Annons

Anrik ”finans-flygel” till salu – allt började med en Di-artikel

Ett stycke jazzhistoria är till salu. Jazzklubb Fasching i Stockholm auktionerar ut sin flygel, en Steinway & Sons, som en lång rad världsartister spelat på. 

Dess historia började med en artikel i Dagens industri.

Flygelns historia började med en artikel i Dagens industri.
Flygelns historia började med en artikel i Dagens industri.
Sedan dess har i princip alla berömda jazzartister spelat på den.
Sedan dess har i princip alla berömda jazzartister spelat på den.Foto:Leo Ahmed

Det var för drygt 30 år sedan och rubriken i Di löd: ”Tre jazzfantaster vädjar: köp en tangent!”. De tre var Aktiefrämjandets vd Björn Karlin, Handelsbankens tidigare vd och styrelseordförande Tore Browaldh och Karl Ahlenius, informationschef på SEB och tidigare journalist. De var medlemmar i den nybildade vänföreningen Faschings vänner och var ute för att ragga pengar till inköpet av en ny flygel, en Steinway B211 för 326.000 kronor.

Det gick till så att flygelns 88 tangenter såldes, en tavla trycktes upp med ett intyg att man ”ägde” en viss tangent. De vita kostade 500 kronor styck, de svarta 1.000 kronor eftersom de är färre, allt enligt den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan. Tore Browaldh köpte två svarta tangenter enligt mottot att bankmän bör vara pessimistiska. Företag som ville sponsra fick betala 5.000 kronor.

Pengarna rasslade in efter uppropet i Di, köpet var säkrat, och den som fick äran att inviga den nya flygeln på Faschings scen var SHB:s Tore Browaldh som spelade den egenkomponerade ”Riksbanken Blues”, som enligt honom hade inbringat 132 kronor och 50 öre i ersättning från upphovsrättsorganisationen Stim. Den hade han komponerat efter att ha fått skäll av riksbankschefen för att ha varit för lättsinnig med utlåningen.

Därefter har praktiskt taget alla berömda jazzpianister som varit verksamma under 1990-talet och framåt spelat på flygeln: Herbie Hancock, McCoy Tyner, Chick Corea, Brad Mehldau, Esbjörn Svensson och Diana Krall för att bara nämna en handfull världsartister.  

Uppskattningsvis har flygeln använts vid cirka 5.000 konserter, men den är väl underhållen och har mycket kvar att ge, enligt jazzklubben. Utropspriset är 150.000 kronor.

En ny flygel, också det en Steinway, är inköpt för ett miljonbelopp och fullt finansierad av Föreningen Faschings Vänner med över 3.000 medlemmar. Fredag den 3 februari bli det ”vaktavlösning”, då båda flyglarna under en kväll står på scenen och fyra välkända svenska pianister ska spela på dem under en konsert: Elise Einarsdotter, Monica Dominique, Britta Virves och Lars Jansson. 

Handelsbanken har för övrigt fortsatt vurma för Steinway & Sons och köpte 2014 en nytillverkad flygel till det årets mottagare av Jan Wallanderpriset, jazzpianisten Joel Lyssarides. Den flygeln lämnas nu efter drygt åtta år vidare till 2023 års mottagare av musikpriset som delas ut den 23 mars. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera