internationella bolag för dem. Till slut för Berenbergs investmentbankirer samman bolag med kapital.

Berenberg har nu tre anställda på ett kontorshotell i Stockholm och två som är där varannan vecka, och inom tolv månader planeras en fördubbling av arbetsstyrkan. En flytt till egna lokaler planeras till 2023, när rätt kontorsläge är identifierat.

Några siffror på intäktsmål eller hur stora eller många transaktioner Berenberg siktar på att delta i nämner Fabian De Smet inte, delvis eftersom marknaden är svagare nu.

”Investeraraptiten är på tjugoårslägsta och börsnoteringsvolymerna är ned 80 procent i Europa, så det är svårt att ge en siffra”, säger han men nämner att Skandinavien om några år väntas stå för 15-20 procent av Berenbergs europeiska transaktionsflöde under ett normalår, mot fjolårets 5 procent.

Så ni ska fyrfaldiga er verksamhet här?

”Över tid ser jag inget skäl att så inte ska ske. Men vi siktar inte på att ersätta lokala banker eller ta deras marknadspositioner. Det vi vill är att erbjuda ett komplement, och brygga gapet mellan Skandinavien och Europa.”

Ni rekryterade en ganska senior mäklare från Handelsbanken nyligen. Lockar ni med höga löner?

”Nej, det är inte riktigt vår stil, det är inte hållbart om man vill bygga ett långsiktigt team”, säger Fabian De Smet och menar att det som attraherar är entreprenörsanda med en platt struktur och meritokrati, med snabba beslut och föga byråkrati jämfört med en del större aktörer.

”Jag tror att alla varumärken attraherar de personer de förtjänar”, säger Stockholmsbaserade Anders Arviken på temat och betonar att avsaknaden av kvartalsrapporter och ett visst antal transaktioner som måste uppnås ger frihet att välja relationer utifrån vad som är bäst på lång sikt.

”Det skapar långsiktigt värde snarare än hur det vore om vi måste uppnå ett visst antal transaktioner”, säger han.

Berenberg har funnits under mer än fem sekel. Tror du ni kommer att finnas i Stockholm om fem sekel?

”Jag hoppas det, och det finns inget skäl att inte tro det. Vi är här för att stanna, banken är fortfarande privatägd, vi har inget aktiepris som fluktuerar och vi tittar inte på vårt resultat från kvartal till kvartal”, säger Fabian De Smet.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera