Annons

Anmälningar mot bilbranschen ökar - en av fyra följer inte ARN:s beslut

Anmälningar mot bilhandlare och bilverkstäder ökar hos ARN. Och en av fyra aktörer i branschen följer inte ARN:s beslut.

Ta reda på dina rättigheter som kund och undvik att köra i fällorna.

Foto:Vilhelm Stokstad/TT

Hittills i år har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tagit emot nästan 2 000 motorrelaterade anmälningar, en ökning med nästan 11 procent jämfört med i fjol.

Av dessa står köp av begagnade bilar för cirka hälften.

Enligt Bo Ericsson, vd för SFVF, branschföreningen för Sveriges fordonsverkstäder, finns det flera skäl till ökningen.

”Konsumenter har blivit mer upplysta om vilka rättigheter man har så man ifrågasätter på ett annat sätt. Det har även blivit lättare att göra anmälningar hos ARN. Sen är det fler som säljer bilar i dag gentemot förr.”

Ett beslut från ARN är inte tvingande. Ändå väljer de flesta företag att följa dem. Inom motorbranschen är följsamheten 74-77 procent, vilket är lägre än snittet på 79 procent.

”Det handlar oftast om en sak – pengar”, säger Bo Ericsson.

Även Marcus Isgren, chef på ARN, tror att hård konkurrens och små marginaler inom branschen gör att beslutsefterlevnaden inom motorsektorn är lägre än i andra branscher.

Utöver detta finns det även en del aktörer som faktiskt lurar konsumenter vid köpetillfället, säger Marcus Isgren.

Den som råkat ut för en oseriös aktör bör först och främst ta kontakt med sin kommunala konsumentvägledare eller Konsumentverket.

”När det är konsumenttjänster kan det vara bra att begära specificerade räkningar för att få se exakt vad företaget har gjort.”

Det kan även vara bra att be om ett andra utlåtande, från en annan aktör.

Om parterna inte kan enas kan man vända sig till ARN eller domstol för att få saken prövad. Dock är det ofta att föredra om parterna själva lyckas nå en överenskommelse, anser Marcus Isgren.

”Parter mår inte bra av konflikter. Har man en process hängande över sig så tar det energi. Det kostar oftast också både tid och pengar att lägga på konflikten.”

Till skillnad från ARN:s beslut är en överenskommelse mellan parterna bindande.

Är bilhandlaren eller reparatören ansluten till någon av branschorganisationerna SFVF eller Motorbranschens Riksförbund, MRF, har kunden en garanti på att ARN:s beslut efterföljs.

”I våra stadgar och deras stadgar är det tvingande att följa ARN:s beslut. Skulle bilföretaget inte göra det går vi in och reglerar det som nämnden har bestämt och stämmer bilhandlaren på motsvarande belopp och kastar ut dem”, säger Bo Ericsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?