Annons

Anna Ekelund: "Jag hade Donald Trump på armlängds avstånd"

Årets toppmöte i Davos fick en dramatisk inramning. Inte bara på grund av president Donald Trumps besök. Men nu är det över.

Davos
DavosBild:Anna Ekelund

Nu slamrar det i Davos. De stora tv-kanalernas tillfälliga studior, i form av tältbyn på kongresshallens tak, rivs. Vid entrén bredvid monteras provisoriska väggar ned och när golvet lyfts bort blottas en till hälften fylld pool. Ingen av oss har anat att vi stod på vatten när vi lämnade in kappor och kängor i garderoben.

Men Davosborna är nog nöjda att vi åkt, nu kan det äntligen besöka sin simhall igen.

Polis och militär rensar gatorna från betongsuggor, metallbågar och tonvis med kravallstaket som gjort Davos till en säkerhetszon, extra finmaskig i år förstås när en amerikansk president besökt toppmötet.

Oron från de andra 3.000 delegaterna att de skulle missa viktiga möten och mingelpartyn för att Secret Service stängde av trafiken, besannades inte.

Davos
DavosFoto:Anna Ekelund

Det som istället satte stopp för limousinerna var snön. När det förra helgen kom två meter på 48 timmar var det det kraftigaste snöfallet på 20 år och betydligt mer än även de mest nitiska schweiziska snöröjare klarar av.

Kön till registreringen – där delegaterna får årets Davosväska, den eftertraktade badgen och nästan lika eftertraktade paret broddar – stod stilla i timmar på måndagen. Vägen mellan grannbyn Kloster, där besökare av lägre rang (som vi journalister) bor, och Davos var avspärrad.

”Det är lite lustigt att vi talar om globalisering i en i stort sett isolerad by”, sa den fyndige franska presidenten Emmanuel Macron i sitt tal.

Han framstod i Davos som Europas moderna stjärnpolitiker. Han charmade näringslivet genom att arrangera en stor tillställning för utvalda toppchefer på väg till Davos. Lite extra charmade blev möjligen Investors ordförande Jacob Wallenberg och Manpowers vd Jonas Prising som fick sitta vid honnörsbordet, Jacob Wallenberg dessutom vid presidentens sida.

Och han charmade resten av Davosbesökarna, bland dem politiker, forskare och andra opinionsbildare, genom att efter sitt tal gå ned från scenen och gå runt och hälsa på mer eller mindre alla som ville, och tacka för att de lyssnat.

En liknande stjärnstatus har Kanadas premiärminister Justin Trudeau, som i Davos snörde på sig rejäla skor, struntade i limousinerna och promenerade med raska steg mellan mötena.

Möjligen var inte livvakterna lika charmade, när vi som mötte entouraget på den smala trottoaren automatiskt drog upp våra mobiltelefonen i en, från en livvakts perspektiv, suspekt rörelse för att få en bild på den promenerande toppolitikern.

Det är ju det som är grejen i Davos. De många helt oväntade mötena. Att prata med Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg och Alibabas grundare Jack Ma inom loppet av en halvtimme.

Och att – i år – plötsligt ha världens mest omtalade person framför sig.

Vid två tillfällen hade jag Donald Trump på armlängds avstånd.

När han på torsdagens gjorde entré i kongresshallen, följd av nästan halva regeringen, blev det märkligt knäpptyst. Chock över att han plötsligt stod där, att hans rödlätta hår faktiskt även i verkligheten är sådär orörligt som i tv? Beundran av denna mäktiga man, hans självförtroende och pondus? Ogillande? Eller helt enkelt total fokus på få bästa möjliga video på kameror och telefoner? Oklart.

På fredagen stannade presidenten precis framför mig och den schweiziska tv:ns utsända kamerateam. Han sa vad han tyckte om Schweiz (”great country”) och toppmötets egen president, Klaus Schwab, som stod vid hans sida, (”great man”). Sen gick han vidare.

Utan att säga något om hur han tror att börsen går i år, nu när den har slagit rekord 84 gånger under hans första år som president. Men vi kan nog gissa svaret?

”It will be great.”

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera