1515
Annons

Anrik brukshistoria reas ut – utmaning för rätt köpare

Huvudkontoret till det anrika bruket Wargön som skogskoncernen Holmen la ner för drygt tio år sedan är nu till salu. Prislappen ligger på knappt 2 miljoner kronor, men den historiska byggnaden är rejält förfallen. 

Och vandaliserad. 

Sedan Holmen lade ner har det här kontoret stått tomt.
Sedan Holmen lade ner har det här kontoret stått tomt.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Både kontoret och fabriksporten är belagda med bevarandeskydd.
Både kontoret och fabriksporten är belagda med bevarandeskydd.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Förfallet har fått hjälp på traven av vandalerFoto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Både väggar och fönster är trasiga i många rum.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Mycket är sönderslaget, berättar mäklaren Therese Persson.Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media
Foto:Marcus Eliasson, U-Town Media

Att fastigheten är i dåligt skick är inget som mäklaren sticker under stol med. 

”Byggnaden har under lång tid varit föremål för skadegörelse”, står det att läsa i objektsbeskrivningen. 

Vad som helst för man inte heller göra om man bestämmer sig för att man vill bli ägare till ett stycke industrihistoria. Enligt gällande detaljplan gäller nämligen bevarandeskydd för både byggnaden och fabriksporten.

”Fastigheten har redan lockat en hel del intresse både från företag och från privatpersoner. Men detaljplanen styr upp det hela ganska mycket, vilket utgör ett dilemma för många”, säger fastighetsmäklaren Therese Persson på ERA Real Estate. 

Den fastighet som nu är till salu ska styckas av från en större industrifastighet. Markytan blir mellan 3.500 och 3.600 kvadratmeter med kontorsbyggnaden och den gamla fabriksporten på. Byggnaden står dock på industrimark. 

”Planen kommer inte att bevilja någon form av bostäder, varken korttid som vandrarhem eller hotell eller för med stadigvarande bruk som äldreboenden. Ingen boendeform alls helt enkelt.”

Kontor med industriell inriktning är det som gäller enligt plan. 

”Sedan får man vända sig till kommunen och se på hur de ser på sådant som avviker från plan. Kommunen vill ju få till stånd någonting som gör att området lyfter. Det ser inte så kul ut i dag”, säger Therese Persson. 

Byggnaden ligger nära vatten, men är omgiven av asfalt. 

Hennes uppdragsgivare är, enligt Ttela, som först uppmärksammade försäljningen, just Vänersborgs kommun. Utgångspriset ligger på 1.750.000 kronor. 

”Allting är egentligen sönderslaget. Det är ett jätteprojekt. Köpeskillingen är inte den stora biten här, utan någon måste ha möjlighet att genomföra något inom gällande plan och det finns ett långtgående renoveringsbehov.”

Grunden till Wargöbruket lades redan i slutet på 1800-talet. Holmen HOLM B 0,00% Dagens utveckling köpte verksamheten i slutet av 1960-talet. 2008 beslutade styrelsen att inleda förhandlingar om att lägga ned verksamheten och i december samma år producerades det sista pappret där. 

Att huset stått tomt under en längre tid är det ingen tvekan om. Bilderna visar på ett utbrett förfall. Många fönster och väggar är trasiga, och en del klotter finns på väggarna, både invändigt och utvändigt. 

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Norges regering minskar uttagen ur oljefonden

Norges regering, med statsminister Jonas Gahr Støre, drar åt oljekranen i sin budget för 2023.

Enligt förslaget som nu läggs fram ska 316,8 miljarder norska kronor ur landets gigantiska oljefond användas för att finansiera budgeten 2023, en åtstramning med 18,3 miljarder kronor jämfört med årets budget.

Oljepengarna som används motsvarar 2,5 procent av värdet på den stora norska oljefonden, Statens pensjonsfond utland (SPU), enligt den norska regeringen. Det kan jämföras med nivån 2,6 procent eller 335,1 miljarder norska kronor i år.

Syftet med åtstramningen – som följer på en räcka år med stora pandemistimulanser – är att kyla av ekonomin och därmed inte tvinga fram onödigt aggressiva räntehöjningar från Norges centralbank.

”Den ekonomiska politiken måste nu stramas åt för att dämpa inflationstrycket och behålla det gynnsamma läge vi har med låg arbetslöshet och hög sysselsättning”, skriver Norges finansdepartement i en kommentar.

Liksom resten av västvärlden har den norska ekonomin sedan en tid präglats av ovanligt hög inflation, som just nu pendlar på den högsta nivån på över 30 år.

Budgeten bygger på en prognos där BNP för Fastlandsnorge växer med 1,7 procent 2023, en inbromsning mot årets tillväxt, som beräknas till 2,9 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera