1515

Anrik brukshistoria reas ut – utmaning för rätt köpare

Huvudkontoret till det anrika bruket Wargön som skogskoncernen Holmen la ner för drygt tio år sedan är nu till salu. Prislappen ligger på knappt 2 miljoner kronor, men den historiska byggnaden är rejält förfallen. 

Och vandaliserad. 

Sedan Holmen lade ner har det här kontoret stått tomt.
Sedan Holmen lade ner har det här kontoret stått tomt.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Både kontoret och fabriksporten är belagda med bevarandeskydd.
Både kontoret och fabriksporten är belagda med bevarandeskydd.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Förfallet har fått hjälp på traven av vandalerFoto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Både väggar och fönster är trasiga i många rum.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Mycket är sönderslaget, berättar mäklaren Therese Persson.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media

Att fastigheten är i dåligt skick är inget som mäklaren sticker under stol med. 

”Byggnaden har under lång tid varit föremål för skadegörelse”, står det att läsa i objektsbeskrivningen. 

Vad som helst för man inte heller göra om man bestämmer sig för att man vill bli ägare till ett stycke industrihistoria. Enligt gällande detaljplan gäller nämligen bevarandeskydd för både byggnaden och fabriksporten.

”Fastigheten har redan lockat en hel del intresse både från företag och från privatpersoner. Men detaljplanen styr upp det hela ganska mycket, vilket utgör ett dilemma för många”, säger fastighetsmäklaren Therese Persson på ERA Real Estate. 

Den fastighet som nu är till salu ska styckas av från en större industrifastighet. Markytan blir mellan 3.500 och 3.600 kvadratmeter med kontorsbyggnaden och den gamla fabriksporten på. Byggnaden står dock på industrimark. 

”Planen kommer inte att bevilja någon form av bostäder, varken korttid som vandrarhem eller hotell eller för med stadigvarande bruk som äldreboenden. Ingen boendeform alls helt enkelt.”

Kontor med industriell inriktning är det som gäller enligt plan. 

”Sedan får man vända sig till kommunen och se på hur de ser på sådant som avviker från plan. Kommunen vill ju få till stånd någonting som gör att området lyfter. Det ser inte så kul ut i dag”, säger Therese Persson. 

Byggnaden ligger nära vatten, men är omgiven av asfalt. 

Hennes uppdragsgivare är, enligt Ttela, som först uppmärksammade försäljningen, just Vänersborgs kommun. Utgångspriset ligger på 1.750.000 kronor. 

”Allting är egentligen sönderslaget. Det är ett jätteprojekt. Köpeskillingen är inte den stora biten här, utan någon måste ha möjlighet att genomföra något inom gällande plan och det finns ett långtgående renoveringsbehov.”

Grunden till Wargöbruket lades redan i slutet på 1800-talet. Holmen HOLM B -0,51% Dagens utveckling köpte verksamheten i slutet av 1960-talet. 2008 beslutade styrelsen att inleda förhandlingar om att lägga ned verksamheten och i december samma år producerades det sista pappret där. 

Att huset stått tomt under en längre tid är det ingen tvekan om. Bilderna visar på ett utbrett förfall. Många fönster och väggar är trasiga, och en del klotter finns på väggarna, både invändigt och utvändigt. 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?