Annons

Ann Linde: Säpo informerade inte

Säpo informerade förra statssekreteraren Ann Linde (S) om den hotande säkerhetsläckan i Transportstyrelsen — men hon agerade inte. Linde säger till TT att hon fick information om allvaret i ärendet i ett senare skede.

Ann Linde, numera EU- och handelsminister, har själv uppgett att hon i september 2015 fick information från Säpo. Två månader senare kom en ännu skarpare varningssignal. Då ville Säpo stoppa outsourcingen till IBM, skriver Svenska Dagbladet.

Som inrikesministerns statssekreterare var det Anne Lindes uppgift att leda krishanteringen i regeringskansliet, med mandat att sammankalla flera organ vid allvarliga händelser. Men hon kallade aldrig till några sådana möten.

Anledningen är, enligt Linde själv, att hon först vid ett senare tillfälle fick veta att Säpo försökt stoppa outsourcingen och att hon inte fick veta i november 2015.

TT: Säpo tog inte upp detta vi de möten ni har löpande, vid den här tidpunkten?

"Nej, inte vid den här tidpunkten.Säpo kom inte med några rekommendationer till regeringen. Man hanterade det direkt med myndigheterna".

Ann Linde anser också att beskrivningen om att Säpo larmade om Transportstyrelsen vid det första mötet i september inte stämmer.

Under ett ordinarie möte tog Säpo upp frågan om outsourcingen på Transportstyrelsen och att man hyste viss oro för att det fanns säkerhetsrisker. Men man visste inte om det faktiskt fanns sådana och absolut inte att det var fara för rikets säkerhet, säger hon."Kan alltid lära"

Därför ska det enligt EU-ministern inte heller ha funnits någon anledning att sammankalla regeringskansliets krisorganisation. Hon framhåller också att det är svårt att ge all information när så mycket av den är sekretessbelagd — men att riksdagens konstitutionsutskott kommer att få ta del av allt.

TT: Finns det sekretessbelagda uppgifter i det här som kan vara besvärande för regeringen?

"Det tror jag inte. Men det får vi ju se. Det är alltid så att man alltid kan lära sig saker av alla händelser. Det är mycket möjligt att man till exempel kan ha bättre informationsgångar, bättre dubbelsäkerhet och kontrollera att alla som ska ha information har fått information".


Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?