1515

Annie Lööf: Vi har format politiken som vi ska gå till val på

Centerledaren Annie Lööf åker stärkt från partiets stämma i Malmö. I stort sett allt gick partiledningens väg.

Annie Lööf, ledare för Centerpartiet.
Annie Lööf, ledare för Centerpartiet.Bild:Johan Nilsson / TT

"Vi har nu format den politik som vi ska gå till val på", säger Annie Lööf.

Redan när partistämman inleddes på torsdagen var självförtroendet gott. Opinionssiffrorna är dubbelt så höga som förra valresultatet och Annie Lööf har högst förtroende av alla partiledare.

Under den fyra dagar långa stämman har ombuden fattat beslut om mer än 600 motioner och fyra program. Men de hårda konflikterna har varit få. Förslaget att avskaffa Systembolagets monopol och ersätta det med ett licenssystem för försäljning av alkohol var en av få debatter där åsikterna gick vitt isär. Men partistyrelsen vann frågan, om än med knapp marginal. C håller därför fast vid att monopolet ska vara kvar.

Det blev ingen debatt om motionerna som ville ha amnesti för ensamkommande flyktingbarn. I stället blev det full uppslutning kring partiets nuvarande migrationspolitik. C vill prioritera kvotflyktingar, familjeåterförening och dem som har starkast skyddsskäl. Men de asylsökande som tar sig till Sverige på egen hand ska inte automatiskt få tillgång till alla välfärdsförmåner, utan att först ha kvalificerat sig.

Det blev stöd till i stort sett alla förslag som partistyrelsen ville ha välsignelse för, som exempelvis krav på att en ny blocköverskridande skatte- och bostadspolitisk reform ska genomföras.

Ungefär samtidigt som stämman avslutas i Malmö väljs Ulf Kristersson till ny Moderatledare.

"Det blir ett nytt momentum när en ny partiledare kliver in. Det ska bli intressant att se hur diskussionerna kommer att gå på det första mötet mellan oss fyra", säger Annie Lööf.

Hon hoppas att oenigheten inom Alliansen i regeringsfrågan ska kunna lösas så snart som möjligt. Men denna fråga, som är en av de svåraste för Centern och Alliansen att komma överens om just nu, nämndes knappt från talarstolen i Malmö.


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?